Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3068 ggr
Mariabullen
0

POTATIS(Hjääälp!)- och purjolöksoppa!

Jag tänkte göra en av mina favoritsoppor idag men gruvar mig för all potatis…..

Jag har läst någonstans att kokt, avsvalnad och igen, uppvärmd potatis har ett lägre GI än nykokt. Stämmer det?? Varför i så fall?

UlrikaA
0

Jo, kall potatis har lägre GI eftersom stärkelsen förändras när den blir kall, fast å andra sidan har mosad potatis högt GI eftersom den hamnar i magen färdigtuggad *s* och jag antar att potatisen som du har i soppa inte är hel…

Kan du inte göra blomkålssoppa med purjo och grädde istället? Det är supergott!

Mariabullen
0

Det får BLI hela potatisar idag, då! Cool

17 också.
Jo, det finns ju verkligen massor av andra möjligheter, tänkte bara…….fel.
Det får bli rotselleri - för det har jag hemma.

Tack för svar!! Skrattande

CamillaAndersson
0

Men potatis är inte onyttigt att äta nån gåbng i veckan, i måttliga mängder. Man äter ju knappast mer än 2 normalstora potatisar.

Fredrik Paulún säger själv att potatisen är en väldigt bra kolhydratkälla eftersom att den mättar bättre än motsvarande mängd pasta.
Så du kan med gott samvete ha potatis i din soppa!

skogsstjrna
0

Ursäkta - sen när har Fredrik Paulún pratat LCHF? Han är väl en GI-are? Ingen bra referent i mina ögon…

Inte för att jag tycker att någon enstaka potatis någon gång är så farligt, men det kan nog tillfälligt stoppa upp minskningen lite.

Håller med #1 om blomkål som gott alternativ - väldigt ofta, faktiskt, istället för potatis.

Mervi
0

Vi har ju även folk här som äter enligt GI-metoden så det är Ok med potatis för dem. Vi som äter LCHF hoppar över den eller byter mot annat.

Margareta
0

Precis…
Vi måste komma ihåg att även om många här äter LCHF så är det inget krav för att vara med på den här sajten.
Det enda kravet är att vi tänker på vilka kolhydrater vi äter och att vi äter kolhydratreducerad kost.

För den som äter enligt GI så är det helt ok med "gårdagspotatis" ibland men precis som det är sagt så kan det bli sämre när den "löses" upp igen i en soppa.
GI är en svår kost att följa eftersom man inte exakt kan räkna ut i förväg vad som hände och det är ett av skälen att jag lämnade den och började med LCHF.
Jag orkade inte hålla reda på allt och jag gick inte ner i vikt av den. Därför håller jag mig numer så nära GI=0 som möjligt. Det är mycket enklare.

Numer pensionär i Nynäshamn