Otippat: Ost- och hallonbakelse (!)
Lilla A (som ju inte är så liten, 10 år, men minst i familjen i alla fall) berättade vid frukosten att hon hittat på en ny "bakelse". Det hela utmynnade ur en diskussion där fadern skämtade om matvaror som inte passade ihop och A sa: "Skulle ni kunna tänka er att hallon och ost passade ihop då?" Och sedan kröp det fram att hon experimenterat fram en lyckad kombination i all hemlighet.
Man lägger ost på en tallrik, sedan lägger man på frysta hallon och pudrar över lite kanel och sedan täcker man det med ost. In i mikron en minut, så att osten bubblar. Sedan tar man ut det och låter det svalna. Man tar loss det från tallriken och äter som en kaka.
Jag har undrar väldigt mycket varför hallonen börjat försvinna ur frysen de dagar hon är hemma med kompisar på eftermiddagen efter skolan, men nu vet jag.
Detta ska testas. Nån gång. Kompisarna gillade det i alla fall. En av dem är glutenallergiker så det passade ju bra.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Oj vad spännande! Fast kanske inte så väldigt otippat om man betänker kombinationen sylt- och ost på smörgås som jag var väldigt kär i som barn. Ska provas vid tillfälle. 
Du har rätt, Raring! Ost- och marmeladsmörgås fanns ju (även om vi aldrig åt sånt hemma hos oss…). Man borde också kunna göra en liknande kaka med ost och med jordnötssmör som mellanlägg.
Och nu menar jag alltså EN kaka att ta när de andra glufsar på kanelbullar och sådant. 
Jag har ätit ost med jordnötssmör sedan urminnes tider. :-)
#2 Steget är inte långt till cheesecake-varianter. Philadelphiaost är praktisk som dessertpryl.
#3 Fast gör du en kaka av det i mikron?
Osten ska vara precis mellan smält och fast. Sedan på med jordnötssmör.
Smälter den ändras smaken, och är den kylskåpskall är den för hård.
Vilken sorts ost fungerar bäst - eller vilka ostsorter fungerar inte?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag föredrar 10-17%-iga ostar för det. Wästgöta Kloster, röd/svart.

blev väldans sugen på att pröva till mitt te..
blir det gott tror du mikaelj??

prövade en liten portion av båda.. supergott med hallon till ost!
och jordnötssmör e ja ju från början inte så där jätteförtjust i, men det här gick ju .. rätt ok.. =)
ska provas !! Och så blir ju hallonen uppvärmda, vilket inte är fel i dessa tider.
#17 Om frågan skulle avse vilken ost som användes till den ursprungliga "bakelsen" så kommer det inte någon 10 eller 17%-ig ost in i vårt hus. Bara fullfeta ostar, så det är det som A har använt.
Keso + jordnötssmör är också oerhört gott, när vi är inne på temat jsmör.

Eller lika delar smör och jordnötssmör… (Att äta som det är eller med lite dragon, salt och peppar blir det kryddsmör till kycklingen t ex).
Jag har ost och hallon hemma, måste alltså testa. Jag kör inte heller med ostar som har mindre fett än 30% helst mer.