Tysk vispgrädde
Hej
Tysk vispgrädde innehåller 30-32% fett. Motsvarar det vår vispgrädde som innehåller 40% fett? Jag har provat att vispa för att täcka en tårta med, men den tyska grädden blev vattnig och sliskig. Är det fett som gör att grädden blir fast?

ja, jag skulle tro att det är så. Kelda har ju en lätt-grädde som är helt förkastlig, tycker jag själv, när man ska vispa. Den blir som lös vaniljsås.. skulle inte gå att ha på tårta alls.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Ok men ni som bor i Tyskland, hur gör ni om ni vill vispa grädde? Jag tänker inte använda Tortensteif eller vad den nu heter för att få rätt konsistens utan vill ha vår vanliga svenska vispgrädde som inte behöver tillsatser för att få bli fast vid vispning.

Lidl i sverige har väl samma sortiment som i tyskland? köper en tysk grädde där som har 40 procent har jag för mig.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
30-32% är mindre än 40%, eller hur? Till omed så mycket som 25% mindre! Inte konstigt då om det blir "ovispbart"

Många av dom udda gräddsorterna innehåller dessutom karagena som jag tycker ger en bismak som inte är god. Nuförtiden håller jag mig till äkta grädde från Arla eller Milko.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Enligt google heter 40% grädde Stichfeste Sahne. Men rent krasst kan man nog överleva genom att traggla mejeridisken efter nåt som har 40% fett.
MimLan- Tusen tack för hjälpen. Nu vet jag vad vispgrädde heter på tyska. Har kollat lite runt och funnit att den också heter Doppelrahm eller Crème double- enligt wikipedia förstås.