Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: frågelåda-minmat
Läst 4669 ggr
missaz
0

Näring i mitt hembakta bröd?

Jag har bakat matbröd på bakepro idag. Det ska ju egentligen användas för att ersätta en liten del av mjölet i ett bak, men jag körde på enbart bakepro. Brödet blev gott, smakar som…. ja, BRÖD, inte omelett! Särskilt gott var det varmt med smör på… Mums! Torrare i konsistensen än bröd på mjöl, ungefär som limpa som är några dagar gammal (KONSISTENS inte smak!) när den svalnade, men god.

Nu skulle jag gärna vilja ha hjälp med att räkna ut näringsinnehåll om ngn här kan sånt! Jag kan det nämligen inte…

4 ägg, 75g smör, 1 dl grädde, 4 dl bakepro

Bakepro innehåller (per 100g) 80g protein, 4g fett, 6g kolhydrater. (kolhydraterna är laktos)

Tack på förhand!

Rita-S
0

(förlåt en fråga men vad är bakepro?)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

missaz
0

Föresten! 1 dl bakepro är ca 40 gram! =)

missaz
0

#1 det är rent vassleproteinpulver utan smaktillsatser.

Rita-S
0

Vart får man tag på nåt sådan?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

missaz
0

#4 Jag beställde det från bodystore.se, finns väl lite här och var kan jag tro… på hälsokost och där man kan köpa proteinpulver.

Kriss
0

Jag har bakepro hemma men inget brödrecept, kan du dela med dig ditt recept så är jag tacksam.

Vuxen
0

Bodystore har ingen produkt som heter "bakepro".

Har du något annat namn på produkten?

Rita-S
0

#6 receptet står ju i #0 :)

wedge_h
0

Vuxen: sök på Bake Pro, då hittat du det

missaz
0

#6 Smält ca 75 g smör, låt svalna lite, vispa i 4 ägg (vispa rätt ordentligt) tillsätt ca 1 dl grädde, vispa. Ta sedan i 4-5 dl bakepro tillsammans med 2 tsk bakpulver och vispa ihop. Grädda i 200grader i runt 10 minuter. (jag tog inte tid, tog ut brödet när det fått lite lagom färg)

Jag tog 4 dl bakepro, smeten blev rätt lös och det "kluttar" jag la upp på en plåt (som var tänkt att bli typ som thekakor) rann ihop med varandra över hela plåten. Gjorde inte så mkt iofs, jag skar isär dom och det blev ganska lagom tunna "mackor" på det viset.

Detta recept var ju ett förstagångsförsök och lite av ett  experiment, det kke går att förbättra det eller baka ut det på annat vis (i formar eller något för att det inte ska rinna ut) Prova dig fram!

Kriss
0

Tack så mycket, det ska jag prova i helgen.

greensis
0

#10 Kanske i långpanna? Det finns ju långpannebröd som man skär i rutor…

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

#12, japp, tänkte tanken när jag såg hur det flöt ut, men då kke man ska ha lite mindre form eller större mängd smet så de blir lite tjockare. Dessa blev tunna. =)

Qamilla
0

Jag köper mitt Bake Pro på gymgrossisten. "Bake Pro, 1 kg, Naturell"  Men man kan även använda Whey 80 eller 100 Naturell som är lite billigare.

kalleankasmormor
0

Bodystore och gymgrossisten är samma företag. Det första har inriktning hälsokost och det andra inriktning träning. De produkter Bodystore säljer får man inte alltid upp när man söker på gymgrossisten, märkligt nog. Har gjort den tabben så jag vet.

DrAnna
0

Om du lägger in alla ingredienser i MinMat så kan du själv få fram näringsinnehåll mm

missaz
0

DrAnna; jag har provat och får inte till det. =(

Inke
0

Gå in på dagens intag: livmedelsverkets lista på minmat och kolla hur mycket 4 ägg blir,smör blir osv . Skriv upp på en lapp. Sen går du in på min mat och och plussar ihop värdena med pobaks så får du ett färdigt brödinnehåll/100gr Det klarar du. Jag brukar fylla i kcal- innehåll också. Och det fanns inte med. LYcka till.

missaz
0

Har provat att räkna ut det på minmat nu, fick till detta;

Fett: 61g/100g

Protein: 36g/100g

Kolhydrat: 2g/100g

En sådan sats som jag gjorde blev 10 bröd, vilket alltså blir 0,2g kolisar per macka (utan pålägg)

Kan mkt väl tänka mig att detta bröd funkar utmärkt som botten på hemmagjord pizza. =) (fast den kke måste förgräddas då så inte allt flyter ut till en enda massa…)

missaz
0

Åt föresten en sån macka med mkt smör och ost, ett kokt ägg och en kopp kaffe till frukost idag, blev supermätt och stod mig bra fram till lunch. =)

MaMaMade
0

Kanske ngt för min Minsta, är inte så matfrisk så att hon vill äta ägg alla morgnar. Ser att det finns i en affär några mil från mig, får lov att testa. Helt glutenfritt månntro?

missaz
0

"21 BORDE ju vara helt glutenfritt, finns ju inga som hellst mjölprodukter i det. Är ju som sagt lite torrt i konsistensen, men helt OK tycker jag. Bra smak.

MimLan
0

#19 Var hela satsen som gav tio bröd på 100 gram?

MaMaMade
0

Kusinfru är lite less på det glutenfria mjölet. Tänkte att det kunde vara ngt för henne också.

Det kanske blir lite mindre torrt om man blandar ner lite riven ost i degen? Man kan ju ta en m mild smak om man inte vill känna av smaken på osten i brödet.

greensis
0

#24 Prova med ost i! (Publiken gör vågen av förväntning)

Fabricati diem, pvnc!

missaz
0

#23 nej, hela satsen räknade jag ut blev på ca 530 gram (degen alltså, en del vätska lär väl avdunsta vid gräddning) det blev 10 bröd för mig.

#24 Japp, det kan nog vara något! Ska testa med ost nästa gång!

MimLan
0

#26 Då blir det väl närmare 1 gram kolhydrater per bröd om det är 2 gram per 100 gram?

magma
0

Du skulle ju kunna prova att ha i keso, eller kanske Kesella? Det använder ju en del som bakar saffransbullar för att göra dem saftigare.

missaz
0

#27 så sant, jag räknade ju helt tokigt! =)

#28 Bra tips! Testar det med och ser vad som blir bäst; med ost eller keso. =)

MimLan
0

#29 Det är fortfarande pyttelite. :)

missaz
0

#30 Ja, det är det verkligen, som en ölkorv typ! Känns helt ok för mig! =)

missaz
0

Har bakat nu igen och denna gång tillsatt riven ost (mild gouda) och ÅHHH vad gott det blev!!!!! =) lite saftigare och MKT godare! (även om smaken var helt ok redan innan)

MaMaMade
0

Vad kostade det för dig? Min affär här tar 205 kr för 1 kg.

missaz
0

189, men med frakt och allt blev det 270 kr. Jag tog det iofs på faktura, betalar man direkt med kort kke det blir billigare. Men du tjänar nog inte på att beställa då. 205 var ju inte sååå hemskt.

MaMaMade
0

OK, kan vara bra att jämföra, ibland skiljer det en himla massa kronor. Nåja, vill ändå in där o kolla in deras träningsredskap.

Kriss
0

Detta är ett jättebra recept tycker jag, idag har jag ätit räksmörgås.

Kriss
0

Såg recept på smörgåstårta, den kan man ju också göra på det här receptet.

Rita-S
0

#37 det var ingen dum ide! Det är ju mycket vätska i smörgåstårta som säker blöter upp det litegrann så det inte blir så tort?

missaz
0

#36 kul att du gillade det! Räkmacka var ju en god idé…. Att jag inte gjort en sån än! =) Smörgåstårta har jag tänkt på också, kul att få lite tårta när man ska ha kalas ju.

#38 Just vad jag också tänkt, får smörgåstårtan "dra till sig" ett tag blir det säkert jättebra.

Rita-S
0

#39 jag gjorde ju smörgåstårta med äggkaka och det blev ju lite.. rinnigt, äggkakan drar ju inget till sig, men med detta bröd borde det ju bli bättre? :)

missaz
0

#40 ja, det tror jag absolut att det borde. Det drar ju iaf åt sig smöret som smälter när det är nybakt.

evasch
0

Jättespännande recept, det kan man jue försöka få till någon gång. Ska nog inköpa lite bakepro, läste att man kan ha det tillpannkakor oxå.

Sedan en helt OT…missaz - i flera av dina inlägg står det "kke" vad betyder det? Obestämd

missaz
0

evasch; kke är kortskrivning för kanske… Glad Jag har inte tänkt på att alla kanske inte känner till denna förkortning….. Använder den ofta, ja.

evasch
0

Nääää…jag måste säga att jag har aldrig sett den förkortningen,lr så har jag inte reagerat på den tidigare. Skrinver in den i ordlistan :)

madshus
0

kke är en gka vlg förkortn

madshus
0

#0 hur många laddningar räcker en burk till?

missaz
0

# 46; ingen aning faktiskt! Men rätt så många.

mikaelj
0

Är inte bakepro vanligt vassleprotein?

missaz
0

#48 Njao, fast det är behandlat för att vara mer tåligt för värme… Provade en gång att baka på "vanligt" proteinpulver, det funkade det med, men blev äckligt eftersom pulvret hade någon vaniljsmak i sig som inte alls passade i matbröd. Vet inte heller hur vanligt proteinpulver reagerar näringsmässigt i hög värme.

evasch
0

Köper ni bakepro på nätet? vad kostar det då och för hur mkt

missaz
0

#50 Köpte mitt på bodystore, kommer inte ihåg priset….