Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1343 ggr
Jennix
0

Korv i Storbrittannien

Såg på The F word med Gordon Ramsay och dom hade ett litet inslag om vad som fanns i brittiska korvar.

Intressant, och tänkte skriva om det, dels för dom som bor där och dels om nån av oss åker dit. Skrattande

Paket som det står "sausage" måste ha minst 32% kött

Står det "pork sausages" så måste det ha minst 43& kött

Inslaget skiljde på kött och på brosk, bindväv och fett men sa att det som kallas "kött" kan innehålla detta, även om det också står separat. Sen finns det skorpsmulor i många korvar också…

Tescos och Sainsburys hade de korvar som hade mycket bindväv och brosk i sitt "kött", så det tyckte dom var dålig kvalitet.

Tyvärr fick man inget bra exempel på nån bra kvalitetskorv med högt köttinnehåll och utan skorpsmulor…men det finns ju små slaktarbutiker som säkert gör egna korvar. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Karen
0

Gick till kylen och hamtade ett paket Cumberland sausages fran Sainsburys!!!

Pork 85%

breadcrumbs

salt, pepper,

preservative

sodium Metabisulphite

majram, sage

Mace

antioxidant

ascorbic acid

ginger

Filled into natural pork casings!!!

Annars har vi en farmshop valdigt nara dar de har superba korvar. Vilket paminner mig om, att det ar fredag ,jag ar ledig och kan faktiskt aka dit och ladda upp i frysen!!!

Bye!

Jennix
0

Mace??? Är inte det tårgasspray?? Eller stavas det Maze kanske… Obestämd

85% låter väl rätt OK, men det kanske är för att dom heter Cumberland Sausages som det är det. Skyddat varumärke?

Farmshop är säkert bättre. Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Karen
0

Hur ar det med dyliga kottvaror i Sverige nu fortiden ? Familjen ar ganska svag for vanliga svenska varmkorvar nar vi ar och halsar pa (plus att vi koper wienerkorv pa Ikea har i UK) fast jag ar osaker pa kottinnehallet i dem! Valdigt sallan har jag sett korv med sa hogt kottinnehall som har i England.

MimLan
0

Det finns bra korv, jag har inga problem med att hitta olika typer vare sig i vanliga affären eller i saluhallarna.

flikkan77
0

#2 Mace är någon storts krydda med, det har något med muskot att göra om jag inte minns fel.

"You just have to belive…"