Hur många kcal?
Hej…
Jag sökte först efter ett bra inlägg, men hittade inget - jag är ny på detta.
Jag vill gå ner i vikt. Jag fösöker hålla mig under 20g Kolhydrater per dag.
Jag ammar!
Hur många kcal ska jag försöka få i mig per dag?
//Istiden
Tack
Som allra minst 1500kcal men du som ammar måste få i dig minst 2000kcal tycker jag. Har du svårt att få i dig maten ät lite mer fräscha grönsaker eller nånting med lite mer kolhydrater och smak som tex lite sylt. En frukt nån gång ibland är inte heller helt fel som aptitstimulerare.
men blire inte för mycket kolhyrater om jag äter sylt då??
Sitter och kollar på min mat nu och jag får i mig alldeles för lite :/
Buuuu :/
#2 Det viktigaste för en mamma som skall ha energi och hålla sig frisk och dessutom ammande, är att få i sig mat. Om sylt är en nödlösning som krävs, så får det vara det. Men det är som Wildrat nämner något man kan ta till om man inte har aptit eller matlust.
Frukt, mer grönsaker, eller äta sådana som egentligen är frukter, tomater och paprika. De är söta och stimulerar gärna.Gör egen sylt på att värma bär, t.ex. hallon. Gör tacos med kryddad färs och ät med salladsblad, riven ost, CF, hackade tomater/gurka/lök osv. Köttfärs är fett i sig och en massa olika grönsaker stimulerar aptiten och även visuellt.
Det sista en nybliven morsa skall tänka på är kolhydratsiffran om hon inte får i sig tillräckligt med mat!

Håller med, det viktigaste är att du äter ordentligt, och dricker ordentligt förstås. Pröva att äta mindre måltider oftare om du har svårt att få i dig mycket på en gång. Lite mer grönsaker kan öka aptiten, kanske rentav någon frukt ibland. Däremot ska du nog undvika att öka kolhydraterna genom att äta socker eller spannmål, rotsaker är inte heller så bra. Lite paprika till maten ger dig både mer aptit och c-vitamin!
Hur många kcal som är ditt eget basala energibehov, enligt det gamla kaloritänket, beror på hur mycket du väger nu (och hur stor andel som är fett/muskler). Runt 2000kcal är vad som brukar behövas för att en normalsmal kvinna som bara har sig själv att föda ska "gå runt". Du behöver alltså sannolikt mer än så!
Sen beror det förstås på hur mycket av de egna fettlagren som kroppen kan knapra av varje dag. Den energin behöver man ju då inte stoppa in genom munnen.
Du bör förstås inte heller minska alltför snabbt i vikt medan du ammar, eftersom en del gifter, metaller och annat som du kanske utsatts för under livet lagras i fettet, och när fettet "smälter" kommer de ut i blodet igen.
Kaloriräkning ger absolut ingenting, det har visats i otaliga studier.
Det viktiga är vad du äter.

#5 Generellt sett håller jag med, men ibland (som i det här fallet) tycker jag det kan vara ett användbart sätt att kolla så man inte äter FÖR LITE.
Aniara,
Jess. Jag menade att det är meningslöst att räkna kcal för att se till att hamna på ett kaloriunderskott. Det man går ner går man upp igen. Kroppen strävar efter jämnbalans. Det enda man kan göra är att påverka sina hormoner i rätt riktning, dvs att inte trissa upp insulin och kortisolnivåer i onödan: undvik socker & stress.
Ok…
Är fortfarande lite smått förvirrad i det hela =)
Men vad ska jag äta för att få mer kcal men inte fler kolhydrater?
(eller tänker jag fel)
#8 Du skall äta ren och oprocessad mat.
Utgå från något protein som t.ex. griskött, nötkött, vilt, fisk, fågel. är köttet fett behövs inte så mycket extra fett. Annars kompletterar du med fet sås på grädde/ost/CF eller kryddsmör. Lägg till ovanjordsgrönsaker.
Hur äter du idag om det är krångligt för dig?
Ang sylt så tänkte jag på när jag i början åt köttfärsbiffar. Efter ett tag tappade jag aptiten men med lite sylt eller salsasås som innehåller en del kolhydrater och bryter av smaken ökade aptiten. Det behövs inga stora mängder och definitivt inte så mycket som man åt tidigare.
#8 Precis, mer kalorier men inte för mycket kolhydrater. Eftersom du ammar tror jag nog att det är bättre att ligga lite högt i kolhydraterna, ca 50g om dagen eller så, då äter man generellt mer också.
Vad ska man ligga på om man vill minska i vikt…
Jag står stilla helt :/
Trodde amningen skulle hjälpa till oxå, men jag står verkligen stilla i vikt.. Buuuu
Hur länge har du ätit enligt LCHF? Var beredd på att det kan ta en stund. Det är ingen bantningsdiet.
Seriöst. Som redan nämnts i den här tråden, är det inte läge att hålla på och driva dig till bantning. Du verkar inte vilja ta till dig att det kan finnas negativa effekter som kan gå ut över barnet.
Du verkar inte läsa vad som skrivs eller svara på frågor som vi ställer. Ditt "buuu":ande får mig mest att tolka dig som antingen deprimerad och/eller viktfixerad, tyvärr. Så jag frågar rakt ut: mår du dåligt och behöver hjälp och stöttning ur den synvinkeln?
jag har bara hållt på i tre veckor… var av den 1a veckan var hemskt..
Mådde så dåligt :/ misstänker att det va absitinensen efter crap
Jag har gått ner vätska, på ca 3-4 kilo…
#14 Tre veckor är inte mycket. Det kan ta månader innan viktnedgången kommer igång. Lägg fokus på att må bra istället. Du lär också få diverse hälsovinster på kosten. Bli trygg med maten, njut av ditt barn och av hälsovinsterna så kommer nog viktnedgången när du minst anar det.