Har nån tyska mattips?
Jag skall till Tyskland om några veckor och undrar om nån har tips på lämplig mat där. Surkål och korv verkar vara rätt standard som passar LCHF. Tyvärr går inte surkål riktigt ihop med min mage och jag sover inte ensam…

Äter ni på restaurang är det inga som helst problem att äta LCHF. Jag spenderade (till vissa delar ofrivilligt pga bilhaveri) 10 dagar i Tyskland och Österrike i somras. Det serveras stekt, grillat, kokt, friterat och panerat (de två senare är mindre bra) fläsk nästan överrallt. Och naturligtvis annat kött också! Hittade t o m ställen där de dyraste rätterna var helt LCHF utan att man behövde be dem plocka bort potatisen. Eller vad sägs om grillad kalvstek med sparrispuré och rödvinssås? Dyrt blev det just den kvällen, men gott!
Åt ute två gånger om dagen och ingenstans höjde de på ögonbrynen för att man bad om "ohne kartoffeln, nur gemüse, bitte" (utan potatis, bara grönsaker tack). Frukosten på hotell och B&B var inte heller några problem oftast. På ett ställe fick vi frallor, margarin och marmelad. På hotellet fanns det allt från ägg&bacon till jordgubbstårta…….. och jag menar verkligen allt. 
Jag hade laddat med ölkorv och paranötter som fanns med mig i ryggsäcken hela tiden - just in case. Ölkorv är nästan kolhydratfritt. Paranötter innehåller 3g kh/100 g.. tror jag. Eller om det är 4-7g kh. Överkomligt hur som helst och man står sig fram till lunch.
Tyskland är inte särskilt långt borta, det är hyfsat likadan mat där som här.