Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 16793 ggr
Orange
0

För mycket Omega-3?

De senaste dagarna har jag (inspirerad av fröken Dessi) följt en relativt strikt kost bestående av ägg (ungefär 50-50 ekologiska ägg och Omega-3 ägg) och sill (utan kolisar) i ett försök att gå ner de ca 6-7 kilon jag gick UPP på LCHF (!!), och i vanlig ordning har jag duktigt tagit mina dagliga Omega-3 kapslar (EskimO-3) och multivitamin… jag tänkte inte ens på att jag säkerligen får i mig tillräckligt med Omega-3 från kosten, faktum är att balansen mellan Omega-3 och Omega-6 kanske t.o.m. blir dålig fast åt ANDRA hållet, dvs överskott av omega-3? Det kanske är overkill att äta Omega-3-ägg?

I dagarna har jag fått en rejäl halsfluss… det är första gången jag är sjuk sen jag började med LCHF (förutom en 24-timmars ont-i-örat som aldrig bröt ut i öroninflammation!! Helt otroligt, jag har annars extremt lätt för att få öroninflammation).

Jag kan inte låta bli att fundera över om jag har "överdoserat" omega-3 och att det är därför jag blivit så herrans sjuk!?

Idéer/synpunkter?

KAN MAN få i sig för mycket Omega-3 i dessa tider när fettbalansen/kvalitéten är så usel i maten som produceras?

lizaohman
0

De där Omega 3 äggen tror jag inte på efter att ha läst vad de utfordrar hönorna med. Nu minns jag inte vad det var, men jag strök dem från min "lista". Vad gäller övertag av Omega 3 - det får visare än jag svara på!

greensis
0

När jag åt drygt 2,5g omega3/dag fick jag problem med ökad blödningsbenägenhet. Sår fortsatte att bllöda trots plåster och sånt.

Det gick tillbaka på någon dag när jag skar ned dosen. Du får nog prova dig fram.

Däremot äter jag fortfarande höga omega3-doser för det hjälper mot min vardags-allergi.(typ katt, pollen, ungarnas fiskpinnar)

Fabricati diem, pvnc!

Orange
0

#2 oj! :S låter skumt…

jag minskade visserligen lite på Omega-3 intaget, men jag blev förvånad över hur snabbt jag repade mig efter att ha varit helt utslagen en dag! Hae fruktansvärt ont i halsen när jag vaknade och det kändes som att det kunde bli långvarigt, men redan på kvällen var jag piggare, dagen efter var "helt ok" och nu ett par dagar senare tror jag att jag kan sätta igång med träningen redan i morgon!

LCHF är helt fantastiskt när det kommer till immunförsvaret :)

jag undrar dock fortfarande om eventuellt Omega-3 överskott, nån som vet?

Pasi
0

#3 De enda biverkningarna av överdosering, som jag vet finns dokumenterade, är just ökad blödningsbenägenhet (och då även ökad risk för hjärnblödning etc), vilket normalt verkar kräva doser över 3,5g/dag, normalt (kan variera).

lizaohman
0

Nu har jag läst lite mer om Omega 3. Några gånger har jag sett här inne på Forum att balansen O-3:O-6 ska vara 3:1, men jag har läst att den optimala balansen är hela 15:1, vilket alltså i det närmaste omöjliggör en överdosering, eller? I vilket fall som helst så tar jag en kapsel krillolja varje morgon (48 gånger bättre antioxidant än fiskolja skryter tillverkaren i alla fall med) som har just den balansen (15:1).

mikaelj
0

Nja, tvärtom. Omega n-6 : n-3 skall vara ungefär 3:1, dvs tre gånger mer n-6 än n-3.

lizaohman
1

Dagens hälsa: Krilloljan har en fördelaktig fettsammansättning som i förhållandet mellan Omega-3 och Omega-6 är hela 15:1.

Artikeln finns i sin helhet på sidan: http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=257040&context=6830

Var står det att O-6 andelen ska vara större - trodde att då får man inflammationer i kroppen? Förvånad

Granville
1

Vad jag förstått är det troligen optimalt med förhållandet 1:1, men detta kan vara svårt att uppnå med dagens mat om man inte äter helt "naturligt" (gräsuppfött kött, fisk etc och undviker hittepåfetter helt och hållet).

Pasi, det här med ökad risk för hjärnblödning låter ju inte bra. Men risken för propp bör väl samtidigt minska med Omega3 om blodet flyter bättre? Tänker på alla som går på medicinen Waran som ska förhindra proppbildning men som kan ha hemska bieffekter.

mikaelj
0

Omega n-6 är inflammatoriskt vid för höga mängder som inte balanseras med omega n-3. Säg, några hundra till ett, istället för tre till ett.

Det är riktigt som jag säger. Att krilloljan har en fördelaktig fettsammansättning beror på man i övrigt nästan enbart får i sig omega n-6.

Granville
0

Jenny Reimers säger, har jag för mig, att linolsyran (vegetabilisk omega6) omvandlas till arakidonsyra med hjälp av samma enzym som kroppen använder för omvanling av EPA till DHA. Enzymet blir då lätt en bristvara och räcker sämre till för den viktiga EPA till DHA omvandlingen om man äter för mycket Omega6. Samma enzym tror jag används för att omvandla vegetabilisk Omega3 till animalisk, så för mycket linolja etc konkurrerar då också om enzymet.

lizaohman
0

Jag hittade en artikel som föreskriver balansen 1:1. Upptakten verkar ju trovärdig, men sen klämmer författaren i med att vi ska äta linfrön, och att omättat fett ger cancer, så då faller ju trovärdigheten en aning. Men allt behöver ju inte vara tokigt. Döm själva: http://www.omega-3.se/sjukdomar.html

Bl a står det om ADHD och O-3. Mina elever har blivit klart bättre efter att ha ätit Krillolja (minst 4 månader).

dufva
0

Jag har slutat köpa omega-3 tillskott (fast jag äter nog upp dom jag har hemmaFlört), eftersom jag tror mer på att nå en balans mellan fettsyrorna på en låg nivå hellre än på en hög.

Äter man inte sädesslagen, margariner och vegoljor så räcker nog andelen o-3 från en kost med inslag av viltkött och en del feta fiskar för att balans ska uppnås.

Att ha för mycket fleromättat fett i kroppen är nog inte så lyckat eftersom fettsyrorna lätt härsknar.

Det gäller ju förstås även 0-3 så det jag vill få i mig av fettsyran vill jag ska vara absolut pinfärskt..

Visst kan det vara så att man behöver tillskott under en tid om man haft en väldig obalans mellan fettsyrorna, men det bästa på lång sikt är nog att äta så att inte o-6kvoten får dra iväg och hindra kroppen att ta upp o-3

lizaohman
0

Krillolja (skryter tillverkaren i alla fall) härsknar inte bl a pga hög halt E-vitamin. Annars så gör härsket fett oss en riktig björntjänst har jag förstått (står också i länken #7) och skadar väldeliga. Det är bra att denna diskussion uppstått, jag hoppas ännu fler lägger sig i och delar med sig av kunskap/forskningslänkar osv. Vi vill ju inte betala dyrt för att ha en hög balansnivå, som dufva skriver, när det skulle räcka med en låg balansnivå. Pengarna behövs till Pasis ekokött!

Wildrat
0

#13 E-vitamin är en antioxidant och höga halter antioxidanter i kroppen är inte så bra heller… Särskilt inte när man av LCHF har mycket mindre fria radikaler än tidigare. Det är en djungel det här och ju mer man läser desto mer förvirrad blir man.

Men jag tror också som Dufva, små mängder i bra balans är nog det bästa.

Zepp
0

Här kan ni läsa mer om Omega!

http://fatlies.wordpress.com/fats/omega-3-6-eikosanoider/

Och här om hållbarhet!

"Fleromättat fett oxiderar tio gånger snabbare än enkelomättat fett och mer än hundra gånger snabbare är mättat. Det måste förvaras mörkt och svalt (kylskåp) och helst tillsättas någon form av fettlöslig antioxidant, exempelvis E-vitamin eller rosmarinessens. Närvaro av mättat fett, härsket fett och tungmetaller ökar risken för härskning. De lägre fettsyror som då bildas, exempelvis smörsyra, ger den typiska härskna lukten. Oljor med mycket fleromättat fett är särskilt känsliga för syre, det räcker med den luft som finns i en halvtom flaska för att oljan ska oxidera och tjockna. I ett fyllt kärl kan de däremot stå sig i åratal. Ett knep är att fylla på flaskan med glaskulor, vartefter den töms, så att oljan alltid når upp till korken. Även tvål som är gjord på mycket fleromättat fett kan härskna medan exempelvis kokostvål, palmkärntvål och talgtvål, samtliga baserade på mättat fett, sällan gör det."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Eikosapentaensyra

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JohanBaltic
1

Är personligen tveksam till krilloljekapslar - av ekologiska skäl.

Enorma trålar fångar enorma mängder av krillräkan och sen pressar man bl a olja ur den - resten går till fiskfoder och annat. Kan inte vara meningen att vi ska få vårt O3 behov tillfredsställt på det sättet. Bättre att äta sill och makrill och gräsbeteskött/mjölk/grädde.

Bättre att valarna och andra djur får äta krillen.

lizaohman
0

Nu vet jag ju inte om allt man läser är sant, men tillverkarna försäkrar att det finns gott om krill och att den som fiskas (i försvinnande små mängder) är den som det finns mest av. Tills det kommit rapport om motsatsen, så får jag väl ta deras ord på det. Förstår annars helt den ekologiska tankegången och instämmer förstås.

JohanBaltic
0

#17 Joo… det är ju sant. Det finns mycket krill - men det kanske ska finnas mycket krill. Det är ju en enhetlig art som lever i haven kring antarktis - vem vet vad som händer om man beskattar beståndet med 10%.

Krillen är själva basen i havens ekosystem - om det beståndet kollapsar vet vi inte vad som händer.

Gillar du inte fet fisk - alltså jag undrar eftersom du äter kapslar - annars är det ju bra att äta fisken direkt, ger ju både vitaminer, fett och proteiner.

Johan

Orange
0

jag tror egentligen också på små mängder i bra balans, men jag är övertygad om att balansen är dålig oavsett livsmedel, eller det är i alla fall svårt att ha ordentlig koll på kvalitéten på råvarorna (även om man köper ekologiskt), så jag väljer att ta tillskott… äter rätt mycket fisk, men det har ju visat sig att fet fisk idag inte har så höga halter omega-3 som man trott!

lizaohman
0

#JohanBaltic/Orange: jodå, jag gillar fet fisk, men som Orange säger, så är det väldigt svårt att få tag på bra mat om man inte bor i vissa områden - och har råd förstås. Jag TAR mig råd bara jag får tag på maten. Jag ska i alla fall läsa mer om hur forskningen runt krilloljan ser ut, hålla koll på eventuella symptom. Om  Mikalj har rätt, så finns det ju faktiskt en reell risk för felaktig balans, i alla fall när Pasi varit här med sitt ekokött och man får i sig bra mat.

JohanBaltic
1

#20 Har Pasi kommit igång?

mikaelj
0

Liza,

Jag tror inte det finns någon risk ändå, se på inuiterna eller annat kustlevande folk.

JohanBaltic
0

#22 Håller med. det jag läst om innuiterna är ju att de är oförskämt friska på sin naturliga kost - dock med ökad blödning jämfört med oss - men det verkar ju inte ha stört dem så mycket.

#20 Det kan vara ett projekt att få tag på färsk fisk. Jag har kört med Findus frysta makrill och kolja - jag tycker att det smakar bra och Findus har nån slags policy att fisken i deras produkter ska komma från uthålliga bestånd och behandlas så att nyttigheterna finns kvar ända till konsument.

Jag har inte själv kontaktat Findus men det står så på paketet.

Jag har annars möjlighet att köpa fisk direkt från fiskarn' där jag bor på östkusten - siken börjar komma nu, mycket bra matfisk - rökt är de en ren delikatess!

Pasi
2

#23 Är det inte findus som fraktar sin fisk ända till China för rensning?

Både de grönländska inuiterna och de skaldjurs- och fiskätande japanerna var oförskämt friska men hade de högsta värdena av hjärnblödning i världen, tror jag. Dock drabbades de uppenbarligen inte av någon annan av våra folksjukdomar.
För mycket eller för lite skämmer nog det mesta.

Har inte kommit igång med köttbilen ännu….men de närmaste dagarna lär ge svar på om jag kommer igång eller inte (framförallt lån).

JohanBaltic
0

#24 Joo… ICAs fisk, eller en del av den - alltså den som har ICAs eget märke kan vara skickad till Kina för file och packning - vilket ju är totalt hål-i-huvudet. Förstår inte hur ICA tänker faktiskt…

Men vad jag förstår - ska forska vidare i det - så är Findus fisk inte det. Det är vad dom skriver i sin reklam och på pakteten. Har svårt att tro att dom gör falsk marknadsföring.

Är det svårare med bankdiskussioner just nu med tanke på världssituationen?

[Marja-Liisa]
0

Jag har börjat med Omega 3 redan innan jag började med LCHF, hade svårt att gå och sova pga smärtor i höfter, efter ett par månader försvann dessa så småningom och jag är nästan besvärsfri.

Jag äter ett eller ett par kapslar av E-EPA 500 mgdagligen, antioksidant är e-vitamin. Jag har följt upp forskning och tror att om man inte medicinerar med blodförtunnande så är det svårt att få för mycket Omega 3 om man inte överdoserar rejält. Det är klart att bästa vore om man kunde äta vild fisk, dock har jag små möjligheter för det och är glad att man komplettera med kosttillskott.

Pasi
0

#25 Japp, bankerna är skitsvåra nu!