Tarmfickor (divertiklar)
Kan någon hjälpa mej, min man har troligen tarmfickor.
Han har problem med bla gaser och att det spränger i magen.
Vi har provat med allt tänkbart byte i kosten men ingenting hjälper.
Har någon av er erfarenhet av tarmfickor och hur man lindrar besvären av dessa.

Gör en yogautrensningskur… drick enbart vatten i några dagar, drick lätt saltat vatten, det rensar ut slagg… Googla på yoga utrensning så kommer tydligare instruktioner.

med "Vi har provat med allt tänkbart byte i kosten men ingenting hjälper." antar jag att ni menar att du provat strikt LCHF också?
För mig hjälpte LCHF mot min extremt gasiga mage…
Hur kommer det sig att ni antar att det är sk tarmfickor?
att dricka bara (saltat) vatten i några dagar låter som detox/tarmsköljning och kan skada tarmen… men framförallt göra en vansinnit hungrig :P
Japp, aloe vera är jättebra!
För att kolla hur tarmen ser ut inuti kan man låta göra en endoscopi (tror jag att det heter). Det är inte alls svårt eller obehagligt. Jag fick bedövning och 'tuppade' av och sedan var det klart. Man får ett pulver att blanda med vatten och dricka dagen innan och då rensas tarmen från allt. Jag hade laddat in med mycket fett innan tidpunkten för förbudet att äta. Då klarade jag mig utan frukost tills det var dags för undersökningen ca kl. 14:30 dagen efter. De andra patienterna i väntrummet satt med knorrande magar och gnällde över hur hungriga de var.

#1: Du verkar inte vara särskilt väl insatt i ayurveda (=det system som yoga är en del av). Att "enbart dricka vatten i några dagar" som du tipsar om, bör ingen göra.

Vatten, vatten och åter vatten samt långa promenader, även inomhus och även mitt i natten. När man är fettbrännare blir man inte hungrig utan kan klara sig åtskilliga dagar utan mat och det är inte farligt heller om man bryter fastan på rimligt sätt.
Läs mitt inlägg NATURLÄKARENS RÅD under rubriken Vi som har mag/tarm-besvär. Det var ganska länge sen, så du får nog bläddra några sidor bakåt.

#6: Jag har en kunskapslucka här; på vilket sätt är det en fördel att bara dricka vatten i flera dagar? Nån dag eller två utan mat är jag med på om magen behöver vila, och att man klarar sig åtskilliga dagar vet jag, men på vilket sätt hjälper det? Det finns ju nackdelar med att sluta äta också.
Tack alla!
#2 det är bara en tanke då hans mor hade tarmfickor och låg inlagd på sjukhus en tid för många år sedan.
Han har haft dessa problem med magen länge och vi har tidigare inte tänkt i dessa banor utan det var apotekspersonal som tänkte så när vi pratade om hur allt var för honom.
Vid detta samtal framkom att modern hade haft tarmfickor.
2 systrar har liknande problem med sina magar, dom brukar säga att det är arv efter modern.
#4 att gå till läkare blir nästa steg men nu skall vi prova det som
#7 skrivit om, Naturläkarens Råd har jag bläddrat fram och läst.
Vi skall prova med kokt vatten på morgonen det är iallafall inte skadligt.