Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1761 ggr
clajo
0

Fettdebatt igen... Morgon Tv

Nu står de igen och påstår att Livsmedelsverkets kostråd är bra.

Men Göran Berglund (Universitetssjukhuset i Malmö) hävdar i alla fall att det där med fett, behöver vi mer forskning kring. Alltid något.

clajo
0

Underbart - nu ifrågasätter han "Seven countries"-studien också och menar att den har dåligt vetenskapligt underlag! Jo tack! Glad

Miyu
0

Trist att han blev totalägd av henne.

Wislawa
0

Synd att Berglund var lite vag. Det enda han sa egentligen var ju att det behövs mer forskning innan man ger allmänna kostråd. Det blev hon (den fettskrämda professorn) som vann tycker jag nog.

Själva nyhetsinslaget köpte ju rakt av hjärt-lungfondens budskap om att människor har för dåliga kunskaper om hur farligt det mättade fettet är. Inte så objektivt direkt…

Nej en mycket förvirrande morgon blev det. Vad är det som gäller egentligen kan man ju fråga sig. Blir ni andra LCHF:are aldrig nånsin osäkra på vad som är rätt och fel?

clajo
0

#3: Nej, jag är inte osäker: Satt och googlade i timmar om mättat fett och kolesterol efter att jag läst min första lchf-bok.

Hjärtinfarkt existerade inte förrän matindustrin startade i början av 1900-talet, med processad mat och konstgjorda fetter (= margariner och fröoljor). Det var en ny sjukdom och nytt sätt att dö och har aldrig tidigare registrerats. Och det finns medicinska dokument från de gamla grekernas tid…)

Jag äter den typen fett som mina förfäder åt. Det räcker väl att gå tillbaks till 50-talet, för att se skillnad. Då åt man smör och fett fläsk och var slankare och hade färre fall av hjärt-kärlsjukdom.

moraklockan
0

kan någon hitta en läkare åt mig i Stockholm.

det är krts. Åkte in akut ambulans pga svimning och kräkningar egter flera svimningsanfall.

Ingen bra reklam för LCHF som jag ändå tror på.

Mitt höga Blodtryck sedan 25 år ( har medisinerat i 22 år) har dock inte förbättrats utan var nu skyhögt och då fick jag komplettera med en ny medicin så nu har det gått ner,

Renitec 20 mg morgon och  20 mg kväll + sedan en vecka 10 mg Plendil

Annars mår jag jättebra på denna kost.

Magen funkar utmärkt. (Numera är det bara hunden som luktar och låter)

jag sover gott om nätterna.

Ingen halsbränna ( bara om jag fuskar med för mycket kolhydrater)

Inget sockersug!

Inget tunnelseende på eftermiddagarna.

Mätt och nöjd på maten.

Tänk på SÖS serverade de saft till maten och söt saftsoppa/kräm till efterrätt.

ja sa att jag inte ville ha det -" åh det är inget socker i" fick jag till svar.

Så då skippade jag det definitivt!!!

Undviker alla konstgjorda saker numera.

Smör/bregott hade de inte utan margarin, men jag slapp brödet till kvällsteet och fick ostskivor och korv.

Men snälla Läkartips på LCHF intresserad doktor i Stockholm med omnejd.

Vuxen
0

Lyssnade på fettdebatten i morgonprogrammet

och funderar lite över det här med vilka fetter

vi bör äta. Motståndarna mot mättat fett talar

om högre risk för hjärt- och kärlsjukdomar med

intag av mättat fett medan omättade minskar bl a

den risken samt en del övriga hälsorisker.

För min del så har mina blodfettsvärden minska

radikalt sedan jag började äta mättade fetter

så mitt val blir därefter.

Fokus i kostdebatten ligger, framför allt, på

fettet och mindre på kolhydraterna vilket

förvånar mig. Kan det inte vara så att fettets

ursprung inte spelar så stor roll i sammanhanget,

frånsett kemiskt framställt margarin och

transfetter, utan hälsovinsterna främst beror

på minskat intag av kolhydrater?

[Anega]
0

Jag tycker också det var synd att Berglund var så vag. Han kom ju aldrig med några synpunkter på vilket fett man borde äta så debatten blev "Ät enligt SLV" mot "Jag vet inte".

Sen tycker jag det är ett konstigt synsätt att man ska ha generella kostråd. Människor är ju faktiskt olika. Uppenbarligen mår många LCHFare utmärkt men även vegetarianer och viktväktare. Själv mår jag t.ex. inte bra utan kolhydrater samtidigt som det finns många här som får ont i magen mm av för mycket kolhydrater.

Båda experterna var ju dock eniga om att man skulle äta mycket frukt och grönt.

evasch
0

# 5 Moralklocka - gör en egentråd så din viktiga fråga kommer fram ordentligt. Kan själv inte ge dig något bra svar, men skulle gärna vilja veta det själv :)

clajo
0

#5, moraklocka: Det låter som att det vore bättre om du startade en egen tråd om detta och lägger det i Kostdoktorns frågelåda (Andreas Eenfeldt).

Chansen att du får bra svar, ökar om du gör det!

Såna här inlägg "försvinner" lätt när det läggs in mitt i en tråd som handlar om nåt annat (debatt på TV).

Hoppas du får hjälp!

rullz
0

#4 "Hjärtinfarkt existerade inte förrän matindustrin startade i början av 1900-talet, med processad mat och konstgjorda fetter (= margariner och fröoljor). Det var en ny sjukdom och nytt sätt att dö och har aldrig tidigare registrerats. Och det finns medicinska dokument från de gamla grekernas tid…)"

Fast jag vet dom som släktforskat och som hittat folk innan 1900-talet som dött i bröstsmärtor. Vad var det då? Hjärtinfarkt måste ju ha funnits innan, men kanske i mindre omfattning.

bertina
0

#   10, kan det ha varit i brustet hjärta?Gråter

clajo
0

#10: Ok, då har jag missuppfattat eller missförstått. Men Hjärt-kärlsjukdomar finns det ändå mer av nu än för 50 år sen.

Har säkert med fler faktorer att göra än kolhydrater/fett, t.ex. industriellt framställda transfetter, tillsatser i maten och annat skräp.

Jag äter i alla fall mitt feta kött med tryggt sinne! Flört