Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 1142 ggr
ewaran
0

Kokosförvirring

Hej allihopa

Har hängt hos er på Kif sen i juli och läst men aldrig skrivit nåt. Började med LCHF då, för andra gången och mår bra. Läser allt jag kommer över både här och på andra ställen t.ex kostdoktorn, Annica D m.m. Har även läst Jenny Reimers ; matens evolution, men är fortfarande osäker på en del saker, framför allt: Hur är det med kokos egentligen?? Enligt Fineli så innehåller det 1905 mg linolsyra per 100 gr, är det bra ändå?? Många här verkar äta det och må bra. Nötter och mandel innehåller mycket mer, men det ska man ju äta så mycket av om jag förstått rätt.

Kan nån hjälpa mej att reda ut begreppen. Är mycket intresserad av  omega3-omega6 balansen

Mvh ewaran

ewaran
0

Hej igen

Jag menar naturligtvis att man INTE ska äta så mycket nötter och mandelSkäms Sorry!

Ulf-S
0

Jag anser att man bör se till helheten och inte stirra sig blind på detaljerna!

Visst ska man undvika att äta för mycket omega 6 (och kanske även tänka på balansen med omega 3), men 100 g kokosolja innehåller alltså knappt 2 g omega 6. Resten är mestadels nyttigt mättat fett!

Jag vet inte hur mycket kokosolja du äter, men några matskedar per dag blir en rätt försumbar mängd O6 enligt mig. Jag har inga planer på att dra ned konsumtionen!

Flört

ewaran
0

Äter gärna wok med kokosmjölk och steker i kokosolja, men är annars försiktig med det. Skulle däremot vilja skära ner lite på gräddintaget och tänkte kompensera med kokosolja, om det är bra. Har stannat i vikt och tror att det kan bero på för mycket mjölkprodukter.

Wildrat
0

#1 (Tips. I högra hörnet på inlägget står det "Hantera inlägg". Om du klickar där kan du, inom en timme efter du skrivit det, redigera ditt inlägg.)