Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4994 ggr
aranels
0

Hermesetas och Canderell???

Alltså!!!! Innehåller verkligen dessa en massa kolhydrater??? Jag röstar för att jag läste FEL!!Oskyldig Brukar söta mitt te med detta.

MimLan
0

Varför skulle de inte göra det? Normalt tar man dock inte några större mängder att tala om. Du får räkna.

Vad som är tveksamt är inte kolhydraterna i det här fallet, utan just produkterna. Här är en artikel. Det går att hitta massor med material om tveksamheten med sötningsmedel om du googlar.

aranels
0

Jag trodde i min enfald att eftersom det inte är socker utan konstgjorda sötningsmedel så skulle det inte vara kolisar i…  Sen tänkte jag att det ska vara bra för de med diabetes, men men man lurar sig själv. Känns trevligt bara att komma fram till vad det är jag stoppar i mig som kanske gör att det går långsammare

[Pennylane1]
0

hermesetas innehåller väl inga kolhydrater? Inte enligt min burk iallafall! Vissa andra gör det däremot.

edit

jooo nu när jag kollar gör det ju det! Konstigt!! Var stensäker på att jag läst att det var nära nog utan kolisar… inte för att jag använder speciellt mycket… men ändå!

Rita-S
0

Jag tror hermesetas innehåller mindre kolisar enn många andra sötningsmedel, men några finns nog oavsett

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Pennylane1]
0

fast en massa är kansek att ta i, man använder ju några gram bara så det blir ju inte så mcyket om man tex strör lite på filen eller vad man nu vill ha det  nånstans…

Taktur
1

Flytande  hermesetas har noll kh. Splenda har 0,5 kh / 1 tsk

Per_W
0

Använd rent Stevia istället. Finns på www.stevia.se

Vet inte så mycket om Hermestas men Canderell i pulverfom är aspartam "utspädd" med maltodextrin (som omvandlas till glukos i kroppen). Anledningen till att de späder ut med maltodextrin är för att blandningen ska få samma volym som socker med samma sötningseffekt.

På så sätt kan de sälja mer av produkten i volym. Det lär enligt uppgift även finnas stevia-produkter där man också "spätt ut" med maltodextrin. Köp den äkta, outspädda varan istället och lär dig att dosera rätt. Så slipper du det kolhydratsrika maltodextrinet.

Per Wikholm, författare "Ideologin och pengarna bakom kostråden"

Jennix
0

Kom ihåg också att sötningsmedel kan hindra viktnedgång oavsett om det är kolhydrater i eller inte… Det är långtifrån alla som går ner i vikt när dom äter sötningsmedel.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

aranels
0

Tack så mkt för goda råd

WilliamJ
0

I snat ett års tid har det sett ut så här på topplistan!!

http://www.internetbokhandeln.se/

Sötningsmedel räknar jag inte till människoföda och skulle absolut inte äta det dagligen. Bort med sötsuget!!

Tror också att ensymerna i munnen kan framkalla en insulinutsöndring av det söta. Det borde ju gå enkelt att testa för någon med en blodsockemätare. Någon som vill testa kanske?

Eller så söker vi lite på nätet.

Rita-S
0

Jag betvivlar inte en sekund att kroppen frigör insulin baserat på sötsmaken, för att bryta ner socker, och sen finns inget att bryta ner. Det värkar logisk för mig iaf. Min kompis åt hälsosamt och gick inte upp, men heller inte ned. Han beslöt först att utesluta läsk, men beslöt i stället bytte bara över till sockerfri läsk. Han började promenera en halvtimme varje dag…

_och gick upp i vikt 40 kilo

_Anledningen var att han efter råd från dietist fulgte en uppsatt näringsplan som innebar en spesifik storlek på alla mål och "ät när du är hungrig".

Efter han bytte till sockerfri läsk åt han tredubbla mot vad han brukade! Han blev mer hungrig!

Sen är det ju en annan diskution att han kanske borde märkt att han äter mer förens det var gått 40 kilo , och kanske även fått med sig han ökte i vikt mycket för, men det visade ju bara att hans hunger ökade av light-läsk! Jag hittar ingen annan förklaring själv iaf. Han bytte till light läsk och hans hungerskänsla ökade, så änkelt var det. Om detta är så för alla, eller om det bara var så för honom och ett mindretall fler vet jag inget om.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Pennylane1]
0

det där är ju het säkert individuellt, jag dricker lite lightläsk ibland men jag äter allt mindre mänder mat. Förmodligen för jag blir mättare av fetmaten. Vi åt nyss tacos, fast med "polarbröd" och jag orkade kanske hälften mot vad jag gjorde på den tiden jag åt nachochips eller tacoskal till! Eller vanliga tortillas… Och jag drack ett glas cola light mitt på dan, istället för bulle och kakor som de andra jag fikade tillsammans med åt.