Jordärtskocka
Jag har massor av jordärtskockor i min trädgård. Visserligen är det en "underjorden" grönsak men jag läste någonstans att jordärtskocka är lite speciell och rekommenderas till diabetiker. Då borde det ju vara ok att äta lite mer av den för oss, eller…? Jag har ätit kockan till kött och fisk som ersättning för potatis om jag vill ha något i den vägen.
Finns här någon som kan mer om denna, som jag tycker oerhört goda grönsak.
Jordärtskocka innehåller ämnet inulin som är bra för diabetiker och har en positiv inverkan på tarmfloran. Den innehåller inte stärkelse. Inulin är en fruktogliosackarid uppbyggd av fruktos med ett par procent glukos. Svartrot innehåller också inulin.
Om man googlar så finns det en hel del träffar om detta. Det sägs att inulin, som den även innehåller, är en fiber som inte kan smältas. Den är bättre än potatis, hur mycket bättre är under diskussion.
Det viktiga är ju inte vad den innehåller, utan hur du reagerar på den, den är ju t.ex. söt i smaken. Äter du mycket av den så blir det ändå mycket kolhydrater.
Intressant! Jag brukar hävda att ryktet om rotfrukternas höga KH_mängd är betydligt överdrivet. Det finns flera rotfrukter som är helt OK, bl a kålrot, rädisa, rättika etc. Jordärtskockan är dock precis som potatisen botaniskt egentligen en rotknöl.
När man slår på jordärtskocka på MinMat/SLV så ligger den på 12,9 g KH/100 g rå och 14,1 kokt. Alltså mycket högt, nära potatis.
Går man istället till Fineli som listar digererbara kolhydrater så ligger den rå på 8,2. Något värde för kokt har inte Fineli.
Svårt att veta vad man ska lita på men risken finns att SLV-värdet är rätt och att en stor del av jordärtskockans osmältbara kolhydrater (fruktosoligosackariderna) bryts ned till fruktos vid kokningen. Det är samma sak som händer när man kokar morötter, vilket gör att de också smakar sötare.
Fruktos är sannolikt värre än glukos ut bantningssysnpunkt eftersom det lättare omvandlas till fett. Så tyvärr kan nog inte jordärtskockor rekommenderas. Men det är gott och ibland får man ju tillåta sig vissa avsteg!
Per Wikholm
är det samma med skockans kusin, kron- ditot?
såg nåt knasigt på Fineli förresten, där strå krongrönsaker: blomkål broccoli morot 3,5 gr. kolh. men om man tittar på morot så stor det 5,6