Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 845 ggr
spraklin
0

kolhydrater per dag

Jag är 19 år, 170 cm lång och väger ungefär 57 kilo.
Jag äter inte så hiskeligt många kolhydrater som min familj och vänner gör men är inte precis fakir.

Mitt dagsintag av kolhydrater är kanske 100 g.
Jag undrar om det är okej eller om jag skulle erfara
fler fördelar av att äta mindre av dessa?

Jag har inget sug efter godis eller liknande. Det ända jag kan bli sugen på i sockerväg är frukt, så det äter jag av. Ibland äter jag något annat sockrigt men det tillhör undantagen.

De kolhydrater jag får i mig är i form av grönsaker, frukt, kaffemjölk och morgongröt. 

Så vad tycker ni om detta? Är det fel sätt att äta för kroppen?
Jag vill verkligen inte bli sjuk i framtiden eller något.. jag vill äta på bästa vis för mig.
Borde jag köra med nolltolerans på gröt och frukt? Jag vill ju inte gå ner i vikt.. tränar heller inte nämnvärt (inte mer än 10 000 steg om dagen på min lilla stegräknare så att säga.) Kan mina frukt och gröt njutningar vara ödesdigra för min hälsa?

Wildrat
0

Det låter hur bra som helst det du äter. Har du inga problem med magen funkar ju gröten  och är du inte rädd för fett, särskilt mättat fett lär du behålla hälsan.

missaz
0

Hmm… jättesvårt att säga något om vad som är bra för dig eftersom du inte vill ner i vikt, inte har någon övervikt och det inte framkommer hur du mår nu. Är du sjuk på något sätt? I riskzonen? Eller äter du som du gör för att du helt enkelt tror att det är det bästa för kroppen?

Är du fullt frisk och mår bra av det du äter nu skulle jag säga att det är bra! Du äter iofs mer kolhydrater än man bör för att vara säker på ketondrift, men å andra sidan är du ung och inte överviktig, så då tror inte jag att det behöver vara negativit.

MimLan
0

Du kan fortsätta att vara liberal med kolhydraterna, det viktiga är att du inte är fettsnål. Skulle du märka av sötsug eller att du inte är mätt tillräckligt länge, så är det enkelt att justera för dig. T.ex. frukosten kan innehålla några ägg istället för att baseras på kolhydrater.

Maia
0

Det finns en tråd för dem som vill gå upp i vikt till vänster. Kanske kan du hitta några tips där, även om du kanske inte vill öka?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]