Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 799 ggr
Blow
0

Tillsatser i vitamintillskott

Jag har under de senaste två veckorna börjat ta tre vitamintillskott:

Holistics D-vitamin 2000 IE, x 2
Daily Wellness Zink 15 mg, x 2
Daily Wellness Krom 100 µg

Dessutom funderar jag på att också ta magnesium, eftersom jag ibland känner av kramper.

Jag får för mig att jag har blivit piggare av D-vitaminet och att huden förbättrats av zinktabletterna. Men kanske är det för tidigt att märka och bara en inbillad känsla.

Dock märker jag tyvärr tydligt att kroppen känns mer svullen (jag har svårare att knyta händerna) och att en antydan till ledverk har kommit tillbaka.

Vad kan detta bero på?

Jag äter precis samma mat som tidigare och har inte heller i övrigt förändrat nånting, bortsett från de här tabletterna.

Kan detta bero på själva vitaminet och mineralerna (inte särskilt troligt?) eller på nån av dessa fyllnadsmedel:

Mikrokristallin cellulosa, mannitol, magnesiumstearat/magnesiumsalter av fettsyror, zinkaminosyrechelat, dikalciumfosfat, krompolynikotinat, modifierad stärkelse.

Mängden innehåll per tablett är väl inte särskilt stor, men tror ni att nåt av detta ändå kan påverka kroppen så negativt?

lizaohman
0

Jag trodde att ökad värk inte kunde uppkomma vid övergång till LCHF, men många har vittnat om just det. En del avskriver det som övergångsbesvär - och det brukar stämma eftersom besvären försvinner. Självklart beror övergångsbesvär av ett sånt här slag på något, men jag minns inte vad. Och det viktiga är egentligen att du fortsätter och vet att besvären brukar försvinna!