HJÄLP!! Eller nåt :)
Jag slutade snusa för 1½ vecka sedan…inte ätit mer och ändå gått upp 2 kg!!
Vad göra??
"Det händer i kroppen när du slutar snusa
Hittade lite info på nätet som jag klippt in här nedan;
Det är svårt att sluta röka, men ännu svårare att sluta snusa. Det beror på att snuset ger ett starkare nikotinberoende. Något som de flesta inte inser till fullo förrän de försöker sluta.
Många snusare försöker sluta tvärt, men efter ett till två dygn när nikotinet gått ur kroppen kan de tycka att de går rakt in i väggen. Utom att de känner sig deppiga upplever de en fysisk kris med influensaliknande symtom, yrsel och huvudvärk.
Att sluta snusa påverkar dig både fysiskt och psykiskt. Du kan glädjas åt goda tecken. Samtidigt får du vara beredd på att brottas med svår abstinens. Nikotin är en starkt beroendeframkallande drog – ett nervgift, som påverkar hjärnan på liknande sätt som heroin och kokain.
Var beredd på humörsvängningarUnder den tid du snusat har du varit mer eller mindre påverkad av en drog. Snuset lägger lock på många känslor – deppighet, ilska mm. En del av de som slutar snusa upplever känslor som de inte varit medvetna om förut. Det betyder att du kanske får lära känna dig själv på nytt.
Kroppen återhämtar sigNär du slutar snusa går blodtrycket ner och blodcirkulationen förbättras. Fingrar och fötter får tillbaka värmen.
Hjärtat behöver inte längre jobba så hårt. Risken för potensproblem, åldersdiabetes och flera andra sjukdomar minskar för varje dag som du avstår från att snusa.
Samtidigt får du friskare tandkött, vitare tänder och fräschare andedräkt.
Abstinens kan yttra sig på flera sättHjärtklappning, sömnlöshet, yrsel, huvudvärk, svettningar, trötthet, ilska, gråtmildhet och ökad aptit är inte ovanligt. En del känner sig rastlösa och har svårt att koncentrera sig. Andra upplever sorg och saknad. Håll ut! Besvären går över efter några veckor.
Drick vatten, rör på dig och ät regelbundna måltider, det hjälper.
Kroppen kan samla på sig vätska så att man känner sig svullen och klumpig. Det beror på att nikotinet påverkat kroppens vätskereglerande hormoner. Efter några snusfria månader brukar kroppen hitta tillbaka till balans."
Hoppas ni orkade läsa allt…min fråga…kan fakir hjälpa?? Jag kan ju inte vara dömd med en kass förbränning för alltid för att jag slutat snusa!?
Ta det lungt. Det går över. Någonstans får du acceptera att åratal av misskötsel inte fixar sig på en dag eller ens en vecka. Var glad att du börjat bryta de onda cirklarna istället!
Sen jag slutade röka för 8 veckor sen, har jag balanserat vikten. Det är ämnesomsättningen som "störs" under en tid. Nu går jag ner i vikt igen.
Hav förtröstan!
// Shintaida

Jag slutade röka för 15 veckor sedan, gick upp 7 kg och står nu still och har gjort länge. Men skam den som ger sig, jag hade kunnat gå upp 15 kg i stället
Håll ut och känn dig nöjd med dig själv!!
Själv slutade jag snusa för två år sedan. Är en 50- och inne i klimakteriet, så jag gick upp rätt mycket, även klimakteriet i sig själv sänker ju ämnesomsättningen. Det var i den här vevan som min berömda "badring" uppstod runt en redan obefintlig midja …
Kör LCHF (mer eller mindre) sedan drygt ett år och har då verkligen märkt att det påverkar hur mycket kolisar jag äter. Kör strikt emellanåt, men så fort jag tycker att badringen är borta börjar jag fuska … Har svårt att låta bli nötter och har alltid ätit STORA portioner av allt. Men 30 års bantning med alla möjliga skumma metoder har förstört min kroppsuppfattning så jag vet inte. Jag är t.ex. smalare i jobbets speglar än i affärernas … Det är ju bara huvudet som spelar mig ett spratt!
Att sluta snusa är bland det svåraste jag gjort, men kände en stor motivation!
Jag vill bara säga ett stort GRATTIS till dig att du faktiskt har lagt av, de flesta kommer inte ens dit! Försök också tänka långsiktigt - det är något jag jobbar med hela tiden! En övervikt som tagit flera år att bygga upp försvinner inte på tre veckor.
En annan sak: nu stod det i artikeln om medelhavsdieten om en viktnedgång på 14 kilo på 12 veckor. Härligt! Men jag som "bara" har 8 kilos övervikt kommer ALDRIG att gå ner så mycket på så kort tid. De flesta studier bygger på riktigt överviktiga personer, och de flesta är ju bara lite "småfeta" (klen tröst)
KRAM!
Grattis till ett bra beslut!
Det stod ju i texten du hade med i ditt inlägg att "Kroppen kan samla på sig vätska så att man känner sig svullen och klumpig. Det beror på att nikotinet påverkat kroppens vätskereglerande hormoner."
Då är det väl inte så konstigt om du gått upp ett par kilo? Tycker du ska ta det lugnt och låta kroppen få ta hand om snusavgiftningen under ytterligare ett par veckor innan du ger dig på fakir. Lycka till!
Jag håller inte med de andra; börja snusa igen så blir du av med extrakilon och abstinens!
NÄRÅ, bara skojade… Du är jätteduktig, tror att du blir av med dina kilon snart bara du tänker på att inte stoppa i dig fel mat. Lycka till!

Jag slutade röka för snart fyra månader sedan och har inte gått upp ett enda hekto…

Tack för de orden…ska försöka lugna mig :)
HAHAHAHA…tanken har slagit mig…men ska såklart inte göra det. Har nästan inte haft någon abstinens alls, det är så konstigt…inga "biverkningar" förutom vikten, vilken ahde minskat 4 hg nu på morgonen…skulle vilja slänga ut vågen en stund, men vill ändå ha koll på vilket håll det går.
Tack alla för era svar :)