Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 1817 ggr
zunshine90
0

Bra frukost.. om man inte orkar att fixa?

Halloj… behöver lite tips och råd ang frukosten. Jag ätar i nuläget oftast lite ost med smör och en tallrik vanlig naturell yoghurt (3%). Ser ju på min mat att det ger lite väl många kolhydrater… 

Vad äter ni till frukost?

Till saken hör att jag stiger upp vid 6, äter en snabb frukost, klär barn osv… så jag hinner inte så mycket på morgonen, plus att magen inte hinner vakna så jag kan inte få i mig bacon och ägg (äter det ofta på helgen). Jag har inte heller någon möjlighet att laga mat på jobbet (vi har bara micro)… så det är inte heller något alternativ. Kokt ägg har jag testat, men jag får bara inte i mig äggvitan (inte ens som stekt.. bara om jag blandar väl med gulan)…

Känns som det är frukosten som är mitt problem (plus att jag får i mig lite för lite fett antar jag)… Hjälp

Jennix
0

Jag äter matrester från gårdagen eller så steker jag en bit kött/fläsk.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

Byt yoghurten mot 10% och/eller addera grädde i den. Men låt inte sådan mat vara huvudgrejen i dina måltider. Äter jag yoghurt till frukost (max 50 gram, gärna med 20 gram grädde) så tar jag något kallskuret till, parmaskinka, vanlig skinka eller salami/korv till så att det blir protein och fett som är grunden.

Som Jennix säger är gårdagens rester vanligt och bekvämt till frukost. Eller förbered någon röra, tonfiskröra t.ex.

istiden
0

turskisk yoghurt..linfrön, ägg…

Wildrat
0

Ät bara äggula då eller kokt ägg mosat med smör. Det är i äggulan allt nyttigt finns, äggvitan kan man kasta.

Testa yoghurt med 10% fett (turkisk, grekisk, meze) istället för den med 3% fett.

kaisakavat
0

Som Jennix - nåt färdigt.

Eller Keso hoprörd m burk-makrill plus en skvätt grädde för lite extra fett..

Medlem
0

Det finns mycket att fixa snabbt till frukost, bla rester, äggmjölk, makril i tomatsås (skippa såsen) blandat med ck, mandelbröd (som man bakar kvällen innan) med smör och pållägg, färdigkokta ägg med smör och majo, ris ala malta ala lchf.

Kviga
0

Ibland steker jag en hel hög med ägg som jag sen förvarar i kylen och äter som bröd. Alltså med smör och pålägg.

Gott och snabbt!

evasch
0

Om du saknar den där syrliga smaken hos TY så blanda med ½ dl ekologisk youghurt, blir lite lösare då också

ikna
0

Jag blandar 3 msk keso och 4 msk grekisk yoghurt och 1/4 dl hallon eller blåbär och sedan 3 skivor ost till kaffet. Passar mig perfekt!Glad

greensis
0

Frukostätare som ofta är stressad på morgonen, här. (små- och skolbarn som ska iväg…)

ägg, kokta kvällen innan i kylen. Kan ätas som de är med smörklick eller mikras och mosas m smör. (Eller stoppas i fickan och tas till morgonfikat)

keso-mascarpone-röra ev m skvätt vispgrädde. Klarar sig 2-3 dagar i kylen, särskilt om man lägger lite folie över skålen. Smask m kanel till.

oststavar, dippas i bregott, i övrigt se ägg ovan.

hemgjord pannbiff, se ägg ovan

kvällen-före-stekt sidfläsk/bacon, i lagom portionsbitar i kylen

Ananrs blir det gärna äggröra, den aktua sorten som funkar släng i smörklick, knäck i ett par ägg, rör med träslev tills det stelnat. Salta ev.

Fabricati diem, pvnc!

fru-kryss
0

kokta ägg ( som jag alltid har i kylen) och keso blandat med majonnäs. Jag står mig lätt 6 timmar på det.

SvartKaffe
0

Är det riktigt krisigt med tid så blir det 1-2 burkar makrill eller 1 burk makrill och ett par baby-bel intagna "på väg".

Kanske inte vettigt 7 dar i veckan men det går snabbt och man blir ordentligt mätt ganska länge.

zunshine90
0

Provade äta 2 kokta ägg till frukost som jag doppade i majonäs, ostskivor med bregott och lite vatten till… jag känner mig fortfarande hungrig… så jag funderar på hur ni står er på bara 2 ägg med lite tillbehör… borde jag äta mer fett till kanske?

Vad tror ni att kombinera äggen med lite turkisk yoghurt, ost/skinka och fett?

Känner mig villrådig när det gäller frukost…. allt annat tror jag att jag har kläm på nu.

nyborjare08
0

#13 Hungern kan variera! Speciellt de första månaderna på kosten har jag förstått. Så när man är hungrig - då ska man äta! Då behöver kroppen det, kanske för att få byggmaterial till att reparera skador på celler etc. Så ät när du är hungrig! Glad Dessutom beror ju aptiten också på hur mycket du rör dig.

Jag har hållt på drygt tre månader med lchf och i början bestod min frukost av äggröra på tre ägg och ca en halv dl grädde och ett halvt paket stekt bacon till det. Numera räcker två ägg med en klick smör. Så jag tror att hungern kan dämpas efter ett tag.

En "snabbfrukost" som jag har använt mig av på sistone är att blanda (tillräckligt många) ägg med smör, kryddor och kanske lite skinka eller korv i en mugg/skål och sen mikra hela härligheten i några minuter. Vips! Färdig omelett bara att äta! Glad

Mumrikshumla
0

Jag blandar äggula och rivsen ost och brödkrydda och duttar ut på bakplåtspapper och kör i typ 5-10 minuter. Det blir som bröd. Sen fryser jag ner dem och tar fram en varje dag till frukost och brer smör och ost på eller kalkon och philadelphia. Superenkelt och samma känsla som ta te och macka på morgongen.

Annars brukar jag äta äggröra med curry och majonäs :-)

Caena
0

imorse gjorde jag snabbfrukost- keso blandad med ovispad grädde + lite hallon= in i micron.. gick bra och blev gott!

KajsaVarg
0

Jag har tröttnat på ägg/äggröra & bacon som annars är en rätt bra frukost.

Nu brukar jag äta Ostkaka istället. Gör en form till 4 personer så har jag nån dag. Perfekt om man inte vill äta varmt på morgonen också.

4 ägg

3 dl vispgrädde

5 dl avrunnen keso

6 droppar bittermandelolja

ev ½ dl malen mandel

ev 2 msk canderel sötningsmedel

Blanda och in i ugnen i 200 grader ca 45 minuter.

UBCL
0

Jag äter middag ganska sent på dagen, 19–19.30. Jag äter då dagen tredje och största mål. På det varar jag mätt till minst kl 10 nästa dag.

Jag börjar dagen med en hundpromenad kl 07.00 på 45 min, motsvarar väl ungefär din barnhantering Glad sedan åka iväg och hämta post och ev. gör något inköp.

Frukost kl 09.30. Den senaste månaden har jag ätit SSS bantarbiff värmd i micro ca 200 gr + saltgurka, om du gillar TY så är det ok som sås, vatten till maten och kaffe på maten. (Biffarna lagar jag till med 2 kg oxfärs och 4 kg fläskfärs stekt i smör, det brukar bil en 40 st som jag fryser in.)

Småhungrig på em och äter då nötter, brie och någon skiva skinka eller annat pålägg och driker kaffe.

Sen är det middag igen.

Kanske du kan göra som jag och hoppa över det första målet om du fyller på ordentligt på kvällen. Man spar en del tid och slipper stressa, ev kan man dricka något.

Jag har gått ner 3 kg på den här kosten under den senast månaden Skrattande och mitt sockersug har varit borta sedan jag började med lchf.

mizztlur
0

Ta gärna burkmakril i tomatsås. Låt rinna av tomatsåsen. Blanda med majonäs..Kanongott till kalla ägg. Eller ännu hellre till omelett men då tar det lite längre tid.

Bonzar
0

Jag äter aldrig på morgonen innan jag går till jobbet. det har jag aldrig kunnat, jag får inte ens ner ett glas vatten klockan 06 på morgonen.

Jag tar alltid med mej mat till jobbet och kl 9 äter jag min frukost.

Ofta blir det 2 ägg med majonnäs eller ädelost och en kopp kaffe.

Baconmuffins fungerar också bra, eller makrill i tomatsås och 1 ägg….allt detta är enkelt och lätt att ta med sig.

I kylskåpet på jobbet har jag alltid uppladdat med Babybel, som extra bränsle…..och vispgrädde till kaffet förstås.

Innan jag började med denna kost var det alltid en banan och ett stort glas mjölk som var min frukost…….det höll jag säkert på med i 30 årGlad jag saknar det ibland, men mitt blodsocker är glad att slippa både bananen och mjölken.

GoEd
0

När jag har bråttom brukar jag ta fet yoghurt (10%) och blanda i lite råa mandlar, valnötter och några matskedar linfrö. Brukar stå mej bra fram til lunch på det.

[Pennylane1]
0

råa mandlar? Vad är det ? Är vanlig sötmandel kokt eller något?