Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 8524 ggr
mlostardust
0

Jordnötssmör och jordnötssmör

Jag köpte mig en ekologisk jordnötssmör med enbart rostade och malda jordnötter och havssalt. Jag sneglade dock på Skippys lilla rackare. Men den är a big no no även i små doser? Skippys alltså?

Vilket jordnötssmör använder du?

Lava
0

Har använt Kung Markattas osötade ett par gånger. Men det blir i liten mängd pga kolhydratinnehållet.

Raring
0

Det är väl ingen större skillnad på dem i makronutrienter har jag för mig. Skippys innehåller veg.oljor och är väl sämre ur den aspekten. Tycker både kung markattas och skippy är goda. Finns andra sorter också, något "ökologisk" på coop som jag inte provat än. Men små mängder - visst, helt ok. Gillar du smaken på skippy eller tycker det är bättre för att det är billigare så är det väl ingen fara tycker jag.

mikaelj
0

Jag föredrar det danska "Ökologiskt peanutbutter", som finns på Coop. Mycket smetigare konsistens (närmare Skippy) än Kung Markatta, godare smak också. Två motstående tår upp för den!

(dessutom slutade jag äta Skippy när de bytte recept och gick över till glasburk -- vaddå förbättrad smak?)

Avokado
0

jag har köpt dansk ekologisk på hälsokosten. I SKippy är väl tillsatt socker eller har jag fel?

Hur använder ni jordnötssmör? Förutom på en sked och in i munnen.

Man skulle kunna göra jordnötssås till kycklingfilé men hur?

mikaelj
0

Kokosmjölk, soja, chili, vitlök & jordnötssmör blir en toppensås! Fråga fabbo Google efter jordnötssås / sataysås.

Annars äter jag jordnötssmör på ost, pannkaka eller ihopblandat med keso.

Wildrat
0

Såg en burk jordnötsmör i affären (amerikanskt) där den vegetabiliska oljan var bomullsfröolja och sojaolja. Två bland de värsta oljorna man kan äta! Ska leta efter den ekologiska på coop istället.

kitt56
0

Jag har provat att göra jordnötssmör själv. Inte svårt alls. Kör jordnötter i matberedaren med kniven tills det blir "smör", tycker man att det blir för tjockt tillsätt lite olja. Jag tycker att det blir jättegott!!

Raring
0

Sen kan man blanda vanligt smör med jordnötssmör. Blir jättegott antingen att äta som det är (= godis) eller om man kryddar det lite och har det som kryddsmör till kött. Mkt gottinamnam.

paltkoma
0

Provade att mixa cashewnötter med Cocosas lyxiga kokosolja (den med smak) - det blev galet gott, kanske inte supernyttigt med cashewnötter, men i små mängder…

MimLan
0

Det kan vara värt att ha i åtanke att om jordnötssmöret skall jämföras med olika märken, så bör man vara medveten om att jordnötter är hyfsat kolhydratrika och inte ett livsmedel som det är tummen upp för ur många synvinklar. Det är dessutom inte en nöt utan en baljväxt.

Jag äter själv jordnötssmör ibland, men det är i väldigt små mängder. Så pass att det i det fallet egentligen inte är intressant om det är skippys eller ej.

Sila mygg och svälja kameler blir det nästan en fråga om.

mikaelj
0

MimLan,

Visst är det så! Men det känns ändå bättre att äta mixade jordnötter, än att äta mixade jordnötter, palmolja och socker.

olandsfamiljen
0

jordnötssmör är gott i köttfärssås o i pannbiff med curry!! Lite extra fett… eller som god sås till kyckling el.currybiffar!!

uzie
0

Jag köper rå scampi och steker den med hackad vitlök, persilja, smör och en stor sked jordnötsmör. Jag vet att det inte är särskilt miljövänligt att köpa rå scampi och även det osötade jordnötssmöret har väl för mycket kh. Men det är min lyx-snabb-mat jag tar till de dagar fantasin tryter.