D-vitamin just nu på SVT2!
Vetenskapsmagasinet just nu, slutar om 10 minuter:) Jag ska kolla in reprisen, när nu den går.
Ett riktigt intressant program. Ut och hamstra d-vitamin i morgon bitti för snart finns det ingen att få tag på…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Köpte en burk Holistic D-vitamin igår!
Tänkte att det kanske kunde göra mig piggare….

Jag har under snart 2 års tid försökt förklara för min familj att de bör ta D-vitamin under vintern.
Efter programmets slut sa mor min:
- Kan du ta och beställa sånna där kapslar?

Glennart:
Å, det är ju så man bli tokig. Haha
*haha* jaja, det blev som du ville tillslut ivarjefall.
(Roligt förresten att se dig här ibland Glennart!)

Jag håller med magma, på något sätt kommer man ihåg dig så väl glennart!
Ja, måste köpa imorrn innan dom höjer priset och allt tar slut! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Intressant artikel i Läkartidningen:

Och här är tråden som gjorde att jag började äta d-vitamin i våras och blev frisk från min utbrändhet =)
Nu såg jag inte på programmet, men jag hoppas att de även tog upp att också Depression kan bero på d-vitaminbrist. Inte 'bara' cancer och de andra sjukdomarna de pratade om på Rapport (för de hade med ett inslag om d-vitamin även där). *håller tummarna*
Tänk om alla deprimerade kunde få veta att de kan prova äta d-vitamin istället för 'lyckopiller'!
D-vitaminerna ÄR slut
. Jag köpte sista burken igår och då hade jag besökt tre butiker innan där det var slutsålt…
#12 Det är ju bara att beställa dem i någon webshop? Har du överlevt utan D-vitaminer hittills tror jag nog att du gör det någon vecka till? T.ex. naturligt.se säljer.
Hmm, kanske därför evitamin.se inte fungerar nu då? Stor trafik kanske 
Tänkte beställa därifrån så att min syster kan få med sig dem till mig här i Norge…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)

Jag har just precis köpt D-vitamin här. Fick dom för 129:- när jag köpte 4 burkar. Då var det också fraktfritt.
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm
Köpte två paket D-pearls idag, för säkerhets skull. Dom har inte höjt priset än iallafall. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Nu har jag beställt Holistics D-vitamin från shopping4net här i Norge, ska bli spännande att se hur lång tid det tar att få dem!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Skapade just ett abonnemang med 4 burkar/90 dagar (vi är 2 i huset) Holistic D-vitamin från shopping4net och då är det fraktfritt. 519:- tror jag att det blev.
Numera finns det D-vitamin på apoteket också.

Vad jag förstått går programmet i repris på tisdag morgon/måndag natt 00:25
Jag har programmet inspelat med mythtv så om någon vill ha den versionen istället för playtv-versionen så får n hojta till.
Kul att se Arnedanc här igen…du kanske varit aktiv här senaste tiden utan att jag observerat det, ber isf om ursäkt. Det är ivf skönt att se mer av testosteron-användarna här.

Såg inte allt i programmet….men de verkade helt utlämna att hudcancern tagit fart allt mer efter lanseringen av solskyddskrämerna, propagandan mot solning mitt på dagen samt hälsorådet att äta stor andel kolhydrater och margarin/olja…..hm!?

#21 Bra kommentar! Som vanligt då…

#19 Det har alltid funnits d-vitamin på apoteket, men det gäller att kolla så det är rätt sorts d-vitamin. D3 ska det vara, och vad jag förstått så har apotekets iaf varit D2 istället.
Men den som finns där är i alla fall väldigt lågdoserad, så det lönar sig bättre att köpa starkare d-vitamin på hälsokosten. Annars får du äta så många tabletter varje dag och det blir dyrare i längden ;o)
Ja tyckte programet var bra :-)
Intressant med undersökningen på barnen i Finland t.ex. Samt ev. koppling mellan D-vitamin & typ2-diabetes, tjocktarmscancer m.m.
Bådar gott för framtiden 
Hej, vad jag förstått så kan man från 11år ta 50microgram D-vitamin/dag. Enomdan innehåller 5microgram/tabl. och enligt inneh.förteckn. på burken så ska det vara 100% av RDI.
Holistics D-vitamin inneh. 50microgram/kapsel och enligt inneh.förteckn. ska detta vara 500% av RDI.
1microgram=40IE, 5mcg=200IE, 50mcg= 2000IE. Ganska stor skillnad på dos per dag: 200 eller 2000IE. Vad ska man gå på?
Själv tar jag 1kaps.Holistics/dag sedan 1v och har bara märkt av en ngt orolig tarm. Men vill även kunna motivera en vän som använder Enomdan att börja ta Holistics. Någon som kan hjälpa till med lite mer kunskap kring detta?

Jag kan inte låta bli att tänka på det som forskaren sa i programmet: att studierna man gjort är epidemiologiska (heter det så?) och att man inte kan vara helt säker på om det verkligen är D-vitaminet som är den gemensamma faktorn eller om det kan vara något annat. Det är antagligen D-vitaminet - men tänk om man om några år kommer på att det är något annat i solen som är så viktigt.
Finns det några andra studier som gjorts på annat sätt?
"Every point of view is a view from a point."