Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 13548 ggr
glitterfisk
2

Äta kokosnöt?

Tror ni att man kan äta kokosnöt, är det lika bra som kokosfett etc? När jag var barn älskade jag det vita "köttet" i kokosnöten, men sedan har jag ju inte ätit det för att det var så "onyttigt fett".

Sitter här och blir sugen på det nu. Vet inte om det finns i affärerna alltid, men till jul brukar det väl finnas i alla fall?

Vad tror ni om kokosnöt?

spkn1
0

beror väl på vad man siktar på. Innehåller några procent (har för mig runt 7, inte säker) kolhydrater. Fettet är dock väldigt bra (knappt något fleromättat) så kokos tycker jag är perfekt 'godis' om man inte har något emot de mängder kolhydrater som följer med.

Per_W
0

Dey vita köttet i kokosnöten behöer du inte var så orolig för. Det är det man gör kokosflingor av, enligt Fineli ligger det på 6,4 g KH/100gram. Kokosmjölken inuti är dock mycket söt. På Willys går det att köpa kokoschips som naturgodis. Det är hyvlat och toskat kokoskött. Riktigt bra snacks.

Per Wikholm

glitterfisk
0

Okey, det är såpass mycket kolhydrater i det. Just nu begränsar jag ganska hårt, så jag får nog ta det lite försiktigt. Men det får bli "julgodis" längre fram.

Såg kokoschips på Willys, i en liten plastlåda, läste på det och lade tillbaka det. Kommer inte ihåg hur mycket, men tror att jag tyckte att det var för mycket kolhydrater. Tackar för tipset och ska titta igen, man äter ju inga (behöver inte äta) mängder av det.

Tack, kunniga människor!

LivetiFokus
1

Kokosnöten har inte kokosmjölk inuti, utan "coco water en lätt grumlig vätska.

Men märk väl att de kokosnötter som man dricker ur är färska, dvs stora och gröna, (som man får texi Thailand) med toppen avhuggen.
De kokosnötter ,som nu finns i svenska affärer är de torkade. Om man vill göra kokosmjölk öppnar man en sådan (knackar längs en inbillad midja runt nöten 2-3 gånger så spricker den upp), gröper/skär ur köttet och river på rivjärn, lägger i blöt och silar - då har du precis samma kokosmjölk som i affären. Är väldigt lätt och går fort samt att man slipper fabriksprocessen.

Då misstänker jag att om kokosmjölk är för sött, att även äta kokos-köttet är sött??? Detta är en fråga, ej ett påstående.

Jennix
1

7 gram kolhydrater per 100g är väl helt OK? Jag tycker åtminstone det. När och OM jag räknar kolhydrater så gör jag stor skillnad på rena råvaror och halvfabrikat.

En ren råvara får ha mycket fler kolhydrater i för min del, än vad t.ex. charkuterier får. För min del är det viktigare att ta bort stärkelse och socker och andra tillsatser än att oroa sig för en liten mängd kolhydrater som finns i kokos… Det är så jag ser det. Men så äter jag ju inte kokos som MAT heller, utan som godis. :)

Man kanske inte ska sätta i sig 300 gram kokos på en dag heller…det är hårdsmält med nötter och man kan få ont i magen, åtminstone så är det för mig. :)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[Pennylane1]
1

#4 de kokosnötter man dricker ur är gröna, hmmm jag har hur många gånger som helst druckit det kokosvatten som finns innuti de bruna koosnötterna, de gånger där är något, ibland är det inget i men om man skakar så kan man höra hur det skvalpar om dem som har det, jag älskade att dricka det som barn, vi slog in en spik i de där liksom runda nersänkningarna och drack med sugrör…

glitterfisk
0

Ja, du har väl rätt Jennix. Lite kokosnöt som godis ibland är nog ingen större fara. Ska köpa och smaska närmare jul. Just nu begränsar jag kolisarna ganska hårt, och jag har nog inga problem att trycka i mig 100 gram kokoskött i alla fall.

Är det lika mycket kolhydrater i de kokosflingor man köper på bakavdelningen i affären?