Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1508 ggr
D-ribose
0

Vart går gränsen

Tog ett glas juice och en apelsin idag på en gång. Är det ok en gång om dagen? Eller vart brukar ni dra gränsen

mikaelj
0

Ett litet (2 dl) glas innehåller 24g socker. Ganska poänglöst, men tycker du om det så får du väl dricka det… tänk bara på att du får ett sämre vitaminupptag med högt blodsocker, och att du försämrar/avstannar ev. viktminskning.

Personligen anser jag juice vara precis lika illa som läsk, eller strax sämre. (12% socker i apelsinjuice, 10% i coca cola).

D-ribose
0

jag vet. Men jag blev så fruktansvärt sugen på något sött idag. Sen fick jag ångest om jag hade råkat avbryta allt.

mikaelj
0

Avbryta och avbryta. Det är ingen process du vevar igång på det sättet. Det handlar ju om att ändra dina vanor till en sundare kosthållning över tid.

Sötsuget motas rätt bra med nå't fett.  Andra kan säkert dela med sig av sina erfarenheter.

evasch
0

När jag har ätit något som min kropp inte mår så bra av så märks det oftast direkt på vågen. Min viktminskning brukar se ut så här de veckor som det har hänt; 1 kg ned ½ kg upp…alltså, - ½ kg den veckan. Helt okej tycker jag.

Har märkt att de ärolika för olika avsteg. sushi händer det inget med (tar feta tillbehör och lite kött med smör någon timma efter) godis, omedelbar reaktion….borde aldrig äta godis alltså Skäms

Medlem
0

Fett hämmar sötsuget anser jag. När jag blir sötsugen äter jag fett så hämmas suget direkt.

Maia
0

Ja, det var kanske inte det bästa du kunnat göra om du vill gå över till LCHF, men nästa gång kanske du kan skära upp ett par ostskivor och bre smör på och rulla ihop. Det tar också en stund längre att göra och äta och du hinner känna mättnadskänslor. Och det hämmar verkligen sötsuget. Lycka till!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

andreas0
0

Dom flesta juicer innehåller mer socker än samma mängd coca cola…

Redigering: Oj, det hade visst redan uppmärksammats.

Men i alla fall, ja, juice är inte så lämpligt om man äter LCHF, man kommer snabbt upp i så mycket socker att det inte räknas som LCHF längre, och risken finns att det kan stoppa eventuell pågående viktminskning.

Att du råkar göra ett avsteg en gång är väl kanske inte hela världen, det gör dom flesta. Men varje dag kanske inte är så lämpligt.

För övrigt, matar man inte sötsuget så blir det mindre och dör ut helt med tiden. För dom flesta så försvinner det efter ett par veckor om man inte gör avsteg.

papa-bear
0

bara en fråga om sämre upptag av vitaminer, om höjt blodsocker försämrar upptaget, är det verkligen bra att äta kolhydrater då? Obestämd

jag tänker på de grönsaker, frukt och rotsaker som de "andra" tjatar om att vi skall äta för vitaminernas skull, motverkas inte syftet då, om man äter frukt t. ex?

andreas0
0

Frukt innehåller inte särskilt mycket vitaminer, det är en myt.

Se artikel från kostdoktorn om frukt, och speciellt diagrammet på sidan.

Det finns vissa grönsaker och rotfrukter som har en del näring och kanske kan vara värda att äta, men de flesta av dessa är näringsfattiga de med.

mikaelj
0

Det är framförallt järn, kalcium och jod jag förstått som kan finnas i en del grönsaker, men ptja, det är ju inte som att man får skörbjugg om man lever på enbart kött.  Det visades för 50 år sedan, då Stefansson och hans kompanjon levde på kött i ett år. ~1 kg/dag.

På sjön fick man skörbjugg för att man åt väldigt mycket söt gröt, spannmål etc, som inte bara innehåller väldigt lite vitaminer och mineraler, utan även hämmar upptaget av dem.

andreas0
0

#10, Järn och jod finns det ju mycket av i ägg. Järn finns förresten rätt mycket av i allt kött. Vill man ha extra kalcium så är väl det bästa sättet en bit fet ost.Glad

mikaelj
0

Mm, jag säger inte att grönsaker är den bästa källan, men att det är en källa.

Naturligtvis är animalisk mat det bästa.:-)

D-ribose
0

Jag har märkt att dom två gångerna jag har fått i mig lite extra socker så har jag blivit sjukt seeeeeeeeg. Och det håller i sig i 2 dygn typ sen så är man back on track. Kommer aldrig äta eller dricka nåt med så mkt socker igen. Nu typ 16 timmar senre efter juice intaget så börjar jag kvickna till. Orkade knappt vända på mig i sängen när jag sov/komade

andreas0
0

#13, Det låter som vanlig paltkoma, vilket många får om de intar mycket protein och mycket kolhydrater samtidigt. Protein är livsnödvändigt, kolhydrater är inte det, så det är inte så svårt att bestämma sig för vilken av dem man bör utesluta om man vill undvika det. Glad

Samma sak gäller för mig, äter jag kolhydrater så blir jag helt slö och får ingenting gjort som kräver högre tankeverksamhet under resten av dagen.

D-ribose
0

haha ja alltså segare har jag typ aldrig varit. Kändes som man hade hällt i sig en liter sprit kvällen innan haha