Ont i magen! Vet ej varför!
Hej! Fick igår så otroligt ont i magen, å det håller i sig än. Vet inte vad det är! I natt hade jag så ont, att jag inte lyckades somna förrän i morse. Hade frossa också, men har aldrig mått dåligt, så att jag varit i närheten av att kräkas. Det är lite bättre idag - men jag måste ju förstås försöka begripa vad det är frågan om… Hoppas någon vill göra ett försök att hjälpa mig…
I och med att jag inte varit i närheten av att spy eller ens må lite dåligt, tror jag ju inte att det handlar om att jag råkat äta något olämpligt. Mitt enda förslag är att min mage blivit så försurad av allt mitt kaffebäljande. Dricker nog en 10 stora koppar per dag… Grejen är dock att jag aldrig tidigare fått några indikationer på att denna mängd kaffe skulle göra att min mage for illa. Att jag nu får sådana PLÖTSLIGA problem, talar väl EMOT att det är kaffet…
Någon som har något klyftigt att säga!?
(Tror ju förstås att det är mycket smartare att lägga in en tråd här och fråga ER, än att ringa till sjukvårdsupplysningen…)

Har du ont hela tiden, eller kommer det i intervaller? Har du ont i hela buken, eller på nåt särskilt ställe?
Har du feber? Funkar magen som den ska? Normal färg på avföring etc? Går det bra att kissa?
Om det inte blir bättre snart tycker jag att du ska uppsöka sjukvården… svårt att säga vad det kan vara.

Tack Lava!
Förstår att det kan vara svårt att säga…
Det är nog ont hela tiden, men att det blir värre ibland… Om jag gör en djup inandning, så gör det mer ont. Svårt att säga om det bara är på en punkt, eller om det gör ont i hela… Rakt innanför naveln ungefär, känns det väl att som att där är "epicentrum"…
Har ej feber nu. Dock hade jag som sagt var frossa vid sänggåendet, och en bit in på natten… Kisseriet funkar bra. Har nog inte varit och skitit än…

Hmm, jag tycker nog ändå att du ska ringa sjukvårdsrådgivningen, det är bättre att göra det en gång för mycket än en gång för lite. De kan bedöma om du behöver åka in och bli undersökt av läkare, ta prover m.m.
krya på dig!

Tack!! Ja, fast jag tycker väl att jag inte har SÅ ont att jag vill åka typ 4 mil till närmaste sjukhus här i helgen, och köa, i vilket fall som helst… Får se hur det utvecklar sig i morgon…
Får jag ändå också bara fråga vad du tror om KAFFET!? Nog för att jag hela tiden trappat upp konsumtionen, och att jag de senaste två dagarna KANSKE nådde ända upp till 12 koppar - ska detta ändå kunna vara orsaken!? Kan magen bli försurad och liksom "mättad", och faktiskt reagera på det här viset så här plötsligt!?

Jag tror absolut att kaffet kan spela in. Det är ju rätt surt och starkt för magen. Du kan ju prova att dra ner på kaffedrickandet och se om det blir bättre. Och försök att inte dricka kaffe på tom mage.

Tack igen! Har t.o.m. lyckats att bara dricka EN kopp sedan magknipen satte igång…
Någon annan som har någon fundering!?

Förstoppning?
Har du kunnat äta som vanligt?

Skiter ju så sällan på LCHF… :-) Har alltså inte testat! Fast jag TROR inte att jag har förstoppning…
Jag inte känt någon hunger sedan det här satte in, och då tolkade jag det som att då låter jag ätandet vara. (Man ska väl lyssna på kroppens signaler, som Gurun säger…) Dock prövade jag att äta LITE go köttfärs i smörsoppa för ett par timmar sen, och det har inte varit något problem…
Hur har du det med din blindtarm? Finns den kvar? Värk av blindtarmsinflammation kan debutera högre upp och mitt i buken. Om du har den kvar och har feber (kolla!) så kanske du ska gå igenom symptomen (de jag minns rakt av är: mer ont om du drar upp högerbenet kraftigt mot magen, ont till höger om du trycker djupt på vänster sida och sedan släpper, ont när du stöter högerbenet i golvet och feber + smärta som kommer i vågor). Om du har långt till sjukhuset kanske det ändå är läge att kolla. Om du har den kvar alltså…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Var har du ont? Magsäcken eller tarmarna? Även om du klarat av stora mängder kaffe tidigare så är det ju inget som säger att du inte kan drabbas av problem en "vacker" dag, jag tänker på magkatarr eller magsår. Tycker du ska ringa sjukvårdsrådgivningen imorgon om du fortfarande har problem, och drick inget kaffe alls innan dess…

Har den kvar - å tänkte väl helst också HA den kvar… :-) Har ingen feber nu. Övningarna där - hm, kändes väl lite diffust. Fast jag måste ju säga att det faktiskt är mera ont på höger sida (från mitt håll sett alltså)…
Äh, om jag inte har någon feber, så ska det väl i alla fall inte vara något akut väl, så att det inte kan vänta på sig till på måndag (så länge febern inte slår till igen)!? Hur är det föresten annars med blindtarminflammationer!? Opereras den alltid bort på en gång!? Det känns väl lite väl desperat och dramatiskt måste jag säga…
Jag kan möjligen inte ha problem med njursten eller gallsten!? Har ätit fakir i snart två år nu - de problemen borde väl i så fall ha skett i början av LCHF-karriären väl!?

Om det är blindtarmsinflammation (infektion) brukar man operera bort den, annars är risken att det kommer tillbaka (även om man rent teoretiskt skulle kunna behandla med antibiotika). Om den är infekterad är det viktigt att ta bort den i tid, om den hinner spricka kan man bli riktigt dålig.
Gallstenssmärta känns oftast under hö revben och njurstenssmärta åt njurarna (ryggen).
Det är omöjligt att såhär över nätet säga vad problemet är…

Tusen tack Lava! Underbart med sådan här hjälp! 
Har numera ett sk centralsnitt på min mage dvs från över naveln ner till strax ovanför det allra heligaste… Mitt magonda var en sprucken blindtarm som måste akutopereras…
mlchfh
.
PS Såret hade 17 st aggraffer så det ser ut som om en MC med dubbdäck har startat där. DS

OK! Tack för upplysningen…
Klarar de inte av sådana här grejer med bara ett litet titthål!?
Nästan att jag får känslan att det ÄR blindtarmen efter vad Lava redogjorde. Det ÄR verkligen inte vanligt magont kopplat till något olämpligt jag fått i mig, det är jag säker på. Känns ju också lite konstigt om jag skulle få sådana här problem så PLÖTSLIGT (utan att tidigare haft någon "känning") av kaffet. Något knas med något organ verkar det ju va' - å blindtarmen ligger väl bäst till rent geografiskt här…
Tror nog att jag kan ta mig en kvällkaffe här ändå… 
Äh, det är väl bara att ringa och väcka exet, och be att få bli skjutsad till sjukan inatt, som det skulle slå till på allvar!? 
#15 Inte en brusten blindtarm, inte. Och det är vad som kan hända om man struntar i saken. Min tappre man, med sin höga smärttröskel, gick och drog med sin (jag var bortrest och han var hemma med barnen) tills den nästan brast.
Så jag tycker definitivt att du ska hålla ett skarpt öga på febern. Oavsett.

Hur går det Bengt-Olov? Hoppas du mår bättre!

ont imagen kan ju vara hjärtat också-.. hoppas att det har gått bra för bengt-olov…

Oj, har ju glömt att rapportera här…
Du hade rätt Lava - å sköterskan på Sjukvårdsupplysningen med "30 års erfarenhet av akutsjukvård som visste vad hon talade om och som jag kunde lita på", hade fel…
Åkte till Akademiska i måndagsmorse, och kom hem i går mitt på dan - med en blindtarm fattigare… :-)
Jag hade ju hoppats att jag skulle få en chans att låta blindtarmsinflammationen verka ut och bota vad som nu var problemet. Var på gärsgårn att operationsdoktorn skulle låta mig få detta, i.o.m. att mina smärtor inte var så ruskigt stora ändå. Fast när sänkan var så kraftigt förhöjd, och med tanke på inte minst alla ni Ifokus-människors varningar för hur illa det kan gå OM den nu skulle gå å spricka, tyckte jag han kunde få ta den då, när han såg att sänkan inte sänkte sig, utan stegrade sig ytterligare… Ja, sagt år gjort… :-)
Får känna mig riktigt nöjd med allt här ändå… Blindtarmen hade inte hunnit spricka, och operationen gick bra… Gissar väl att det går rätt bra att klara sig utan den där körteln ändå - även om jag absolut inte är så säkra som läkarna på att den inte har någon funktion… Främst lär väl dess syften vara att bistå vid nedbrytningen av svårsmälta kolhydrater ändå, eller vad tror ni, å det är man ju inte så betjänt av längre… :-)
Slutet gott, allting gott… Har förstås lite mer ont NU - fast smärtan sjunker snabbt, å i grund och botte mår jag ju hur som helst BRA… Tusan tack för allas synpunkter och hjälp - och inte minst DINA, Lava! 

Oj, skönt att du fick hjälp och att det gick bra. Ja frågan är ju vad blindtarmen har för funktion.
Du får väl låta bli att äta kolhydrater nu då 
Så det var en appendicit i alla fall… Nå, det var ju bra att du tog till dig av alla råd. Puh!
Inget kul när man har ont och inte fattar varför… Desto kuligare nu när allt har ordnat upp sig! 
Fira med… öh… inte tolv koppar kaffe..!
Önskar dig gott tillfrisknande!
/M

"Du får väl låta bli att äta kolhydrater nu då"

"Fira med… öh… inte tolv koppar kaffe..!"
Nej, nu skulle man ju kunna sätta på ett par pannor ytterligare här…
Sitter just nu - efter en skön 1 1/2-timmes promenad i solen - med fötterna på skrivbordet (funkar bra), en stor kopp kaffe med en del grädde i, och njuter lite… :-) Tack alla - å ha det bra själva!!

Nu sa jag ju aldrig att jag trodde att det var blindtarmen, sånt kan man inte säga så här över nätet men har jag varit till nån hjälp är jag glad.
Vad skönt att det gick bra. Tur det inte var kaffet :) 

Sjukvårdsupplysningssköterskan kunde i alla fall säga att det INTE var blindtarmen, över nätet… :-) Du har nog rätt när det gäller vad man kan säga HUR också… :-)
"Vad skönt att det gick bra. Tur det inte var kaffet"
Huvve på spiken! Är det månne därför jag är så här? 

Och jag menade verkligen INTE att du ska SLUTA dricka KAFFE.
Huvvaligen sån hemsk tanke.. För ett krig med mig själv om att hålla mig till max 5 koppar per dag.. Det går inte så jättebra alla dagar. Men om jag tar 5 muggar och låtsas att de är koppar…