Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fågelrätter
Läst 1822 ggr
Katti
0

Kyckling thai curry

Ibland tillåter jag mig att ta hjälp av en färdig burk från hyllan i affären. Idag var en sådan dag!

Jag stekte 1 kg kycklingfilé i bitar lite lätt. Hade stekt bacon innan, så det blev i baconfett. Efter en stund fick jag tillsätta mer fett och då blev det vitlökssmör som stod bra till i kylskåpet! Då började det lukta riktigt gott!

La de stekta bitarna i ett stort ugnsfat och över det hällde jag thai curry blandat med en burk (500g) crème fraiche och lite salt (det kunde ha varit lite extra curry också!). Jo, jag skakade ur burken med en skvätt grädde också!

In i ugnen 225 grader, hm, 20 minuter? Eller lite mer kanske. Det började bli lite vacker färg på ovansidan när jag tog ut formen.

Detta är väl inget för den som är riktigt strikt. Thai curryn innehöll 13% kolhydrater, så med inblandning av lika mycket crème fraiche blev det 8% i såsen. Men med kycklingen är hela rätten nere i 4%!

Detta åt vi med kokt broccoli och såväl barnen som maken (och även undertecknad) var saliga. Det var det godaste vi ätit på länge!

Ville bara dela med mig!

Haraaz
0

Ja, den kryddan är urgod när man gör kyckling… :-) Helst ska man ju ha ris till, men det är väl inte aktuellt nu kanske Tungan ute

Maia
0

Låter jättegott och det finns ju kryddor med mindre kolisar att variera med. Tack!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]