Gräddmjölk-äggmjölk
Hej!
Här kommer ett tips till dem som tål grädde och mjölk.
Blanda mjölk med vispgrädde i kastrull i proportioner som passar dig, ca 2 dl totalt.
Blanda i kakao och vaniljpulver eller andra kryddor efter tycke och smak.
Värm mjölkblandningen så att det nästan kokar.
Mixa ett ägg med stavmixer i en bunke och häll över mjölkblandningen medan du fortsätter att mixa.
Klart att dricka.
Jag har haft problem att hitta någon frukostmat som jag tycker om. Yogurt får jag ofta ont i magen av, men det är nog något annat än laktos för att dricka mjölk ger mig inte ont i magen. Ost äter jag gärna, men tycker inte om att äta mig helt mätt på det. Äggröra, stekt ägg och bacon gillar jag inte på morgonen (även om jag gillar det annars. Kött på morgonen är sådär. Så jag hade gett upp och börjat äta en smörgås till frukost, fast jag egentligen helt vill undvika det p.g.a. akne.
Provade vanlig äggmjölk, men var väl halvförtjust i det just till frukost (även om det är gott annars). Min mjölk-äggmjölk känns som ett bra sätt för mig att få i mig ägg på morgonen. Mättande och gott, smakar nästan som varm choklad.
Det låter mättande och smaskigt! Men man får förstås acceptera att det blir en del kolhydrater jämfört med den klassiska äggmjölken.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#1: Visst är det så. För mig som har ätit bröd till frukost är det dock väldigt mycket mindre kolhydrater 
Jag provade en ny variant idag: 1 dl grädde och 1 äggula + vaniljpulver. Mums!
Jag kan tänka mig att det blir lika gott men mera mättande med 1 dl grädde och 2 äggulor. Som förstadiet till en creme brulée fast utan socker. När jag bara tog äggula i så använde jag bara visp. Jag värmde grädden och vaniljpulver först och vispade i äggulan sedan.