Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6139 ggr
manda52
0

Hård i magen...

Min man och jag har ätit den här kosten i 12 veckor och vi är fortfarande stenhårda i magen. Förstår mycket väl att tarmarna får mindre slaggprodukter att jobba med men något kan man väl göra för att få mjukare avföring. Kan man använda sk. bulkmedel som finns att köpa på apotek, eller är det fel. Linfrön fungerar inte. Mer fett tror jag blir svårt att få i sig. Tacksam för tips.

LatMask
0

Jag äter 375 mg Magnesium varje dag, och det håller min mage i topptrim! Vill jag någon gång "smörja mera" tar jag 1-2 tsk kokosfett rent (silverpaketet).

ebet
0

Konstigt att inte linfrö fungerar. Tre fyra matskedar med två stora glas vatten. För mig är det ofelbart.

Jag hade också problem i första tiden, men sen helt plötsligt så försvann problemen, utan att jag ändrade ngnting.

sommarbarn
0

Under ca 4-5 månader tog det för mig att komma i magbalans. Fett är tycker jag ett bra komplement. Äter ni tillräckligt av detta? Jag tycket att jag åt tillräckligt medan så var inte fallet. Först när jag var på Ålandsresan med Karl Arlefors och Annicka Dalqvist förstod jag hur viktigt fettet är.

Sommarbarn

Thyra4
0

Linfrö -  Skall det vara hela eller krossade, blötlagda eller inte. Hur är det med Laktolos, som en del läkare rekommenderar, men jag har för mig att det är någon väldigt söt sirap och vad händer då med blodsockret?

Avokado
0

Jag brukar ta en halv deciliter naturell yougurt och 1 msk linfrön innan frukost. Nästan varje dag. Funkar bra. Jag tar krossade linfrön.

Det finns annan sorts frön och det är psylliumfrön. De har jag köpt ett paket (på hälsokosten) av men har inte börjat med de än. De ska ha laxerande effekt.

iike
0

1 msk psylliumfrön, 3dl vatten, gör ordning kvällen innan, drick direkt på morgonen, psylliumfrön finns och köpa på ICA för 29,90 kr, 300gr, nyss köpt!Skrattande

sarag
0

Psylliumfrön är mer effektiva än linfrö tycker jag.

Hamka
0

Jag behövde förut använda psylliumfrön för att få någon effekt och det fungerade sådär..

Nu fungerar linfrökross lika bra på morgonen tillsammans med soyamjölk :)

Mie69
0

Jag blev också hård i magen av LCHF och varken linfrön eller mer fett funkade för mig. Istället äter jag nu Lactiplus och har fått helt normal avföring igen. När jag nu inte äter fibrer som matar tarmbakterierna så tillför jag bakterier i stället! Det sägs att bakteriefloran i tarmarna byts ut på tre-fyra dagar, så det är väl ngt jag får fortsätta med antar jag.

ebet
0

krossad linfrö innehåller ngt olämpligt, som jag inte kommer på nu, som försvinner med bakning. Jag använder hela, för man är ändå ute efter den geggiga hinnan runt. Psylliumfrö också bra, men de fastnar mellen mina tänder.

mikaelj
0

Cyanid!

Säker på att ni äter för mycket fett? Provat att skriva upp & räkna ut den exakta mängden? Det kan vara så att ni äter för lite?

[apriljox]
0

Jag har samma problem, manda. Linfrö ska vara hela och förvaras i kylskåp.

Standardknepen (linfrö, psylliumfrö, magnesium, kokosfett rakt ur burken) hjälper mig inte. Numera tar jag vi-siblin ca 1 msk morgon och kväll, men kan väl inte påstå det hjälper heller. I krislägen tar jag microlax. Fast å andra sidan har jag sällan ont i magen och tarmarna, däremot gör det h**es ont när jag ska leverera.

Fler knep välkomna!

mikaelj
0

… säkra på att ni verkligen äter tillräckligt med fett? (hur avgör ni det?)

Thyra4
0

mikaelj - hur mycket fett skall man äta då?

Buppan
0

Just hemkommen från en Stockholmsresa. Inte varit på toa sedan i måndags, inga besvär, men det började ju bli många dagar. Hann bara vara hemma i tio minuter, så funkade min mage. Tänk att kroppen kan ställs in sig på detta sätt. Har dock slarvat med fettet denna vecka. Jag vet att det hjälper med kokosfett, för min del 4 tsk dagligen, samt psylliumfrö, 1 msk på morgonen och då funkar det hyfsat, hård, men regelbunden 2 ggr per vecka.

Bonzar
0

Jag HÄVER i mej fett c:a 150-170 gram/dag, både smör, grädde och kokosolja och dessutom 500mg magnesium och 2 gram C-vitamin.

Allt detta ska vara "lösande" ändå är jag också hård i magen, men för mej är det okej, eftersom jag förut hade ständiga diarréer och blir det för hopplöst så brukar det funka med sötningsmedel i kaffet och kokosoljan så på så vis så fixar det sig åtminstone varannan dagGlad

LatMask
0

Vågar knappt berätta det - eftersom så många har problem - men efter många års "småstök" har tydligen min tarm ställt in sig - så fort jag kommit hem, bytt kläder mm, så känner jag av - nu är det dags!

Buppan och jag fungerar tydligen på samma sätt, det är något med de hemvanda omgivningarna som sätter fart på saker och ting!

MimLan
0

#16 Åtminstone? Varannan dag är helt ok.

Bonzar
0

*18 Det tycker jag med men har man som jag sprungit 6 ggr/dag så är det lite ovanligtSkrattande men mycket behagligt och då gör det inget om det går "trögt" heller, det är helt okej!

mcclane
0

Det finns droppar på apoteket laxoberal. Dom har jag, för jag äter oxycontin. Dom kan du använda, jätte bra!

Dom är till för om man blir hård i magen. Dom smörjer tarmen.

Aniara4
0

#17 Min gör nåt liknande fast på morgonen en stund efter att jag klivit upp, i synnerhet efter första kaffemuggen. Ganska opraktiskt när man ska iväg någonstans!

Annars är det som för #19, jag har också gått från att springa flera gånger om dagen till sådär varannan dag i genomsnitt, och kan t.o.m. tycka det är rätt ok om det blir lite i hårdaste laget nån gång ibland eftersom det är en helt ny upplevelse för mig i mitt 35-åriga liv!

mikaelj
0

Kaffe verkar vara irriterande mot magen. Tror det är en ganska känd effekt av kaffe.

Aniara4
0

#22, Japp, det är ingen överraskning direkt. Dessutom har jag kokosfett i kaffet, så det händer att jag plötsligt får sätta ner muggen (jag har en halvlitersmugg så det tar en stund att hälla i sig) och springa! Skrattande

manda52
0

Tack allla för fina råd. Psylliumfrön hade jag glömt bort. Min man som inte gillar yoghurt skall få dem blötlagda i vatten (det är han som har mest problem) medan jag skall ta 1 msk i yoghurt, så får vi se om det blir någon effekt.

När man dricker kaffe brukar det inte ta lång stund innan man får uppsöka toa, i vanliga fall, men den effekten har också uteblivit. Vatten försöker vi också dricka tillräckligt av men det är lite svårare nu på vintern. Jag som går ca 1 mil per dag med våra colliehundar och tränar på gym nästan varje dag, borde inte ha problem med trög mage, tycker jag. Det har blivit lite bättre senaste veckan, så jag hoppas problemen går över…..