Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1286 ggr
kittun
0

Bullimiker

Hej alla!

Vill bara säga att jag började med LCHF för tre dagar sedan och jag har för första gången på över 20 år inte haft ett endaste hetsätningssug! Detta är helt fantastiskt och faktiskt helt oväntat. Jag läste om att det kunde fungera så och beslöt mig att prova. Jag har hittils lidit av fettfobi och ätit massor av kolhydrater, som gröt och bröd i stället. Mått dåligt med humörssvängningar, ångest, dålig sömn och ständiga kräkningar. Å nu är det bara borta!

Det jag funderar över är hur mycket jag ska äta igentligen. Är inte överviktig, tvärt om, och vill ju inte bli ännu mindre. Men det går inte att äta så mycket av det feta för jag blir fort mätt och mår illa om det blir för mycket. Skulle behöva hjälp med att hitta en bra balans. För om det här fungerar så här bra i fortsättningen så vill jag aldrig mer gå tillbaks till mina gamla matvanor. Det är helt underbart att inte ha ständiga blodsockerfall och panikhunger!

Någon som vet hur jag borde äta?

missaz
0

Härligt att höra! Skrattande

Hur äter du nu? Vad och hur mycket per dag? För att kunna ge någon form av råd angående hur du ska äta är det viktigt att veta….

kittun
0

Har ätit omelett med ost och turkisk yogurt till frukost, tre kycklinglårfileer med fetaost och avokado till lunch, kaffe med vispgrädde på e.m och lax och broccoli med stor klick yogurt på till middag. Sen får det inte plats merGlad

dufva
0

Grattis till dina nya sundare hunger/mättnadskänslor Skrattande.

Jag är inte förvånad Förvånad.

Det är just vad som händer när man ger sin kropp riktig människoföda med bra fetter.

Våga lyssna ännu mer på din kropps signaler slappna av och njut..

Ät dig bara ohungrig när kroppen säger till..

Det spelar egentligen ingen roll om du äter 2 eller 6 ggr per dag nu i början och om det sker på morgonen eller kvällen

Det kommer garanterat att stabilisera sig på en bra nivå så småningom

missaz
0

#2 Det låter som jättebra mat, fortsätt i den stilen! Ät dig mätt och tänk inte på kalorier; bara på kolhydrater. =) Huvudsaken är ju att man inte svälter sig och äter för lite, det var mest därför jag frågade….

kittun
0

Okej, får hoppas det:-) Ställde mig på vågen i morse och hade tappat ett kilo redan så jag blev lite nervös. Vill ju inte bli mindre som sagt. Men det rätar kanske upp sig?

Wildrat
0

#5 Nästan alla tappar ett par kilo i vatten ibörjan.

kittun
0

okej bra att veta! Jag är bara så himla lycklig över att ha hittat något som fungerar! Har gått på ätstörningskliniker i hur många år som helst men aldrig att någon har sagt något om detta! I stället så ska man lära sig att kunna äta allt. Jag har tidigt hävdat att jag var överkänslig för kolhydrater men inte fått något gehör för detta. -Det finns inget sådant! Har jag fått till svar.

LatMask
0

Ännu en tråd som gör mig nästan gråtfärdig - tacka katten för att vi ses som "frälsta"!

ullaklara
0

Grattis! Jag har upplevt samma sak som du. Hetsätit och kräkts upp, ångest, aldrig mer och så återigen samma visa. En brödskiva hela limpan. En pralin, hela asken.

Jag har hållt på sedan 5 juli och inte haft ett enda sug sedan dess. Fantastiskt.

Jag är inte överviktig, ganska normal, och jag har inte gått ned. Men blivit fastare i hullet och mer benmuskler utan träning. Därför stränar jeansen.

Lycka till!!

nr-9
0

Ja, är det inte väldigt märkligt att man inte ger LCHF-mat till ätstörningspatienter? Inte bara för att hela kroppen utan även laga trasiga tankemönster?

Jag har haft matproblem i över tio år men över en natt med denna kost var alla problem som bortblåsta. Mådde bara så oförskämt bra! Men där innfann sig även en känsla av att jag dög. Att det var dags att bli vän med kroppen istället för att motarbeta den. Det kändes som om en del av hjärnan kom tillbaka från en mycket långvarig semester. Alla dessa år av onödig ångest, tvångsmässighet, stress och Depression. Och jag kunde plötsligt sova igen, på riktigt. Men fram tills dess: 12 år utan en hel natts sömn!? På grund av vad? Fel mat!?

Undrar hur många som äter anti-depp i onödan?

annahoj
0

Jag tappade ofta kontrollen över maten förut. Det senaste fem månaderna med LCHF-mat är det "jag som bestämmer". Livet är härligt!!

kram

Luccy
0

Grattis!!! Måste vara skönt att ha återfått kontrollen, jag har inte heller fått nått supersug sen jag började för en vecka sen, inte mer än några bitar choklad kunnat dämpa o det är ju nada det.

Håller tummarna!Kyss

UBCL
0

"Har gått på ätstörningskliniker i hur många år som helst men aldrig att någon har sagt något om detta!"

Har du någon möjlighet att rapportera detta tillbaka till ätstörningsklinikerna för att om möjligt hjälpa andra i (tidigare) situation? Glad

UBCL
0

Förlåt Skäms

… i DIN (tidigare) situation … Skulle det ha varit Skrattande

kittun
0

Jag har fortfarande, till min stora glädje, inga problem med hetsätning eller sug. Det är så fantastiskt! Har gått i ett ständigt kolhydratrus i 25 år och känner mig så himla lurad! Har försökt med allt och hade börjat inse att det var så här det skulle förbli. Jag kunde inte bli frisk. Och så trillar jag av en slump in på Annika D:s blogg och får se att andra blivit hjälpta av lchf. För mig lät det som en omöjlighet och alldeles vansinnigt. Äta så mycket fett!!! Men jag hade inget att förlora, kände jag, och det är jag så glad för:-)

Att de insnöade människorna på Ätstörningsenheten skulle lyssna ser jag som otroligt. Jag var redan för flera år sedan inne på att jag kunde vara sockerberoende, men fick till svar att något sådant inte existerar! 

Jag är så tacksam för er alla:-) Är inne här flera timmar om dan och läser och lär. Känns bra att vi är många som kämpar på emot våra demoner. Det ger styrka.

mikaelj
0

Jättegrattis till dig! Det måste kännas fantastiskt!

Har du möjlighet att svänga förbi där igen och berätta om det?

flikkan77
0

Skönt att det går så bra för dig!

Själv är jag en före detta anorektiker, fast har fått lite bakslag just nu. Har ätit lchf i snart två månader och det känns bra även om jag fastnar lite i siffrorna. Har en hel del kilos övervikt som jag fick när jag "slutade" vara anorektisk och hetsåt ett tag och sen vågade jag inte försöka gå ner i vikt på grund av en rädsla att misslyckas. Men med detta känns det tryggt. Framförallt på det här forumet för det finns så många kloka människor att få hjälp av.

Önskar dig vidare framgångar med maten!

"You just have to belive…"

kittun
0

Jag ska göra det i sinom tid. Jag har vägrat att gå dit sedan i somras då de ville tvinga mig att gå på dagvård. Där ska man lära sig att äta ALLT. De gör portioner och jag ska äta upp. Kändes inget bra alls. Men jag ska ta kontakt med dem igen så fort jag känner mig säker i detta. Ser framför mig hur jag kommer dit om några månader och kan säja att jag är FRISK! Utan Er!

Jag är nog lite obstinat, men tanken på att någon annan ska lägga upp mat åt mig som jag SKA äta får mig att slå backut. Skrikandes

Zepp
0

Nu har du iallafall ett tydligt mål.. komma dit om några månader och lägga upp fakirbiffar och sådant o visa att det går aldeles bra att äta naturlig artegen mat, med den näring en kropp behöver!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

glitterfisk
0

Jag tror att det är så med all beteendeförändring; man måste vilja själv och vara motiverad. Svårt att tro att det hjälper att någon annan lägger upp mat du ska äta. De kommer ju inte att vara med dig hela livet, man måste träna sig själv att göra det man vill. Motivation är det viktiga, det gäller att bygga upp den.

Sedan hjälper lchf också, det är mycket lättare att hålla ett naturligt ätmönster med naturlig mat. Man får inte samma sug, och lust att vräka i sig mat. Man är nöjd länge, sedan blir man hungrig och äter till man blir mätt. Det fungerar. Kroppen känner sig nöjd och läker bit för bit.

Lycka till!

flikkan77
0

#18 Förstår till viss del det där med att de lägger upp portioner som man sen måste äta. Men det hade inte heller fungerat på mig. Hoppas verkligen du fixar det här bra! Håller alla tummar och tår för dig!

kittun
0

Det bästa med det här är att jag plötsligt känner att jag är hungrig, på riktigt alltså… inte det där molande tomma suget som gör att jag får panik och kan trycka in vad som helst bara för att få bort det. Och jag vaknar inte flera gånger varje natt bara för att jag är så fruktansvärt hungrig. UnderbartSkrattande

flikkan77
0

#22 Grattis igen! Vad skönt det måste kännas för dig. Är riktigt glad för din skull!Glad