Annons:
Etiketthälsa
Läst 7493 ggr
Katrrrin
2008-03-05 14:46

Någon som fått bättre syn?

Någon härinne som ätit lchf-kost längre tid än mig (5 v) och märkt att ni fått bättre syn än tidigare? Enligt Bitten kan man ju få sämre syn av en för sockerrik föda…min fundering är nu om min närsynthet kanske av denna kosten skulle kunna gå tillbaka lite?

Jag har länge varit inne på att laseroperera min syn, men nu efter denna "magiska" nya kostföring med alla sina underbara effekter vet ajg inte om jag kanske skulle vänta något år och se om synen kanske förbättras pga kosten?

Mvh

Annons:
LIPO
2008-03-05 14:58
#1

Hej Katrrrin,

Min erfarenhet av LCHF förutom bättre fötter och kunnat sluta med insulin är just mina ögon.

Vid det senaste besöket hos ögonläkaren visade det sig att de mörka fläckar som fanns på mina ögonbottnar hade helt försvunnit samt att min synskärpa hade förbättras från tidigare besök.

Att synskärpan hade förbättras kan ju bero på att jag möjligen hade ett högre blodsocker trots insulin vid läkarbesöket 2år före.

Tombola
2008-03-05 15:11
#2

Jag hade V 2,0 respektive H 2,75 innan LCHF.

Efter en tid med LCHF blev det V 2,0 H 2,25.

Hörseln på höger öra blev oxå bättre som massor med annat men glasögonen är ju så lätt att mäta.

Numera köper jag glasen på en mack,,,

Inke
2008-03-05 15:14
#3

Spännande.!! Jag hoppas också på bättre syn och hörsel.

andreas0
2008-03-05 15:15
#4

Jag är kraftigt närsynt, och har ännu inte märkt någon förbättring ännu. Men jag har inte hålt på så jättelänge ännu, sedan i oktober förra året, och med rätt många avsteg fram till januari då jag började äta lite mer strikt. Så det kanske kommer.

dufva
2008-03-05 15:15
#5

Jag har i allafall inte behövt förnya mina läsglasögon på 10 år Fundersam, vilket dom flesta jag känner fått göra flera gånger..

Katrrrin
2008-03-05 21:20
#6

Åååå så intressant detta är!!!! Tänk om det är pga min känslighet mot kolhydrater min syn har raserat de senaste 15 åren…typ samma tid jag haft mycket problem med huvudvärk mm mm

Någon mer med erfarenhet av ändrat synfel??

Annons:
Karin20
2008-03-05 22:30
#7

Mycket socker ger sämre syn, helt sant. Den sköterska som kollade min ögonbottenstatus (ingår i diabeteskontrollen) berättade detta för mig. Högt blodsocker "fastnar" i ögonen.

Att jag frågade berodde på att jag innan jag fick min diagnos om diabetes hade märkt att jag började se väldigt mycket sämre och gick till optikern för kontroll. Jag hade då fått en förändring på nästan 1 dioptri på båda ögonen. Till saken hör att jag har -8,75 på ena ögat och - 9,5 på det andra.

Jag hade inte tid att byta glasögon vid optikerkontrollen och tur var väl det eftersom när jag väl fått min diabetesdiagnos och sedan medicin och dessutom börjat äta så här, gick detta helt tillbaka till mitt vanliga tillstånd.

Jag har pratat med andra diabetiker om det här och sedan även med optikern och detta är känt av dem sedan tidigare.

//Karin

SillyZones
2008-03-05 22:43
#8

Innan LCHF kunde jag inte sitta i soffan och se tv och läsa undertexten utan mina glasögon. NU kan jag det (började med LCHF 25 januari) Jag kan dessutom fungera i vardagen utan glasögon eller linser, något som jag absolut inte var bekväm med innan.

Mvh/Jessica

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Tombola
2008-03-05 23:53
#9

Optikern jag pratade med hävdade att många diabetiker har olika syn beroende på dagsformen.

Själv har jag varit ute för att ha provat ut glas vilka det tog flera år innan de var lagom. Troligen beroende på en dålig period.

Lite förvånad är jag dock att det är både höger öga och öra som förbättrades,,,,

Margareta
2008-03-06 00:51
#10

Jag lägger av mig glasögonen allt oftare - för jag ser bättre på nära håll utan. Sitter aldrig med glasögon framför bildskärmen numer. Vet inte om det är kosten eller åldersrelaterat.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kvinnlig40talist
2008-03-06 02:02
#11

Jag har fått bättre synskärpa med LCHF-kostens hälsovinster.

Som 40-talist så har jag ju behövt läsglasögon/terminalglasögon sedan drygt 15 år tillbaka, men jag har aldrig blivit nöjd. Det har hela tiden varit något som inte varit bra med glasögonen.

Sommaren 2007 remitterades jag till en ögonläkare av optikern, men jag avbokade tiden då jag plötsligt upptäckte att synen förbättrats redan efter 1-2 månader med LCHF-kost. Förbättringen kvarstår och jag ser betydligt bättre även utan glasögon. I dagsljus läser jag utan glasögon och det har jag inte gjort de senaste 10 åren.

Jag har inga särskilda synfel utöver översynthet pga åldern. Innan LCHF-kosten så hade jag ofta problem med sveda i ögonen, det är helt borta numer. Ögonvitorna är vita numer i stället för rödstrimmiga. Glad Alltså: synen är betydligt förbättrad!

irode
2008-10-25 15:16
#12

Det är fantastiskt - jag har hittat mina två år gamla glasögon - och de är nu bättra än avlösarna Förvånad

Så inte behöver jag gå och köpa nya denna gången Skrattande

Det syns även som att mina ögon håller på att bli mera blå igen - de har annars blivit mera gröna de senaste åren (försurning av kroppen som avtar nu ?)

:-) Inge

Sipoas
2008-10-25 15:32
#13

Vad spännande! Jag har känt mig lite trött i ögonen på sista tiden, som om glasögonen är för starka. Men jag är så ohyggligt närsynt att en liten förändring knappast märks om jag inte går till optikern och kollar. Ingen chans att kunna lägga av mig glasögonen liksom. Men jag ska vara uppmärksam och rapportera om jag märker nåt definitivt.

Annons:
blodtopp
2008-10-26 11:10
#14

En närsynting här. Jag har fått skaffa svagare glasögon efter att jag lagt om kosten. Men samtidigt är jag i den åldern (32) som ögonen börjar ändra sig ändå. Har man varit närsynt så brukar närsyntheten minska när man kommer över 30-strecket av rena åldersorsaker (samma orsaker som gör att armarna inte räcker till för de som behöver läsglasögon).

Så jag vet inte om det är kosten eller åldern. Eller om det är båda kanske. För det gick väldigt fort med förändringen.

kylbalsam
2008-10-26 11:33
#15

en närsynting till här! jag har ätit lchf i ca tre månader nu och har för en månad sedan bytt till nya glasögon samt provat linser för första gången på 10 år. det jag märker är att min mörkersyn har förbättrats påtagligt och att mina ögonvitor är friskt vita. när jag bär linser är det många som frågar om jag har färgade linser eftersom min blåa ögonfärg är mycket tydligare än innan (då den tangerade åt det blågråa hållet). nu har jag ingen aning om detta har med kosten att göra, men jag är jättenöjd med den lilla förändringen och misstänker starkt att iaf de vita ögonvitorna hör ihop med lchf.

någon annan som märker skillnad på mörkerseende?

lizaohman
2008-10-26 12:06
#16

Min syn förbättrades markant när jag gick över till LCHF. Som varandes diabetiker så åt jag inte socker innan övergången, men väl de rekommenderade kolhydraterna i form av fullkorsbröd, fullkornspasta, råris, grönsaker och lite frukt. Efter bara en vecka på lågkolhydratkost så försvann dimsyn och närsynthet. Vilken lycka! Efter några månader så blev synen lite sämre igen, behöver glasögon ibland framför TV:n, men det är ändå mycket bättre än förut. Någon i den här tråden visste att dagsformen avgör för diabetiker, så det kan vara naturliga variationer. Särskilt trötthet kan ju försämra synen tillfälligt.

Margareta
2008-11-01 01:35
#17

Jag har ätit LCHF i snart 4 år och mina glasögon ligger fördetmesta bredvid mig nuförtiden. Jag har varit närsynt sen skolåldern och dubbelslipad sen 40-årsåldern. Nu är jga 53 och behöver dem bara vid TV-tittning och bilkörning dvs på långt håll. Läser gör jag utmärkt utan dubbelslipning.

Måste till en optiker och kolla på allvar vad som hänt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: