Fibrex vs Fiberhusk?
Jag skulle köpa Fiberhusk men det fanns inte utan jag blev rekommenderad Fibrex för "det var samma sak" enligt tjejen i butiken. När jag kommit hem och dubbelkollar så är det 0% kh i Fiberhusk och 5,5% i Fibrex så det är långt ifrån samma sak… Har nån testat att tex baka LCHF bröd med Fibrex istället för Fiberhusk och vet om det funkar?
Vi brukar göra ett bröd som är baserat på riven ost och ägg.
Vi tar också i lite fibrex, kruskakli, fiberhusk och linfrö beroende på vad som finns hemma.
Lite bakpulver gör brödet luftigare.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper och grädda i ugnen.
Det blir ett gott bröd med bra tuggmotstånd.
Kolhydratinnehållet kan beräknas till mindre än ett gram per skiva.
Jag vet att en del inte mår så bra av fibrer men för mig är det ett sätt att få magen i trim.
Dessutom är det perfekt som underlag för alla slags pålägg.
Fiberhusk är ett pulver och Fibrex är flingor så det går nog inte att direkt byta ut fiberhusk mot fibrex.
Gjorde ett testbröd och det blev suveränt! Mindre disktnkt mandelsmak än mina tidigare försök med mandelbröd. Bra tuggmotstånd och perfekt underlag för en massa smaskigt smör och ost. Hur fiberinnehållet påverkar magen får bli en senare upptäckt…
Uzies Fibrexbröd (ca 3 kh/hela enl förpackningarna)
50 g mandelflagor
15 g Fibrex (ca 1/2 dl)
5 g krossade linfrö (1 tsk)
1 ägg
brödkryddor efter smak
Mixa mandel, Fibrex och krossad linfrö. Tillsätt kryddor och sen lättvispat ägg. Grädda på tallrik i micro ca 2 min (som vanligt nöt/mandelbröd) och dela.