Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 8629 ggr
papope
0

Italiensk salladskrydda

Är det någon mer än jag som varit beroende av italiensk salladskrydda?

Igår tog jag det stora steget att slänga den stora burk jag hade i skåpet, den är inte använd mer än ytterst lite under det senaste året eftersom den innehåller E621. Jag tömde innehållet i komposthinken och trots att hinken är ute ur huset stinker det fortfarande.

Vad i all världen innehåller denna krydda som stinker så förfärligt? Salt, lök, vitlök, druvsocker, E621, persilja, purjolök, andra örter, oregano, E 551 (klumpförebyggande, funkade inte kan jag meddela). Egentligen inga alltför konstiga grejer förutom E:na men det luktar hemskt. Har luktsinnet också vaknat till liv på nyttig mat?

Maia
1

Beroende? Nej, men förr hade jag den till dressing ibland, men numer gör jag en vinaigrett med olja, vinäger, vitlök, fransk senap och salt/peppar istället… Undrar vad du haft den till. Har du haft den enbart på salladen eller till en massa annat?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

LottaO
0

Jag har ofta använt den tidigare, men jag gjorde helt enekelt egen. Köpte lök- och vitlökspulver och lite olika örtkryddor och blandade ihop med lite salt. Funkar kanon!

Kalla såser har jag haft den till.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

[linda-pinda]
0

Grillkrydda, som ju är lika illa eller kanske värre, var ett stående inslag i min matlagning tidigare… Den åkte ut för öer ett år sedan, tillsammans med fonder och buljonger. Nu tycker jag att mat där man använt grillkrydda smakar förfärligt!

Regina78
0

Någon som har recept på "Hemgjord Italiensk salladskrydda"?

Om man blandar italiensk salladskrydda med cf och majonnäs och sedan blandar den röran med isbergssallad (eller kanse vitkål) då har man ett tillbehör som är gudomligt gott.

MEN, i köpt italiensk salladskrydda är det E621.

Någon som har recept?

papope
0

Har inte uppfyllt min plikt att svara…. förlåt.

Jag använde italiensk salladskrydda i alla möjliga sammanhang, i salladsdressing (förstås), när jag bantade hamnade den på salladen utan olja/vinäger, istället för salt på klyftpotatis, på kött (de enstaka gånger jag åt kött) och i såser.

Jag tyckte helt enkelt att det inte smakade gott utan denna unkna krydda. Grillkrydda, Aromat och andra sådana vanliga kryddblandningar verkar det vara likadant med. Det måste väl ändå vara 621:an som påverkar oss. Väljer iaf att tro det…..

Josp
0

Jag vill också göra egen italiensk salladskrydda och har försökt ta reda på ingredienserna (står ju ett vagt "andra örter" bland ingredienserna på kryddburken). Efter lite nätluskande har jag komit fram till följande ingredienser som jag ska prova att blanda (tar väl ett tag att hitta exakt rätt proportioner dock):

Vitlök, persilja, oregano, timjan, basilika, dragon, purjolök, lök, salt.

Förr gjorde jag en supergod fläskfilé och skulle gärna vilja göra den igen  - stekt fläskfilé i skivor i botten av en ugnsform, täck med strimlad purjolök, vispa en 3:a grädde och rör ner 2 msk italiensk salldskrydda. Gratinera i ugnen. Det var verkligen mums!

LottaO
0

#4 och #6. Jag skrev ett mycket förenklat "recept" i #2.

Idag köpte jag grillkrydda. Har inte smakat än, men Santa Marias ekologiska i påse innehåll inga smakförstärkare bara salt och kryddor. Inte heller något vagt "andra kryddor" utan utskrivet.

/LO

Dansa kan man alltid göra!

SaJo123
0

Jag brukar köpa Herbamare och Trocomare. De finns även som buljong. Vad jag vet så innehåller de inte E621. Och jag tycker de passar jättebra till bordskrydda att salta med om grönskerna inte är tillräckligt kryddade. Fast jag börjar tycka att jag känner smaker mycket bättre och starkare nu när jag kört lchf ett tag!