omsans tråd -Här behövs det stöttning!
tjena!
nu har Jag kört detta i snart 4 veckor. Jag har många kilos övervikt sen barnsben, jag är 164cm och väger idag 102kg. under min senaste graviditet (för 1 år sen) gick jag upp 24kg och har många kilo kvar att gå ner av dem, innan det hade jag dessutom lyckats gå upp 8kg på bara ett år så nu väger jag 20kg mer än vad jag ngnsin trodde var möjligt!
har kört GI tidigare m bra resultat men under grav så brydde jag mig inte nämnvärt utan åt det jag ville (är inte det typiskt ) och efter grav gick jag ned ca 8kg bara genom pulverdiet (allevó) o lite gi-mat - det kändes ok men det var ju "bara en kur" nu letar jag ju efter en fungerande livstil! jag kan mkt om kost o dieter, har nog prövat det mesta genom åren och m alla variationer har jag också gått ned i vikt - för att sen gå upp igen.
så vad tror ni - kan detta sätt att äta var det "korrekta"?
en vanlig dag nu när jag har lärt mig en del om lchf är som följer:
2 ägg + en liten skvätt grädde, smör, kryddor - stekes o ätes m en klick majonnäs.
1 kopp grönt te utan sötning
lunchmat i personalrestaurangen - idag örtkryddad kycklingfilé ca 250gr m 1dl CF-sås m Ajvartouch. 1½dl vitkållssallad (pizzasallad) ½tomat och lite stimlad gurka.
ikväll blir det nog laxfile 140gr i ugn m CF + philadelphiatäcke och några buketter ångkokt broccoli till det ALT blandfärsbiffar (ägg, krossade linfrön, grädde, philadelphiaost samt vanlig riven ost) och till det en CF sås.
sen blir det en stor kopp roiboos te m 1tsk cocosfett.
Jag tycker att det ser bra ut! har inte lagt in i min mat då det alltid är så svårt m personalrestaurangens mat men jag försöker estimera- jag kan se om det finns mjöl, mölk etc i maten då vi har allergilista men socker vet jag inget om - dock är det ett mkt hälsomedvetet företag (hälften äter enl GI)så jag tror inte att de tillsätter socker alls - någonsin.
jag gick först upp 3 kg sen ner 3kg och nu upp 2kg… börjar bli riktigt trött på dettta nu! midjemåttet ökade minskade och ökade lite igen så nu vet jag ju inte alls hur jag ska bete mig!
ska jag äta mer eller mindre fett är ju den stora frågan?!
vissa dagar har jag gjort en smoothie på 2,5dl turkisk youghurt, ½dl grädde och totalt ½-1dl blåbär/hallon, 1 msk kokosfett, men jag tro att jag triggas igång av denna så jag undviker till vardags o festar till med den istället.
under dessa veckor har jag ätit totalt 5 rutor mörk choklad men inget annat - jag har inte ens provsmakt mat jag lagat till övriga familjen då jag insett att carbs är "extrafarligt " när man äter enl lchf.
jag går i trappor flera gånger om dagen, och från jobbet o halva vägen hem(ca 20 min rask takt) på helgerna har jag klämt in en längre promenad (mer aktivitet nu än på länge) så jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag har en sån konstig utveckling!
I övrigt har jag INTE fuskat ngt!
tips, funderingar o alla möjlögia råd o rön mottages TACKSAMT!
kramar till er alla för ert ortroliga engagemang här inne!
PS: ja jag har skrivit en tråd tidigare under "LC-nybörjare" tro tråden hette "Hjälp- jag går upp i vikt o blir rundare" och den kom till efter första vändna m viktupppgång. Nu tänkte jag hålla mig här hela tiden!

Jag tycker du äter bra mat (och god, jag blir hungrig när jag läser
)
Tror du ska köra på som du gör ett tag till så kanske kroppen fattar galoppen och börjar släppa på reserverna.
En pizzasallad kan ibland innehålla rikligt med socker, men den kan förstås vara väldigt bra också beroende på hur den är gjord.
Om du vill börja ändra på nåt redan nu så är det mjölkprodukterna som du bör se över.

Hej! Njae, jag vet inte om du gör nåt fel med din mat. Jag skulle ha minskat ner på grönsakerna och ökat fettet ordentligt. Varför ångkoka broccolin när du kan steka den i smör?
Hej!
JAg förstår att det är träligt, men deppa inte! Jag höll också på och svängde lite i vikt i början, (har hållit på sen i februari, men började köra hårt först i maj, när jag slutade amma)
Låt kroppen ta tid på sig, för det behöver den oftast. Jag läste nånstans att det kan ta ett par år innan den är återställd efter en graviditet och har man dessutom ett antal extrakilon (som jag, tillexempel) så har man förmodligen missandlat sin kropp så länge att det kan ta några månader innan den inser att kristiderna är över och börjar släppa på fettet…
Tycker det ser bra ut det du äter, men vill du så kan du kanske ta med dig matlåda? då har du ju full koll på vad du får i dig…
lunchrestauranger är farliga. Det är så trevligt så jag märker inte att jag lagt för mig av potatisen eller fallit för kollegan som lägger lite kikärtor i min sallad.
Ta med egen fettberikad mat slå dig i slang med lunchlådelidan och njut långsamt av allt du medfört. Vänj dig vid att de kollar med höjda ögonbryn att du tar fram en sked och "dricker" upp sista såsslurken

Hur går det??? Jag sitter lite i samma båt, ska genast gå ut i köket o frysa ner grädde o creme fraiche o prova utan ett tag.
Önskar dig lycka till, kommer kika in senare o se vad som händer.
Kram Luccy 

Ja hur går det? mkt konstigt för bara några dagar efter detta inlägg så vägde jag 99.5kg - jag förstår ingenting! sen har jag lyckat säta lite ostkaka (Lchf) m grädde o hallon samt ett par rutor mörkchoklad och ltie morötter sen dess så nu har hjag gått upp ngt kilo tror jag - dock sitter byxoran lösare idag… mkt konstigt!
jag väger mig ikväll eller imorn o återkommer m rapport, det här känns ju så rätt att äta men också så svårt!
jag vet dock att jag åt mkt mera fett OCH mjölkprodukter än tidigare mellan 24 o 26 och det var då jag gick ned 2kg bara sådär… jaja, vi pratar kort period men det kändes på ngt sätt om om kroppen nu vaknat - svårt att beskriva men ja, det känns så - vi får väl se!
återkommer!:-)

#4 ??? Kollegan lägger kikärtor i din sallad? 
Men hallå, det är väl DIN sallad? Henom ska väl hålla tassarna från din mat, hur välvillig avsikten än är?
Du menar alltså att du först låter någon annan lägga upp mat till dig, mat som du ogillar, utan att säga emot - och sedan äter du den?
Du måste vara hästlängder snällare och mer fördragsam än jag är, är allt jag kan säga!
Fabricati diem, pvnc!

Precis jag känner mig åxå lite smalare men det syns inte på vågen………… men jag kämpar på jag med………..
Kollega som lägger fel mat på tallriken, skjut eländet, hahahaha.