Ketoner och testresultat
Jag och min sambo har just mätt U-ketoner och U-glukos med hjälp av keto-diastix. Vi fick helt olika resultat och min undran är vad de olika resultaten innebär, vilka värden är normala?
Mina resultat:
U-glukos=negativ
U-ketoner=negativ
Min sambo=
U-glukos=negativ
U-ketoner=8 dvs stor ena gången och moderat 4 andra gången.
Det är mest till för diabetiker. Har man högt blodsocker samtidigt som hög andel ketoner i kroppen är det risk att drabbas av ketosacidos.
Urin-glukos mäter sockret i urinen, urin-ketoner mäter ketoner i urinet.
Negativt för socker betyder <= 5,4 mmol/l, vilket är normalt blodsocker. Samma för ketoner.
Att man visar positivt för ketoner betyder att kroppen tillverkar mer än vad som behövs, så att överskottet hamnar i urinen.
I praktiken säger ketostix ingenting. :-)
Ok, tack för infon…
En följd fråga, vad beror det på att man får högt positivt värde av ketoner???
Att kroppen tillverkar mer ketoner än vad som går åt i kroppen och att de utsöndras i urinen. Metallsmaken i munnen i början beror också på ketoner som utsöndras via utandningsluften. Man kan även svettas ut ketoner, då luktar man aceton.
Att kroppen tillverkar mer än vad som behövs. Jag märker att jag får aceton i saliven när jag ätit mycket kolhydrater (eftersom det då blir ett överskott ketoner i kroppens om inte används).
Men är alltså kolhydrater orsaken till att man har för mycket ketoner i kroppen? eller vad beror det på?
Det är ett övergångsbesvär när kroppen inte ställt in sig på exakt hur mycket ketoner den måste tillverka för att tillgodose kroppen med energi.
(för att krångla till det ytterligare är ketoner också kolhydrater. men den kolhydraten som kroppen själv producerar är aceton, och de man äter är fruktos och glukos)
så är man i ketos när u-keton värdet är negativt eller positivt?? vad indikerar det då på när man har ett värde på 8 i testet vi gjorde, är man i ketos eller inte??
Man är i ketos när man får i sig för lite kolhydrater via kosten. Stickorna visar när man har ett överskott av ketoner. Så, ja, om det är positivt är du i ketos.
Men återigen: jag har aldrig haft utslag på stickorna, och jag är definitivt i ketos. Så stickorna kan lika gärna visa negativt, vilket de förmodligen kommer göra efter ett tag på LCHF när kroppen ställt in sig.
De enda tecken jag upptäckt är att jag någon gång haft mystisk andedräkt samt svettats aceton.
Kan inte nog upprepa vad som redan sagts här: stickorna är ointressanta!
Om ni vill tro på att de är relevanta, fråga er själva vad ni skall anse om utfallet på stckorna är att ni inte har några ketonkroppar i urinen. Vad säger det om läget i kroppen? Inget.