Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 748 ggr
parsley
0

Meningsfullt med små träningspass?

Eftersom jag har hund så får jag frisk luft och motion, men ibland skulle jag vilja göra lite mer ansträngande saker.

Är det någon mening att t ex skaffa hantlar och köra ett litet träningspass för armarna medans man väntar på att smöret ska smälta eller att göra några situps på golvet då och då eller krävs det ett ordentligt träningspass för att träningen ska göra nytta.

Tyvärr kan jag inte springa pga problemfötter, annars hade jag gärna gjort det och eftersom hunden ändå ska ut så känns det dumt att gå och simma. Gym och gymping, numera heter väl det något mer tungvrickande, känner jag inte för.

Karen
0

Dear Parsley,

Jag tror det ar utomordentligt bra att trana sa!

Sjalv brukade jag springa langt och lange, sa tyckte knana att jag skulle sluta med det! Fick goda rad att springa en kilometer at gangen istallet, fast fortare och hardare!! Och det passar mig precis med tidsbrist och allt!  Intervall traning lar branna mer kalorier , sa ja jag tror pa denna metod. Lycka tillGlad

mikaelj
0

Allt träning gör att kroppen utsöndrar kortisol.  Ju mer träning, ju mer kortisol, ju mer vill kroppen lagra på sig fett.

Löpning bygger väldigt lite muskler som ökar din ämnesomsättning, samtidigt som mycket kortisol utsöndras.

Tung styrketräning under kort tid minimerar kortisolnivåerna och maximerar muskeltillväxten vilket ökar ämnesomsättningen.

Se http://www.livlinan.eu för lite mer info om det.

flikkan77
0

parsley: Du förekom mig med din fråga. Har också funderat på det där. Har själv två hundar och håller helt med dig, tycker också det känns dumt att åka och göra saker när hunden ändå vill ut.

Själv skulle jag vilja börja springa men det verkar ju dumt nu när jag läst mikalejs inlägg för fett vill jag bli av med. Hmm, räknas vedhuggning som styrketräning tro?

"You just have to belive…"

Karen
0

fast valdigt manga lopare ar ju smala som tradar?? (fast inte jag forstas!!)

flikkan77
0

#4 Ja, det har du ju rätt i. Högst förvirrande…

mikaelj
0

Löpare är smala som trådar för att de inte har varken särskilt mycket muskler eller fett på kroppen.

Styrketräning & intervallträning är överlägset för fettförbränning. Skogshuggning är tungt, det du ska jämföra med är att jogga. Hyfsat lågintensivt, men oerhört länge.

parsley
0

Det måste alltså betyda att kroppen blir stressad av att springa långt (grottfolke är hungrig, men tvingas jaga djuret länge eller djuret jagar grottfolke istället, så grottfolke måste fly).

En sprinterlöpare har ju mer muskler på kroppen, än en medeldistansare, som i sin tur har mer muskler än en långdistansare.

Men hur är det dem som kör triathon då? (Löpning, simning, cykel), de är väl ganska välmusklade?

Får man styrka eller kondition av att gå ut och gå med hunden? Eller bara frisk luft?

Diskuterade frågan med en kompis som sa att jag måste hålla på så länge att jag får mjölksyra för att det ska ha någon effekt med mina ev hantlar och sit-ups. Stämmer det?

mikaelj
0

Nä. När man tränar får man mikroskador på muskelfibrerna som kroppen reparerar när man sover. Muskeluppbyggnad är en ren kompensationsgrej kroppen har för sig för att kunna klara samma belastning nästa gång utan att köra slut sig totalt.

Utan träningsvärk, inga muskler, kan man uttrycka det som.

flikkan77
0

#7 Gå ut med hunden borde ju göra nått nyttigt i alla fall. Fast det kanske beror på hur fort man går. Sen kan man göra som jag gjorde för någon dag sen, genade över en åker och hamnade i lera. Hade  faktiskt träningsvärk dagen efter. Attans vad det var sug i den åkern! Flört

#8 När jag gick hos sjukgymnasten för ryggproblem så skulle jag träna jätteförsiktigt, var aldrig ens i närheten av träningsvärk utan kände bara att musklerna blev lite trötta, men nått måste det ju gjort. Eller?

mikaelj
0

Ja, men det var nog inte muskeluppbyggnad du behövde träna för, utan för att öka rörligheten och smörjning av kotorna.

flikkan77
0

Är överrörlig i hela ryggen, höfter och axlar så det var något med att stärka de musklerna utan att få saker och ting att flytta på sig. Men som du sa det var ju inte direkt muskeluppbyggnad ändå, kanske var mer för att bara få igång dem lite.

Är heldålig på att träna bara, har fortfarande höfter som roterar och axlar som säger "kabonk" när jag rör på dem. Jag skyller dock allt på diverse hästar som snubblart och ramlat med mig på. Flört

Karen
0

Hur ar det med Hjart Muskeln da? Den behover ju ocksa tranas, och nar man ar ute och gar/eller skuttar runt i joggingsparet far det ju en extra kick, ar det inte nyttigt langre? Jag tror att det kan vara  POSITIV stress att gora det, fungerar sa for mig iallafall. Jag ar helstressad ofta, men nar jag ger mig ut och springer kopplar jag av, och det kanns toppen efterat.

mikaelj
0

Karen,

Jovisst. Det beror återigen på syftet.  För att gå ner i vikt är motion inte optimalt, utan kosten är viktigast. Sedan kommer styrketräning.

Välmående, visst!

parsley
0

Vad säger ni om det här påståendet då:

För att förbättra sin kondition behöver man köra två pulshöjande pass om minst 40 min per vecka.

mikaelj
0

Beror på hur bra kondition du har sedan tidigare.  Sedan är kondition en färskvara och försämras när du inte ägnar dig åt pulshöjande pass ofta.

Jag tror att kontinuitet är viktigare, i form av vardagsmotion.

flikkan77
0

Vardagsmotion är bra! Dammsuga, kratta löv och hugga ved. Glad Jag kan ha svårt att motionera bara för motionerandets skull men sånt där är bra att göra.