Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 797 ggr
kylbalsam
0

kylbalsams tråd

här tänker jag skriva om mina erfarenheter och funderingar kring lchf som livsstil. för visst är det en livsstil man aktivt väljer att följa?

jag sadlade om min kost ca två månader sedan och har ätit enligt lchf i ca sex veckor. jag ville till varje pris bli av med mitt sockersug och svängade humör och måste säga att suget försvann redan dag ett med lchf! det känns underbart att slippa att oroa sig för att blodsockret ska dala så att man blir grinig och stoppar i sig en massa onyttigheter. nu äter jag med ca 5 (eller mer) timmars mellanrum och är mätt och belåten mellan måltiderna :) men det krävs lite planering och kreativitet att tackla de utmaningar man möter i vardagen…som kalas t ex…

kylbalsam
0

…kalas har det varit gott om i helgen. vi var bland annat inbjudna att äta middag hos sambons familj i lördags, så jag var rätt så nervös inför det (vad bjuds det för mat? vad kan jag äta? vad kan jag tacka nej till utan att vara oartig?). sambons mamma hade varit förbredd på min nya kost- jättesnällt- men det blev ändå inte riktigt som hon tänkt sig. det bjöds på fläskkotletter, brunsås, potatis, kokta grönsaker, tomater och gelé.  hon hade tänkt att jag kan utesluta potatisen och gelén, men äta av resten, eftersom såsen hade mycket grädde i sig…men sen luskade jag ut om såsen var redd med vetemjöl, och det var den, så tyvärr kunde jag inte äta den (stackars värdinna).

jag tyckte själv att jag var riktigt jobbig med min petiga kost, när alla andra vräkte i sig mat och tog flera omgångar. jag hade en kotlett, en msk kokta grönsaker och två tomatskivor på min enorma tallrik och valde dessutom att dricka vatten till maten. saknade fettet…det blev rätt så torrt och jag var klar på en kvart trots att jag åt plågsamt långsamt. så jag satt i ca tre kvart och höll god min resten av middagen, men ville helst sjunka ned genom jorden för att det var så pinsamt att sitta och titta på när resten av sällskapet åt prisade den goda maten. usch, vill ogärna utsätta mig för det igen, men lär få göra det med tanke på kommande julfestligheter och annat…

Maia
0

Usch, det lät tråkigt det där. Men julen blir normalt bättre om det är julbord, för där finns det mer att äta. Och du kan ju alltid bli expert på gräddinkokt grönkål (långkål) som du envist kan ta med dig vart du går. Gissa om de andra vill smaka!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

kylbalsam
0

ha ha, jo jag får ta med mig lass med grönkål ;) funderade faktiskt att på kommande festligheter ta med mig något lchf-gott som alla kan smaka av. den här gången kom inbjudan så spontant att jag inte hann förbereda mig på det sättet.

Maia, hur brukar du lösa liknande saker (förutom gräddinkokt grönkål på jul he he)?

kylbalsam
0

uschiamej, tittar på "matakuten" på TV4 och är chockad över att inse att det inte lagas mat i skolköken, utan det värms upp hel- och halvfabrikat :( snacka om processad mat.

kylbalsam
0

är inne på elfte sockerfria veckan nu och börjar få svårt att bearbeta min kroppsuppfattning. jag hänger inte riktigt med i förändringarna. jag känner mig stor (som innan lchf), men kläderna växer ordentligt i garderoben…alltså diffar min självbild rejält. byxor som varit tajta sitter nu löst, mina ben (!) krymper i storlek- stövlar jag köpte för en månad sen börjar kännas för stora och tröjorna är mycket rymligare. jag hänger inte med i hjärnan, så när ska jag hinna uppdatera min självbild?

det senaste har jag mest varit fokuserad på jobb och småprylar som gör livet och kosten lite roligare, så det har liksom inte hunnits med att bearbetas vad som händer med kroppen rent storleksmässigt.

hoppas jag kommer ifatt.

under tiden får jag leka med maten min och äta kokta ägg i form av kaniner och nallar…

äggstra kul med äggformar från japan!

Sara71
0

Nämnen, var får man tag på sånna roliga?Skrattande

evasch
0

kylbalsam- nu vet jag inte hur strikt du har valt att vara. Men om man tänker på den redda gräddsåsen så behöver det inte vara så farligt. En redning brukar ligga mellan 1-3 msk beroende på hur mkt vätska det är. Om vi räknar med 2 msk så blir det ca 21 g för hela såsen. Om ni är 6 pers så blir det inte mer än 3,5 g kh/portion.

kylbalsam
0

#6 visst är de söta? handlade dom på amerikanska e-bay för en billig peng. sök på "egg molds" så hittar du dom :)

#7 jag är rätt så militant med lchf, så tanken på hur mycket redning det skulle vara per person slog mig aldrig- bra tips dock med tanke på framtida situationer! tack :) jag är mest insnöad på att utesluta allt som inte har med lchf att göra (som spannmålsprodukter, socker, potatis osv) så det blir tvärstop i mitt tänk om det råkar vara något som räknas som "fel". det är mest en säkerhetsåtgärd för att inte trilla av banan ;)