Hjälp!
Hej.
Jag behöver hjälp för det enda jag förstår är att man ska strunta i allt med kolhydrater så som pasta, potatis, godis, bröd osv. De jag inte fattar är vad äter jag i stället för att bli mät. Som tex jag älskar lax och brukar ofta äta laxgratäng eller lax med pasta och hummersås förstår ju att jag inte kan äta varken gratäng eller pasta men avd äter jag till i stället då? Allså kompletterar ni med grönsaker för att bli mäta då? Jag gillar tomat och morot de är ju nyttigt men jag gillar även gurka och majs som jag har hört inte är nyttigt för gurka innehåller bara vatten och majs gör ingen nytta alls. Vad ska jag då äta för grönskaker till? Försökt äta broccoli men tycker inte om de behöver tips på nyttiga grönsaker om det är de man ska äta istället för kolhydrater? Ska man förresten äta mycket eller lite fett eller ska det bara vara proteiner och grönsaker? Jag åt inte så nyttigt förrut kanske men när jag sluta snusa blev socker behovet större och min ämnesomsättning blev rubbad när jag var dålig under en period pga av privata saker och hade för mycket kolestrol i kroppen och gick då upp i vikt och innan de har jag alltid stått stadigt på mina 51kg sen jag var 13år för jag har alltid haft svårt att både gå upp och ner i vikt och då gjorde de inget men nu vill jag ju gå ner i vikt när min vikt är närmare 80kg nu. Jag hoppas att någon kan ge mig lite bra tips på vad jag kan äta och vad jag ska undvika att äta mer konkret. Jag är öppen för de mesta så ge mig tips på nyttig mat även om jag kanske inte gillar de men jag kan ju inte säga något för än jag provat. Kräsenhet är inte största boven det är mitt lilla kök och min eknomi som gör att de gärna kan vara enkelt och inte för dyr mat. Har en fråga till är nuddlar lika onyttigt som pasta och om potatis är nyttigare om man stecker dem än bara kokar dem?
Tack på för hand!
Fett! Creme fraiche, grädde, smör, ost.
Low Carb, High Fat. Du växlar helt enkelt alla kolhydrater du tidigare åt mot fett. Jätteenkelt och jättegott!
Potatis, pasta etc är lika onyttigt vad du än gör med dem. Har du läst LCHF-foldern? Där står det tips på vad du kan äta.
Även Andreas Eenfeldts http://www.kostdoktorn.se innehåller bra information.
Vart är den foldern någonstans? Okej men blir jag mät om jag häller i mig ett packet grädde för jag måste ju ha energi för jag måste ha hjärnan igång?
Välkommen hit! Man äter protein, och kompletterar med någon fet sås/kryddsmör/röra och till det tar man lite ovanjordsgrönsaker.
Skillnaden mot förut är att vi ersätter kolhydraterna med fett, och låter oss bli mätta på protein och fett istället för bukfyllorna som det blir med potatis och pasta. Så sammantaget blir protionerna även mindre storleksmässigt sett.
Nudlar är pasta. Spannmål (bröd, mjöl, pasta, couscous etc) hör inte hemma i LCHF. Potatis är potatis, och det hör heller inte hemma här.
Grönsaker som vi gärna äter är t.ex. vitkål, squash, broccoli, blomkål, rättika, olika typer av salladsblad, gurka, lite tomat, lite paprika, aubergine.. osv.
Om du tittar i vänsterspalten finns det en massa ljusblå rubriker. T.ex under "Mat - Jag behöver måltidstips" finns flera trådar som heter något i stil med "Vad har du ätit idag", där kan du se mängder med exempel på vad vi har ätit under dagarna och skramla fram sådant just du tycker låter intressant.
#2 Hjärnan fixar sin energi själv. Du behöver inga som helst kolhydrater för det. Tvärtom finns det undersökningar som visar att hjärnan, och hjärtat, drivs bättre på fett.
Testa att dricka ett paket grädde. Om du inte blir mätt alls av det är det läge att undra om dina mättnads- och hungerssignaler är helt ur balans. Men nu har ingen av oss rekommenderat att du skall basera en måltid på enbart grädde. Protein och sedan fett på det. Är det fett protein, som t.ex. lax, behövs inte mycket extra, bara något litet som ett trevligt tillbehör till laxen.

#2 Beror litet på. I början kan det ta ganska mycket mer för att bli mätt, men ja. Är jag bara litet småhungrig brukar 2dl grädde (i mitt fall tillsammans med kaffe) bli perfekt för att mätt.
Laxgratäng borde väl inte vara så stort problem, så länge du använder riktigt smör, riktig grädde/creme fraiche, etc. Personligen så skulle jag inte äta grönsaker till, men det är för att jag är för lat för att fixa grönsaker och liknande. =)
Lax till pasta med hummersås… Tja, varför inte strimla squash, lägg i kokande vatten någon minut, och sedan ta upp den? Det är vad jag hade till Carbonara senast jag gjorde det.
Ost! ost är jättegott, lägg till litet extra ost till saker.
Ägg - bland det nyttigaste och godaste man kan äta, åtminstone enligt en del här (inte för att jag invänder för mycket, men min gräns går vid fem/dag =)
LCHF-foldern är ett av de spikade inläggen, titta högst upp bland ämnena.
Okej tack.
Jag ska kolla i den tråden. Vad menar ni med ovanjordsgrönsaker? är typ morot en grönsak under jord då?
Det är sant att hjärnan behöver kolhydrater, men levern kan tillverka dem själv. 75% av hjärnan fungerar fint på en kolhydrat som heter "ketonkropp", som är en biprodukt av (somliga skulle säga målet med) fettförbränning. Resterande mängd kräver glukos, som även det kan tillverkas av kroppen.

Ja, ovanjord är icke-rotsaker. Dock är tomat ett bär =)
Laxgratäng innehåller ju potatis men man kanske kan göra en rotfruktsgratäng med rotfrukt och grädde i. Jag börjar hänga med lite nu tack för hjälpen ska kolla under de olika rubrikerna och trådarna för att sätta mig in i de djupare
jaha så man ska inte äta rotfrukter utan bara vanliga grönsaker? Är bär nyttigt också som blåbär för blåbärssoppa och nyponsoppa är gott?
Tack mikaelj. Jag vill ju inte prestera sämre på mina hemtentor men då vet jag att de inte är någon fara.
Förresten kom på en sak till måste man motionera mycket ihop med denna kost eller funkar de att enbart ställa om kosten?
Vissa rasar i vikt utan motion, medans andra behöver motionera. Testa dig fram! Ta några promenader i veckan så ska du se att det kommer gå bra!

#12 Tja… Jag är en datanörd. Jag sitter ungefär 15 timmar/dygn framför min dator. Bra dagar går jag till och från skolan (~40 tur och retur).
Sedan början av maj har jag förlorat 11cm i midjan. =) Vill börja komma i bättre form, men det har mer att göra med att jag vill kunna gå utan att tappa andan, och jag har problem med överrörlighet som egentligen behöver starka muskler.

5 vilken ar det ni kallar squash i Sverige…den grona gurkliknande eller en gul gurkliknande sak,,,or which one?? kanske kan man prova lite olika?
vore toppen for min yngste son ar tokig i pasta carbonara, sa jag skulle riktigt kunna skamma bort honom dar!

Båda, faktiskt. Squash/Zucchini är antingen gul eller grön. =) Jag har använt båda, tror jag.
Jo, mer eller mindre riktig squash carbonara är definitivt en höjdare. Och nyttig, med ägg!

Egentligen säger man skippa rotfrukter och ät sparsamt av grönsaker!
Egentligen en förenkling.. men en bra början att börja med rätt tänk altså!
Sen så lär man sig att titta efter hur mycket kolhydrater det är i olika saker och att råa rotfrukter nästan inte lämnar ifrån sig några kolhydrater alls!
Obehandlad stärkelse passerar i princip rätt igenom och blir mest mumma för tarmbakterierna!
Här har du en tabell att kika i;
http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#
Klicka på rubriken kolhydrat så sorteras allt efter mängd kolhydrater per 100 gram!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.