För mycket fett??
En undran jag har gäller intaget av fett. Har nu fakirat i ca 3 veckor och ibland ligger jag över 80 gr fett/dag och vill nu veta om det är ngt negativt, hur strikt ska man vara med intaget av fett? Jag har ju minskat i vikt och mått så det är ju bra men tänkte om det ändå är så att jag borde dra ner på intaget…
Fakir betyder att man enbart äter fett och protein, dvs maten är ägg, fisk, kött, smör, kokosfett.
Det där med 80 gram fett handlar om ett (ofta missförstått) råd som Annika Dahlqvist gett, i att äta 80 gram fett, 80 gram protein och max 20 gram kolhydrater (80/80/20) om man på annat sätt har svårt att gå ner i vikt.
Det är helt anpassat till henne själv, dvs små inaktiva kvinnor. Ta det inte som en absolut sanning, utan för vad det är: en riktlinje.
Okidoki! Tack för svaret.
80 gram
. Själv kollade jag med minmat i dag för kul skull.
Jag hade ätit 214 gram fett. Men då har jag haft en hungerdag också och fördelningen blev ju ändå bra 76% fett, 22%protein 2% kolhydrater. Kcal hamnade på 2525.
Jag skulle aldrig klara 80/80/20 - helt omöjligt. Skulle vara konstant hungrig.

#3 Samma här…om vi pratar om bara 80/80 per måltid!

ja inte är det lätt för kvinnor att leva upp till 80% fett och 20g protein, vi måste hitta den något som vi gillar i den kombinationen.
jag blev tex jätteglad när jag fanna att ägg på 1 ägg och 1 gula och vispgrädde stekt i smör motsvarade den kombon.
har ni tänkt på hur lite vi behöver salta?
<idag kom barn nr 5 hem och vi skulle handla och äta middag tillsammans.
Vi passerade alla vackra frukter och grönt och jag frågade vad vill du ha?
han sa
Jag vill ha kött och fett och har du några trattkantareller släng med dem. Han gör lumpen och där är det gott om kolhydrater och han är jämnt hungrig.
Nu blev det lammytterfile och svampsås och det gick inte åt mycket alls innan han sa att han var mätt och nöjd, tittade på mig och sa att du lagar verkligen god mat och förstår att grönt är vackert men inte nödvändigt.
Den ungen har alltid i hela sitt 25 åriga liv vägrat äta potatis, slank som en vidja och frisk som en nötkärna
80% fett och 20g protein? Du har nog missuppfattat något här.
80g fett, 80g protein, max 20g kolhydrater. Men det där måste man justera själv, som sagts tidigare.