Tidningen Mersmak...
…har börjat svara på frågor från medlemmarna. (det är COOPs medlemstidning, utifall att någon inte vet). Någon frågade om det var farligt att steka i olivolja, om det blev transfetter av det, och fick svaret att det krävs många timmar på många hundra grader för att det ska ske; typ gammal frityrolja i gatukök. Så det var helt ok att fortsätta.
Jag tror nog att jag ska svara något, men det skadar nog inte med fler argument och vinklar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag skrev så här. Och är det fler COOP-medlemmar som tar chansen att tycka till, om detta eller något annat, så är det bra.
"Jag läste i Mersmak ett svar på en fråga om huruvida man kan steka i olivolja, och jag tycker svaret var högst tveksamt.
Jag kom att tänka på en liten episod min kollega berättade om. Hennes dotter, som läste kemi på Chalmers, kom hem och fick se sin pappa laga middagen.
- Steker du i olivolja?!
- Javisst! Det är väl bra!
- Nä!
- Jaså? Vad ska man steka i då?
- SMÖR!
Jag minns inte vad professorn på Chalmers heter, som har forskat på olika fetter, men jag litar nog mer på vad han säger om olja, än på Mersmaks redaktion, eller vem det nu är som svarar på frågorna.
Egentligen är det självklart. Om man köper en kallpressad olivolja för att man vill ha god kvalitet, så inte ska man hetta upp den."
Bra insändare. Jag tycker att det faktiskt finns en viss lyhördhet hos Coop.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag fick faktiskt ett svar via epost, från chefredaktören. Men han hade tagit fasta på den sista meningen, och tyckte att visst kan det vara slöseri att steka i en fin olivolja, men deras svar hade gällt hälsoaspekten, om risken att fettet härdas. Och det, hävdar han, gör det inte.
Jag svarade så här:
"Tack för svaret - men jag håller fortfarande inte med.
Min poäng var just att man på Chalmers får lära sig att man ska steka i smör och inte i olja, och det är just av hälsoskäl.
Jag är inte kemist, och det är möjligt att det inte bildas just transfetter vid upphettning av olja, men det bildas hälsofarliga ämnen, eftersom oljors fettsyror inte är stabila. Det är möjligt att olivolja är något bättre än andra oljor, men jag föredrar ändå att steka i smör och använda olivoljan på salladen, för säkerhets skull."
Jag har fått lära mig att man inte ska värma olivoljan över 160 grader för då omvandlas den till transfetter.
Jag fick svar igen:
" Spännande att det kommer nya rön. Vad jag har hört från annat håll är "Bregottproportionen" allra bäst, dvs 80% smör, 20 % olja. Sista ordet är säkert inte sagt från forskarna
"
Själv tycker jag väl att Bregott går att steka i, men kan inte inse varför man skulle göra det om det finns smör tillgängligt. Är det någon som har lite mer argument?
Ja, piri-piri, det kanske är så. Som jag skriver i mailen är jag inte kemist, och läser jag om sådana här saker, så minns jag efteråt att "så ska man inte göra", men sällan varför.
Be din korrespondent att motivera varför det är bra med 20% olja. Om det svamlas om omega 3 kan du be om att få reda på hur mycket veg. omega 3 (alfa-linolensyra, ALA) som kroppen kan ta upp. Fråga vad för mycket omega-6 gör i kroppen.
Effie. Professorn borde vara Göran Petersson.
Tyvärr hittar jag inget han skrivit om olivolja. Men här har han skrivit om tansfetter och becel.
Tack för tips
#6 mikaelj, jo, jag funderade också på varför man skulle ha med någon olja överhuvudtaget i stekning. Men jag gillar inte att bara skicka frågor utan att följa upp dem med argument; jag har inte tänkt fortsätta den här mailväxlingen hur länge som helst. Omega6 och -3 är ju ett bra argument för att undvika oljor överhuvudtaget.
#7 Henrik70; tack, det namnet låter bekant. Tror jag kan skicka med en av länkarna som bilaga; där stod en del trevligt om att mättat fett inte är farligt.