Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 9858 ggr
Lady-X
0

Varför så torr i munnen?

Har ätit LCFH i någon vecka. Ganska strikt om jag får säga det själv. Men jösses, jag är som en öken i munnen. Dricker massor av vatten men är lika torr. Vad beror detta på?!

Pasi
0

Det beror på ketosen, som i början kan vara ganska kraftig och vätskedrivande. Det går succesivt över!

Medlem
1

Du får ha citroner framför dig att titta på så får det bli lite bättre :-D

mikaelj
0

Pasi,

Ingen vätska försvann hos mig, men jag fick ändå torr mun. Idéer?

Granville
0

Efter snart 2 år på LCHF känner jag fortfarande av torrhet i svalget/bakre delen av gomen då jag styrketränar. Ketosen lämnade jag däremot för läänge sen.

mikaelj
0

Granville,

Du är i ketos per definition om du inte får i dig så mycket kolhydrater att det tillfredställer kroppens energibehov.  Då börjar kroppen själv tillverka kolhydraten aceton för sitt energibehov, genom att förbränna fett & protein i levern.

Pasi
0

#3 Det kan även vara ketonerna i andedräkten som gör att man upplever torrhet i mun….el ev höjda kortisolnivåer.
Är du säker på att du inte drack resp tömde blåsa mer i början (ketonöverskottet är vätskedrivande)?:-D

mikaelj
0

Pasi,

Jag gick inte ner ett gram när jag började äta LCHF.

Pasi
0

Man behöver inte minska i vikt för att ketonerna är vätskedrivande, man dricker oftast mer som kompensation. Glykogenvattnet och den vätskedrivande effekten är två skiljda effekter.

mikaelj
0

Ja, OK.  Orelaterat till det här verkar det underligt att jag inte blev av med glykogenvatten. Nåväl!

Pasi
0

#9 Du kanske har en så ung och frisk kropp (obefintlig insulinresistens) att den gick över på fettförbränning utan att behöva tömma glykogenlagrena.;-)

Mullis
0

Hej!

Jag är också så fruktansvärt torr i munnen och även läpparna känns helt torra. Det blev pecis likadant tidigt i våras när jag åt LCHF-kost. Får som en beläggning på tungan och en sträv känsla på tändernas tuggytor och insida. Det hjälper inte hur jag än borstar tänder/tunga eller hur mycket jag dricker. Det känns som hela munnen klibbar ihop och är obehagligt. Vad kan detta bero på och när kan det tänkas gå över??

Lady-X
0

Jag har faktiskt köpt salivstimulerande tabletter att suga på från apoteket. I och för sig lite söta i smaken men de funkar! Jätteskönt att kunna prata normalt utan att tungan fastnar i gomen.