Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 9441 ggr
Zzzq
0

var köpa mätutrustning för ketoner och ph-värde

Jag vill mäta ph-värde och halt av ketoner men är inte säker på vad jag ska köpa eller var. Det ska vara över internet, och det verkar inte som om apotekets internetsortiment säljer något av det (eller så hittar jag bara inte det).

Följande nätaffär säljer ketostix:

http://allt-fraktfritt.com/ketostix-25/ketostix-50-st-reagensstickor-79.html

Någon som handlat där, är det en pålitlig affär? Är ketostix bra för mätning?

Men jag hittar i den affären inget som mäter ph-värde (också stickor av något slag, väl?)  och det vore praktiskt att kunna köpa båda på samma ställe.

Finns det något annat intressant och hälsorelaterat som man kan mäta vars mätare man kan köpa på samma gång? (Blodtrycksmätare vore intressant, men är lite dyrt.)

jobi55
0

Här där jag bor finns inte ketosticksen som nåt apoteket har utan de hänvisar mig till vårdcentralen för provtagning

Jag köpte mina via nätet på den här adressen http://nailsbodybeauty.se/produkter/cambridgekuren/26150__ketostix_-_teststickor_for_urinanalys/ och det gick snabbt o jag kan rekommendera dom

Per_W
0

Apoteket har Bayers Keto-Diastix i sitt sortiment. De mäter både ketoner och glukos i urinen. Finns de inte på just ditt Apotek så kan de nog ta in det (vet inte säkert, kanske är de t o m skyldiga att ta in det ungefär som Systemet är om man ska beställa något udda vin som just den butiken inte har inne).

Per Wikholm

Aniara4
1

Apoteket brukar ha, men man får fråga efter dem, de ligger inte framme.

Men ketostix säger egentligen inte så mycket intressant, de visar INTE huruvida du befinner dig i ketos eller inte utan bara om ketonproduktionen är "felinställd" och producerar för mycket ketoner. Det är då de läcker ut via bl.a. urin.

Äter man mindre än ca 100g kolhydrater om dagen börjar kroppen tillverka en viss mängd ketoner eftersom kolhydrat-glukosen inte riktigt räcker till. Ju mindre kolhydrater man äter, desto fler ketoner måste produceras, och desto starkare ketos. Vilket alltså INTE nödvändigtvis ger starkare utslag på stickan!

När man slår över från sockerdrift till fettdrift kan keton"fabriken" vara lite ovan i början och inte veta hur mycket ketoner som behövs. Det är då det kan bli överskott. Det kan också hända om man varierar dagsintaget av kolhydrater mycket så att kroppen inte riktigt hänger med. Men det är inte alla som får acetonandedräkt och mätbara ketoner i urinen, för en del blir omställningen rätt på en gång.

Eftersom stickorna är rätt dyra så kan man använda ett både billigare och meningsfullare sätt att ta reda på om man är i ketos: kolla vad du äter och räkna hur många gram kolhydrat du får i dig. Färre än 100 = ketos. Färre än 20 = stark ketos.

Zzzq
0

Vill helst inte handla direkt på apoteket. Det är så satans jobbigt att behöva vänta i kö i hundra år även om det bara är ett par personer före. Vill beställa från nätet till mitt uthämtningsställe.

"Men ketostix säger egentligen inte så mycket intressant, de visar INTE huruvida du befinner dig i ketos eller inte utan bara om ketonproduktionen är "felinställd" och producerar för mycket ketoner. Det är då de läcker ut via bl.a. urin."

Intressant. Jag förmodar att det gäller alla former av ketosmätning i urinen, inte bara ketostix.

Att räkna kolhydrater går ju bra, men det skulle ändå kännas bra med en direkt mätning av något slag, som kontroll. Det är hur man hittar avvikelser ibland, när ett mätresultat inte överensstämmer med vad man förväntar sig. Inte för att jag vet vad det skulle vara.

Hur som helst så är jag nog ännu mer intresserad av att mäta ph-värdet, om någon har information om det. Vill beställa från nätet.

sockerplufs
0

Jag brukar mäta ketoner ibland. Precis som några andra sagt så får man ju bekräftat att man är i ketos. Skickade efter mina på www.viktshop.se. Det funkade bra med leveransen och var fraktfritt.

mikaelj
0

Nej, det får man inte. Man kan kanske få det bekräftat. Stickor för urinmätning har aldrig gett utslag för mig.

Men jag är garanterat i ketos eftersom jag äter ~10-15g kolhydrater/dag…