Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4190 ggr
Bonzar
0

Tips olika kalkkällor, tack.

Om jag skulle vilja få en liten viktminskning och har försökt ALLT, utom att ta bort ost och grädde…..hur ska jag göra för att få i mej kalk om jag lägger av med osten också, förutom alla andra mjölkprodukter som jag redan lagt ner?

Tacksam för svarFlört

Maia
0

Hej Bonzar!

Här ser du en lista på de livsmedel som innehåller mest kalcium. Jag skulle dock inte rekommendera dig att utesluta ost i dagsläget, utan kanske försöka att ha lite mer tålamod med vikten. Berätta gärna hur en matdag ser ut för dig idag och vad det är som du har försökt ändra på.

Jag vinkar till dig från Korsvägen!

/Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

mikaelj
0

Krossat äggskal?

Bonzar
0

Mikaelj, visserligen kan jag kackla som en höna, men jag tror inte att jag ändå vill käka krossat äggskalFoten i munnenmen tack förtipsetKyss

mikaelj
0

Tvätta och smula det fint, drick med vatten. Äggskal är väl i stort sett enbart kalk?

Bonzar
0

Maia, tack för tabellen! Jag vinkar tillbaka, just nu från Hisingen, där jag jobbarSkrattande 

Jag är galen i ost och äter mycket av den varan, i alla former. 

Jag försöker att hålla kolhydraterna på 20 gram och fettet är ibland uppe i 150 gram,  men det är proteinet som spökar, det blir gärna FÖR mycket fast jag VET att jag inte bör äta mer än c:a 60 gram/dag (max 70 enligt min vikt) 

Idag är det exakt 10 vecker sedan jag började med denna kost, som jag gillar stenhårt. Mitt blodsocker ligger perfekt och jag har nu sedan den 1/11 slutat med mina Metformintabletter.

Jag åt 3/dag när jag började med denna förträffliga kost. 

Jag skulle villja gå ner några kilo, även om jag inte har SÅ mycket övervikt, för jag har det lite jobbigt med en sliten höft……men jag har istället ökat ett kilo på 10 veckor, så det är lite knepigt för mej just nu. Förvånad

MimLan
0

#5 Max 70? Nej, nej. Jag vägrar tro att du är normalviktig vid 35 kg.. :)

Upp till 1,5 gram protein per kg målvikt är ok. Upp till 2 gram får man nog ta och vara av den tränande typen.

mikaelj
0

… men det är snarare en undre gräns med 1g protein per kg kroppsvikt. Mer än så, som MimLan påpekar, är inte meningsfullt om du inte styrketränar hårt.

Notera att det inte är skadligt, utan mest ganska dyrt.

Bonzar
0

Det är nog ett önsketänkande från min sida att proteinet stannar vid 60-70 gram, det är nog oftare 80-100 gram skulle jag troSkäms och jag tränar inte mer än att jag går med stavar varannan dag…..i mina yngre år så höll jag ständigt på med styrketräning, numera så är tyvärr mina leder för slitna för detta…..kolhydraterna är inga problem med alls, skulle nog kunna "vara utan"Tungan ute

Jag antar att det är mitt ostätande som är boven i dramat, för det är så gott som min enda last numera, det finns ju t.o.m. ost som är helt kolhydratfri.

Som sagt, egentligen så är det huvudsaken att jag inte går upp ännumera och att mitt blodsocker håller sig "på mattan" MEN det skulle inte skada med några kilo minus mitt i alltihopa.

Tack till er för att ni är så hjälpsamma!

mikaelj
0

Det *gör* ingenting att du äter protein! Om du inte dricker proteinshakes är det i praktiken omöjligt att äta för mycket.

Wildrat
0

Är du orolig kanske du skulle satsa på något kosttillskott? Ta ett som också innehåller magnesium och gärna D-vitamin.

Bonzar
0

Wildrat……har börjat funderat på detta. Jag äter redan både Magnesium och D-vitamin så jag köper till ett kalktillskott.

Det börjar bli "många tillskott" äter ingefärakapslar för mina leder också och sedan många år tillbaka, 2 gram C-vitamin/dagSkrattande

Det funkar bra med C-vitamin, har inte haft en förkylning ens, sedan 1996 då jag fick en ordentlig influensa och därefter började jag med C-vitamin.Glad

Wildrat
0

Ja det har en tendens att bli några stycken men jag tror det kan behövas om man inte är 100% frisk.

dufva
0

Jag tror inte du behöver vara så rädd för kalkbrist även om du skippar alla mjölkprodukter.

Det kanske är bennskörhet du funderar över?Obestämd

I så fall är nog bästa förebyggande receptet D-vitamin och vanlig fet LCHF kost.

Utan dessa två spelar kalciumintaget en underordnad roll.

Vill du ändå ha i dig både kalk och magnesium är Dolomitkalk ett bra alternativ.

Bonzar
0

Tack, tack alla, för er vänlighet och era fina tips.

mikaelj
0

Man behöver ha ett högt vitaminintag om man äter mycket spannmål eftersom dessa hämmar upptag av mineraler & vitaminer.

Jag orkar tyvärr inte leta reda på rätt referens, men läs början på kapitel 18 i Good Calories, Bad Calories. :)

andreas0
0

#0,

Riktig hemmagjord buljong! Det vill säga den som man kokar själv på ben på låg värme i 10-12 timmar (eller mer om man vill). Sådan är väldigt rikt på mineraler, både kalcium, magnesium, och andra.

Här finns ett recept: Buljong för nyfikna

Här finns ett annat recept: Chicken Stock

Sådan buljong kan ersätta vatten i nästan all matlagning och ge en otroligt god smak. Den är speciellt bra i såser osv. Man kan göra soppa med det som grund. Eller varför inte inte dricka som den är (bra om man är sjuk och inte kan få i sig lagad mat t.ex.)

Buljong man köper i affärerna duger inte, även dom som är tillsatsfria, "hemamgjorda", eller vad dom nu försöker kalla dom. Eftersom dom har mycket mindre mineraler i sig ändå, jämfört med om man gör det själv.

Eftersom det tar så lång tid att laga så får man se till att göra mycket på en gång. Det går utmärkt att frysa i behållare. En del av buljongen kan du reducera nästan så långt som det går utan att bränna det och sedan frysa in som iskuber, så får du riktiga buljongtärningar, som ger otroligt mycket mer smak och näring än vad köpta ger.