Svårt att äta tillräckligt!
Som rubriken lyder tycker jag det är svårt att äta tillräckligt. Känner mig ofta matt och hungrig, men vet inte om det beror på att jag nyss börjat med denna kost eller om jag faktiskt äter för lite. Jag blir mätt så snabbt och en äckelkänsla kommer över mig då jag ska peta i mig allt kött och fett. Det går inte. Försöker äta mindre mål lite oftare istället men har aldrig ngn känsla att jag är riktigt riktigt mätt. Fast det kanske inte gör ngt. För i övrigt mår jag bra av kosten och har inga svängningar i humöret under dagen. Bara lite ont i huvudet, känner mig trött och torr i munnen. Vad tror ni?
Det är omställningsbesvär, det går över. Sök på ordet så får du många varianter på temat. Lägg till lite kolhydrater från grönsaker så kan du kanske mota undan mättnadskänslan.

Välkommen!
Svårt att säga något, då du inte skriver hur länge du har ätit LCHF… dvs det går inte att avgöra om det handlar om omställningsbesvär, eller något annat…
Det är också bra om du beskriver vad du äter under en dag, annars går det inte att säga någonting om huruvida du äter tillräckligt eller för lite…
Ett tips är att om du själv är osäker på mängden, så prova att lägga in det du äter under en dag i MinMat (se länkar)…
"still lost in space and time"

Jag har ätit i en vecka.
Frukost: Turkiskyoughurt blandad med vanlig youghurt naturell 3%, lite solrosfrön och krossade linfrön. Ibland även ett kokt ägg till.
Lunch: Kött av ngt slag, tex köttfärslimpa (ca en femtedel av en hel limpa) + en näve vitkål med olja och vinäger. Sås till köttet, tex fet tzatsiki.
Middag: Omellett på 2 ägg med cremefraishe eller grädde och kryddor.
Mellanmål under dagen brukar jag äta ostbitar, ta kaffe med grädde.
Du ska inte bli proppmätt, du ska snarare bli "ohungrig" när du äter, då har du ätit lagom.
För att få bort äckelkänslan av fettet så rekommenderar jag mera grönsaker, särskilt såna som är fräscha som gurka och sallad. Själva känslan är ett övergångsproblem om du fortsätter med kosten så kommer det gå över.

Jag har ätit så här i lite mer än en månad nu och kan fortfarande ha svårt att äta tillräckligt. Tror inte man ska tänka för mycket på det utan äta så man är nöjd ändå. Sitter också bara och pillar i maten ibland och det är inte lätt att vinga sig att äta. Har dock lovat mig själv att komma upp i över 1000 kalorier om dagen i alla fall och det fungerar faktiskt. Tror jag börjar vänja mig vid denna maten. Hoppas det kommer att gå bättre för dig med!
"You just have to belive…"

Efter bara en vecka så kan det definitivt handla om omställning…
Jag åt ganska mycket då jag la om kosten, det blev många mellanmål, eftersom jag jag blev mätt vid måltiderna, men ändå efter ett tag kände ett sug i magen…
Det blev mellanmål kokta ägg med majonnäs och ostrullar med smör, te med grädde… jag hade alltid kokta ägg i beredskap i kylskåpet…
Det lugnade ner sig efter ett tag, numera äter jag ganska lite.
"still lost in space and time"

Sedan undrar jag även hur mycket mjölkprodukter är ok, det blir ganska många ostbitar, grädde, cremefraishe och youghurt…
#7 Den enda som kan avara på det är du själv.
Jag tycker du skall fokusera på att fasa in dig själv och din kropp i LCHF innan du börjar nysta i detaljer.

Vill bara säga att aptiten har återkommit och jag njuter då jag äter. Dessutom mår jag kalasbra. Känner JÄMN i humöret och i mättnadskänslan. Jag tror det värsta abstinensen är över nu.