Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 5648 ggr
Lakritsgalen
0

Kokosfett - är inte det farligt?

Hej allesammans,

Jag har under ett par månader ätit LHCF och mår kanon av det. Sedan jag hittade denna sida har jag fått många spännande tips…

Men jag är fundersam ang kokosfett,   jag har alltid fått höra att det är ett jättedåligt fett - riktigt ohälsosamt alltså. Men många härinne äter detta skedvis, dagligen som "kosttillskott".

Är det skilland på kokosfett och kokosfett eller vad? 

Vad är bra och vad är dåligt med de olka produkterna?  Jag har köpt ett paket på ICA för typ 30 spänn, och en burk på hälsoskor för 250:-

Snälla hjälp mig att reda ut detta. Jag får nog i mig för lite fett så jag skulle gärna vilja veta vad jag skall stoppa i mig.

mikaelj
0

Kokosfett är inte skadligt.  Det samma kokosfett i bägge.

Innehåller laurinsyra som är inflammationshämmande, och medellånga mättade fettkedjor (MCT) som är bra energikälla (av någon anledning, vill du veta mer har säkert wikipedia mer info).

Generellt sett är allt animaliskt -- särskilt mättot/enkelomättat -- fett nyttigt, och allt vegetabiliskt (utom kokosnöt och någon mer) fett dåligt.

dufva
0

Lakritsgalen

Det du tänker på är de gamla och förlegade kostråden som felaktigt utgick från att allt mättat fett är skadligt.

Eftersom kokosfett innehåller nästan uteslutande mättat fett så trodde man förstås att det var ett väldigt skadligt fett

Ny forskning har visat att så inte är fallet utan det är istället det fleromättade fettet som finns i margariner mm som är skadligt för våra hjärtan i för stora doser.

Exempelvis består placket i våra ådror nästan uteslutande av fleromättat fett samt kalkavlagringar.

Det mättade fettet är livsviktigt och används både som bränsle för kroppen men också som byggsten i alla våra celler för att skapa stadga..

Tänk på att kroppen själv skapar reservlagren (bilringarna) som mättat fett.Obestämd

Om det vore skadligt skulle vi förstås skapat våra lager av fleromättat fett istället vilket vi ju inte gör

Våra kroppar är ganska smarta Skrattande

Tyvärr finns det många både inom läkarkåren och hos dietisterna som ännu inte är uppdaterade på den här viktiga punkten vilket gör debatten om fett tämligen förvirrad..

mikaelj
0

Angående att plack består av fleromättat fett: det behöver dock inte betyda att det är skadligt med fleromättat fett.  Jfr "du blir fet av att äta fett". Dessutom kan inuiter m.fl. äta massa fleromättat fett (fisk).

Så, vad är anledningen, egentligen?

Jennix
0

Till och med folk som är LCHF-motståndare tycker att kokosfett är bland det bästa fettet som finns. Det är en gammal myt att det är dåligt, varför vet jag inte…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dufva
0

Fleromättat fett är ju essentiellt dvs vi måste få i oss det annars dör vi för vi kan inte tillverka det själva.

Det knepiga med det är att för mycket av det och i synnerhet i fel balans mellan fettsyrorna inte alls är bra..

För mycket o-6 i förhållande till o-3 skapar inflammationer och tvingar kroppen till reparationer-->ärrbildning-->plackpålagring.

För mycket av o-3 (mer än 4gram om dan) ökar blödningsbenägenheten och slänger in oss i riskgruppen för stroke.

Att äta stora mängder av fleromättat fett ökar oxidationen i kroppen överlag och åldrar i förtid.

(Polarfararen Stefansson noterade redan i början av 1900-talet att de innuiter som levde nästan uteslutande på fisk såg otroligt mycket mer slitna ut än dom som levde mer på sälkött)

Från grisuppfödning kan vi också "snappa upp" en del kunskaper som inte tycks finns hos näringsfysiologer angående oss själva..

Ger man grisar för mycket fleromättat fett blir fettlagret sladdrigt gulaktigt och med en otrevlig bismak Skrattande

mikaelj
0

"Tänk på din medkannibal - ät mättat fett!"

Sara71
0

I min "ungdom" (är 37 nu;) fick jag höra att kokosfett är det värsta fett man kan äta, för det försvinner ALDRIG från kroppen…. Lika mycket osanning som att man blir fet av fett?

MimLan
0

Att kokosfett skulle vara så hemskt kommer av myten att mättat fett är farligt, och kokosfett är väl(?) det mest mättade fettet som finns.

Men vi vet ju bättre och allt fler inser det också.

matsmurfen
0

#5 Dufva, det där med grisar som får gulaktigt sladdrigt fettlager… det låter ju helfestligt; har du någon referens som är värd att stoppa under näsan på den som tvivlar?!

papope
0

#9 Det där med grisar och fleromättat fett är sant. Är utbildad inom jordbruk och fick där inpräntat att havre var inget bra till grisar just pga dess förhållandevis höga innehåll av fleromättat fett. Korn ska det vara till gris om vi pratar spannmål. Det var viktigt med mättat och hållbart fett på grisen men inte särskilt mycket av det.

mizztlur
0

Dessutom härsknar fettet på grisen fortare om man ger grisen havre. Detta går bra att läsa i alla grundläggande husdjurböcker för naturbrukselever tex Naturbrukets husdjur del 1 och del 2.

matsmurfen
0

#10 Jag tvivlar inte på att det är sant, skulle bara vara roligt att ha något "på papper" att visa upp i diskussioner.

Sockersmulan
0

Det borde ju vara okej att göra ischoklad till julen på riktigt mörk choklad och kokosfett, blir dessutom välidgt gott om man rör i en ägggula.

mizztlur
0

Här finns en intressant artikel om utfodring av grisar som Maria Alarik har skrivit.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/ekologiskt_lantbruk/EKL28/EKL28U.HTM