majonnäs och salami
Äter ni köpt vanlig majonnäs eller måste man göra sin egen hemlagade?
Ser att några äter tex. salami. är det verkligen okey?
Du gör som du vill.
Varför skulle inte salami vara okej? Bra salami/korv är gjort på kött, fett och kryddor. Köper man skräp så är det skräp oavsett vilken form det kommer i.
Majonnäs finns att köpa med väldigt låg kolhydrathalt och utan tillsatser, så det handlar bara om vad man vill och varför man har olika gränser.
Dagens frukost: 65 gram ungersk bondkorv/gyulaer (kött, späck, kryddor).
Tack för snabbt svar! Är det ngn speciell majonnäs, salami osv som du rekommenderar? Vilket "märke"?
Njae. Den bästa köpe-majonnäsen verkar vara Rydbergs klassiska majonnäs. Den står bland deras övriga kalla såser i charkdiskarna oftast. (Obs att länken går till deras gamla version, den nya som heter klassisk och har ny etikett, är dock likadan i innehållet.)
Jag är själv förtjust i ungersk bondkorv/gyulaer och den finns i lite olika varianter beroende på var man köper den. Det finns allt från "rena" korvar utan dumma tillsatser till rätt mycket tillsatser. Jag är t.ex. inte rädd för att det står någon sockertillsats om det är så lite att det ändå inte kommer upp i någon procentsats av innehållet. Kollar man runt på riktig italiensk salami så är det kött och späck och kryddor som gäller även där. Ju längre innehållsförteckning desto sämre vara, är en enkel regel.
Jag brukar köpa Svensk salami på oxbotten, den är god och finns även på minmat.net så det är lätt att fylla i och beräkna med.