kor ett slagträ i miljödebatten
vad är det de räknar på egentligen, när de säger att kor är så stora miljöbovar? vad man sett i olika avslöjande reportage fraktas ju andra "matdjur" runt i europa minst lika mycket på vägarna, samt grisar, hästar, fågel och vilt beter väl sig på samma vis som en ko, äter och släpper ur sig en massa avföring, baserat på en vegetarisk föda.
Tror man brukar prata om att de pruttar och rapar metangas och att det går åt väldigt mycket vatten under uppfödningen.
Vad jag kan begripa tämligen intetsägande argument, då både pruttar och vatten ingår i ett "mer eller mindre naturligt" kretslopp.
Det finns säkert förbättringar att göra, t ex ge korna artriktig föda att äta, istället för spannmål borde de äta gräs. Då pruttar de mindre, tror jag.. och mår bättre.. och köttet blir godare..
Sedan har jag inte riktigt koll på det där med vattenanvändningen… 

Kor som föds upp med kraftfoder fiser som f*n. Dessutom är spannmålsodlingen som krävs för att tillverka kraftfodret väldigt resurskrävande.
Kor som går på bete binder kol i marken (förutom att de rapar och fiser enormt mycket mindre än när de får kraftfoder). Det borde väl få kokritikerna att jubla och arbeta för en naturligare djurhållning…? Antagligen inte, om man får vara konspiratorisk: propagandan mot djuruppfödningen kommer främst från veganhåll, även om andra hakar på budskapet som politiskt korrekt.
Jag läste en livscykelanalys som gjorts på ost (vanlig hushållsost). Där tar man reda på hur mycket utsläpp som blir i varje steg av tillverkningen av en produkt.
Det som hade störst inverkan på miljön enligt den undersökningen var transporter av olika material och framtagningen av mjölken till osten. Alltså lantbruket med sina maskiner, framställningen av foder inkl. säd och konstgödsling av åkrarna! Alltså inte kossorna i sig utan det runt kossorna.

Varför är veganism politiskt korrekt?
Det svenska kulturlanskapet är beroende av betande kor, liksom en hel del växter, insekter och fåglar. Ska vi ha öppna landskap, behövs betande djur, om djuren ändå ska beta så kan vi lika gärna mjölka och äta dem.
Tror inte Ulf_S menade att veganism är "politiskt korrekt" utan att deras anti-köttdjurskampanj-argument råkar sammafalla med allmänna argument i klimatdebatten och att klimathänsyn just nu är "politiskt korrekt"..
Ifall det var hans inlägg du menade…

#5: Ja och nej… Den strikta veganismen är nog inte särskilt politiskt gångbar, men köttätande har länge betraktats som snudd på omoraliskt. Kött ska helst undvikas i lågfettsvärlden med mycket fruktochgrönt och fullkorn.
Som jag ser det symboliserar kött, och då särskilt fett kött, ett slags ohejdat frosseri i den världen. Rent motbjudande helt enkelt.
# 6 Vilken tur för mig att jag har "missat" det - trivs väldigt bra med att käka kött.
Fast inte tycker jag veganernas filosofi har nåt tydligt fotfäste i samhället, inte.. Just nu utnyttjar de förstås läget, med klimatdebatten alltså, för att få fram sina åsikter. Folk kommer dock inte vilja sluta äta kött för det. Bara några..