Varför så torr i munnen?
Har ätit LCFH i någon vecka. Ganska strikt om jag får säga det själv. Men jösses, jag är som en öken i munnen. Dricker massor av vatten men är lika torr. Vad beror detta på?!

Det beror på ketosen, som i början kan vara ganska kraftig och vätskedrivande. Det går succesivt över!
Du får ha citroner framför dig att titta på så får det bli lite bättre :-D
Pasi,
Ingen vätska försvann hos mig, men jag fick ändå torr mun. Idéer?
Efter snart 2 år på LCHF känner jag fortfarande av torrhet i svalget/bakre delen av gomen då jag styrketränar. Ketosen lämnade jag däremot för läänge sen.
Granville,
Du är i ketos per definition om du inte får i dig så mycket kolhydrater att det tillfredställer kroppens energibehov. Då börjar kroppen själv tillverka kolhydraten aceton för sitt energibehov, genom att förbränna fett & protein i levern.

#3 Det kan även vara ketonerna i andedräkten som gör att man upplever torrhet i mun….el ev höjda kortisolnivåer.
Är du säker på att du inte drack resp tömde blåsa mer i början (ketonöverskottet är vätskedrivande)?:-D
Pasi,
Jag gick inte ner ett gram när jag började äta LCHF.

Man behöver inte minska i vikt för att ketonerna är vätskedrivande, man dricker oftast mer som kompensation. Glykogenvattnet och den vätskedrivande effekten är två skiljda effekter.
Ja, OK. Orelaterat till det här verkar det underligt att jag inte blev av med glykogenvatten. Nåväl!

#9 Du kanske har en så ung och frisk kropp (obefintlig insulinresistens) att den gick över på fettförbränning utan att behöva tömma glykogenlagrena.;-)
Hej!
Jag är också så fruktansvärt torr i munnen och även läpparna känns helt torra. Det blev pecis likadant tidigt i våras när jag åt LCHF-kost. Får som en beläggning på tungan och en sträv känsla på tändernas tuggytor och insida. Det hjälper inte hur jag än borstar tänder/tunga eller hur mycket jag dricker. Det känns som hela munnen klibbar ihop och är obehagligt. Vad kan detta bero på och när kan det tänkas gå över??

Jag har faktiskt köpt salivstimulerande tabletter att suga på från apoteket. I och för sig lite söta i smaken men de funkar! Jätteskönt att kunna prata normalt utan att tungan fastnar i gomen.