Istället för läsk
Jag dricker light läsk ibland men min stora räddare i nöden är min Soda Stream samt Eter och Essensabrikens produkter.
Jag ersatte i början vanliga läsken med Loka och Ramlösa i olika smaker. Dyrt och tungt att släpa hem. Nu gör jag kolsyrat vatten och smaksätter med olika essenser. Min favorit just nu är körsbär-vanilj. Ett par droppar räcker till 50 cl och man slipper socker och sötningsmedel som finns i butiksessenser då dessa är gjorda på äkta frukt/bär samt etanol.
Och för er som oroar er för att få i er alkohol kan jag säga att jag personligen testats med alkometer (jobbar på tåg=så strikt koll det kan bli) och det var inget utslag. Ger mig inte heller sockersug.

Hur vet du att de är gjorda på äkta frukt och bär?
Det är vad dom sagt när jag frågat. Det var för några år sen men jag tror inte dom ändrat sig. På flaskan står det "aromer för livsmedel" samt etanol, inga E-nummer eller så. Så jag hoppas att det ännu stämmer. Mycket godare än tex Dr Oetkers vaniljessens och My Water smaksättare alla gånger.
Det här låter spännande!!!
Men om man går till hemsidan är det inte helt klart vilken typ av essenser som funkar till vatten? Körsbär-vanilj hittar jag inte alls. Är det någon specialare till smaksättning av vatten som du har köpt? Köper du det på plats i Stockholm? (Såg att man kan beställa per postorder också.)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har en massa olika sorter hemma och blandar dem lite beroende på humör. Jag bor tillräckligt nära Stockholm för att handla direkt i butiken (en upplevelse bara det) och har aldrig testat deras postorder. En del av sorterna på hemsidan stämmer inte med butiken men det som inte finns på hyllan brukar dom ordna ändå bara det finns på lager.
Använder deras Choklad-Toffé, Vanilj och Butter för att smaksätta mitt kaffe. Smakar ungefär som café kaffe med syrup fast utan sockret. Var beroende av Red Bull för att klara tidiga morgon jobb men nu kör jag med hemgjorda iskaffedrinkar. Mums!
Hur mycket kostar en essensflaska? Det står på hemsidan att de säljer på postorder om värdet är över 100 kr men de har inga priser så man kan kolla hur många flaskor man måste beställa för att komm upp i den där hundralappen. Men med alla de smakerna är det väl inga problem att köpa på sig ett gäng!
I butik kostade flaskorna 30:-/st sist jag handlade. Då får man 1 dl. Personalen verkar alltid mycket trevlig när man är där så de kan säkert svara per telefon/mail på ev frågor också.