Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1044 ggr
Miyu
0

Smal på annat?

Hej!

Jag är inne i en period av "vanlig" mat, på gränsen till för mycket sötsaker faktiskt t.om och detta har resulterat  att jag lagt på mig en del, mer cellisar på armarna (?!) och låren som går nästan ihop osv.. Skulle kunna skippa sockret och massa spannmål så magen inte gör ont, men jag undrar om det ens är möjligt att gå tillbaka till säg GI som jag åt innan och varfaktiskt var smal på, eller om kroppen nu har fattat low carb och inte accepterar annat för viktminskning eller hur man ska säga det.  Förstår nån?"vanliga" människor går kan ju gå ner en hel del i vikt på GI och jag skulle gärna fortsätta med det som innan, fast som sagt inte så hardcore med sädesslag och socker.

Någon som vet hur jag ska göra? Går ner på low carb, det vet jag efter ett halvår, men med handen på <3 har jag faktiskt aldrig gillat maten och har inte lust att fortsätta. Help!

missaz
0

Testa och se! Mår du bra av GI mat och har gått ner på det tidigare tror jag att det funkar i viktminskningssyfte igen. Är inte kul att leva på LCHF om du inte gillar det, då blir det ju tvång och diettänk över det hela. Man ska äta så man mår bra och är nöjd.

Kanske kan du köra low-carb med mer frukt och grönt…? Tror det är bättre än att äta sädesslagen för kroppen. Jag tror inte vi är gjorda för säd och frö, men du gör såklart som du mår bra av! Glad

Miyu
0

Mjo, tänkt det med men grejen är att man står sig ju inte alls på frukt och grönt! Blir snabbt hungrig på morgonen av lchf-frukost, men av gröt står jag mig, t.ex.

tora125
0

Miyu: Vad äter du till frukost om du blir hungrig snabbt? Jag äter några ägg (i omelett) med ca 100 gr bacon som är stekta i kokosfett plus en kopp te med lite kokosfett i. Jag står mig i ca 6 tim utan ett enda knorr eller sug. Tror det är extra viktigt att man äter mycket fett just på morgonen, i alla fall för mig. Klarar mig bättre under hela dagen sedan och behöver bara fylla på lite vid lunch och sedan lite vid middagen. Äter jag för lite på frukosten så märker jag att jag måste äta mer de andra målen också.

Miyu
0

Japp, typ samma. I början är jag mätt men sen så blir jag snabbare hungrig innan lunch än med gröt.

Tilda-T
0

Det känns som att du VILL äta gröt och då vet jag inte vad som blir fel om du äter gröt och dessutom är nöjd med gröten!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

mikaelj
0

Jag brukade alltid blanda i extra protein (pulver, keso, …) i maten innan LCHF.  Då får du i dig mindre kolhydrater, samtidigt som du inte får i dig för lite protein. Mindre fett än LCHF, naturligtvis. Men det kanske bromsar viktuppgång och liknande?

Mervi
0

Jag förstår inte att du inte blir mätt på ägg och bacon. Jag äter 2 kokta ägg + smör till frukost och klarar mig galant till lunch efter 6-7 timmar.

Jag har ätit gröt i många år (innan LCHF) och jag var hungrig redan vid 10-kaffet. Så för mig är det tvätom.

Att gå tillbaka till GI kan funka, testa.

mikaelj
0

I våras/somras åt jag ganska mycket hemmabakt fullkornsdinkelsurdegsbröd med jättetjocka (~1cm) skivor lättost (5-10%) med majonnäs och sallad.  Det höll jag vikten/gick ner på. LCHF har däremot inneburit stadigt uppåt.

Miyu
0

#7 Men sen har du ju också ätit LCHF-mat längre än jag. Hursomhelst är jag nu back on track och det känns bra efter all äcklig socker- och mjölmat i 2 veckor. Nu ska dallret bort!

Läste en raw food-bok igår och provade en sådan soppa och smoothie, höll på att kräkas.