Hjälp mig med mat!
Hej!
Jag är helt ny när det gäller LCHF och vet inte vad jag ska äta!
VIll sätta igång under nästa vecka, men vet inte rikigt hur jag ska börja.
Några frågor jag behöver svar på är:
* Ska jag äta max 20 g kolhydrater om dagen?
* Vilka grönsaker har lite kolhydrater?
Jag tänkte börja såhär iaf:
Frukost = 2 ägg med 20 g smör 60% och ev purjolök till
Lunch = 125 g makrill i tomatsås med grönsaker till, men vilka? :S
Middag = ?
kvällsmål = 30% ost med rökt kalkon
Vill hålla mig till 1300 kcal om dagen dessutom, tror inte det funkar annars och vill inte testa annars heller.
Snälla ge mig tips på enkla rätter utan krångliga ingredienser!
Bra grönsaker är t.ex broccoli, blomkål och vitkål.
en till fråga;
hur många procent fett och protein ska man äta?
ska det alltid vara mest fett i kosten?
Och hur mkt protein per gång kan man max få i sig så att det inte omvandlas till kolhydrater? (har läst om detta någonstans iaf, stämmer det?)
Ät dig mätt på fett kött, fet fisk, feta ostar och ägg, samt grönsaker som broccoli, blomkål och vitkål, så behöver du varken tänka på hur mycket du äter eller energifördelning. Grönsakerna är krydda. Fett som smör, creme fraiche, majonnäs o dyl för att fylla upp om du inte blir mätt.
men finns det inga andra grönsaker än broccoli, blomkål och vitkål? kommer ju få vitaminbrist och va jätteseg om jag bara äter dem tre känns det som.
Ska jag hålla mig till max 20 g kolhydrater i början?
De flesta håller sig till max 20 gram kolhydrater för alltid. Glöm inte att LCHF betyder lite kolhydrater, mycket fett. Du byter ut nästan allt du förut åt av stärkelse (potatis, ris, pasta, bröd, …) mot fett.
Övergångsbesvär får en del, ja. De går över inom någon vecka, om du alls får dem.
Vitaminbrist lär du inte få. Du tänker säkert på vitamin C, som du behöver 10mg av per dygn för att undvika skörbjugg. Det räcker alltså med 5g röd paprika för att slippa det.
Hej och välkommen!
Jag kan tipsa om att söka information här på forumet. Sökfunktionen är bra! Jag tror att det är bra att ta sig tid och läsa mycket om kosten och hur olika personer upplever den. För man kan behöva "mixtra" lite med den om man inte upplever förändringar efter några månader.
En bra sajt där det finns information om näringsinnehåll i livsmedel är www.fineli.fi Info finns på svenska också.
På www.minmat.net kan du lägga in vad du äter och kolla så att fördelningen blir "rätt" mellan kolhydrater, fett och proteiner. Själv använde jag den bara de första två veckorna för att kolla att det stämde någotsånär. Numera äter jag tills jag blir mätt, mängden bryr jag mig inte om den reglerar sig själv OCH jag går ner i vikt.
En bra start är som milaelj skriver, att äta dig mätt på "tillåtna" livsmedel. Välj helst ekologiska produkter som i alla fall oftast är mer näringsriktiga än icke-ekologiska.
Kött, fisk och ägg innehåller stora mängder vitaminer och mineraler. Komplettera med leverstuvning nån gång i veckan så räcker det bra! Om du gillar lever förstås…
Lycka till! 
Det finns inget smör som har 60% fett. Då är du inne på margarin som är ohälsosamt skräp. Skippa det.
Man får inte vitaminbrist på den här kosten. Antioxidanter (=vitaminer) behövs inte om man inte äter dålig mat som spannmål och dåliga fetter.
Det finns massor med grönsaker som man kan äta, tänk ovanjordsgrönsaker. Eller gå in under "Länkar" här ovanför till vänster, där finns länkar vidare till svenska och finska livsmedelsverkets näringstabeller. Då kan du enkelt och snabbt kolla själv hur mycket kolhydrater olika grönsaker innehåller.
Äter du få kolhydrater går du inte upp i vikt så det finns ingen anledning att vara kalorirestriktiv bara för att. Då har man helt missat poängen med LCHF. Det är ingen diet, det är en livsstil där en av effekterna är viktnormalisering.
Just ja, sen ville du ha måltidstips 
Till makrillen skulle jag lägga till en klick majonnäs för att bli mätt.
Middag: stekt fläskkarré med hemgjort vitlökssmör. Till det vitlöksfrästa gröna bönor (såna på burk)
Koka några ägg och ha i kylen, lätt att ta till som mellanmål tillsammans med lite majonnäs. Jag älskar brieost, så jag ser till att ha en sån hemma att ta bitar av till fika om jag blir sugen.
Jag skulle nog hellre använda vanligt ekologiskt smör, 80 % än 60 %
Till vänster långt ner på sidan ser du en massa receptrubriker (Mat - recept på…). Klicka på dem och du hittar massor av smarriga recept!
Hej baby-D, vill tipsa dig om en ostkaka/pannkaka som mikaelj gett recept på. Till en långpanna i ugnen behövs 12 ägg, 1kg keso och 5dl grädde. Själv gjorde jag den andra gången i en mindre form med 6 ägg, 500g keso och 2,5dl grädde och det gick lika bra. Du kan äta den med skinka eller något annat du gillar eller strö lite kanel på och ha det som kvällsfika. MYCKET TACK för detta SUUUPERGODA recept!
Man kan även tjoffa i bacon/ost/köttfärs/vad-man-nu-tycker-om i ugnspannkakesmeten och få något mer matigt. Eller riven mandel för något mer efterrättigt.
Själv brukar jag göra den helt neutral och krydda efteråt.
Jag började på den här sidan för drygt ett år sen, och det håller än. Jag tycker att den på ett bra sätt listar vilka grönsaker och andra livsmedel som mättar bra utan att öka på hullet.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus
mikaelj, vad för sorts mandel och hur mycket? Rör du ner den i smeten?
Jag har aldrig försökt, men det beror väl lite på vad du är ute efter. Är det bara mandelsmaken (typ ostkaka) funkar bittermandeldroppar finfint, sedan kanske man vill ha lite finmalen sötmandel i också… Senast hade jag saffran i, himla gott. (oavsett vad man har i för kryddning så rör man ner det i smeten)
Sök efter recept på vanliga ostkakor, där bör det stå vad för sorts mandel och hur mycket som används.
Tack så mycket för alla svar! Jag kommer nog skippa smöret på 60% och ta 80%.
Och majonnäs tänkte jag inte ens på, ska nog testa det med makrillen som någon tipsade om =)
En till fråga, hur stora brukar era portioner bli och hur många gånger om dagen äter ni?
Jag har inte så mycket jag vill få bort egentligen, är 166 cm lång och väger ca 63 kg, och vill ner till ca 56-58 kg.
Jag ska kolla in alla tips på länkar och sånt nu, så jag får lite mer grepp om det hela! Och tack igen!
Det du kallar "smör" är inte smör, utan margarin. Smör innehåller 80% fett.
Margarin tillverkas genom härdning av vegetabiliskt fett, som sedan tvättas (med starka kemikalier typ bensen), tillsätts vitaminer och färgas gult. Processen är snarlik skokrämstillverkning.
----
Jag äter 4 gånger om dagen: stor frukost, stor lunch, stor middag och ett litet kvällsmål. I början när jag var ovan åt jag lika stor volym som med kolhydrater, vilket gjorde att jag blev illamående och höll mig mätt i 8h i sträck. Numera äter jag tills jag inte är hungrig längre och är mätt lagom lång tid (mat är gott).
Till sist, fokusera inte på vågen. Se till att mäta midjemått och annat, som säkerligen kan bli mindre trots att vågen visar samma siffra. Det beror på att du blivit av med kroppsfett men ökat i muskelmassa.
Har "längtat" efter någon sorts ersättning till lussekatter. Jaaaa, du läser rätt! :-) Vad bra att du nämnde bittermandeldroppar för där finns inga kolhydrater men förmodligen i mandlar. Iallafullafall så tänkte jag direkt på att prova blanda ner saffran till advent så vad bra att du tyckte det var gott. Tänkte t.o.m så långt att det nog skulle passa att ha vispad grädde till men den kanske passar bättre till varianten med bittermandeldroppar.
Återigen mycket tack för ett gott recept!
Nu förstår jag inte vad du menar, vispad grädde passar till allt…

Passar på att slå ett slag även för några av rotfrukterna som oförtjänt fått dåligt rykte här. Rädisor, rättika och kålrot innehåller alla mindre än 5 g KH/100g. De stora KH-bovarna är egentligen inte rotfrukter i botanisk mening utan rotknölar som potatis och jordärtskocka.
Andra rotfrukter som t ex morötter och rödbetor ligger något över 5 grams-gränsen men i de "normala" mängder som man använder i t ex en cole slaw eller några skivor rödbetor till en råbiff är det inga problem.
Allt vad bladgrönsaker heter (sallad, spenat etc) är också OK samt t ex gurka, aubergine, squasch och tomat. Och läs gärna mer på www.fineli.fi , där kan du också lista livsmedel efter t ex KH-innehåll. Ett tips är att lista dem efter C-vitamin innehåll. Jag lovar att du då kommer att få ditt livs chock: Alla frukter som du trott inehåller så mycket c-vitamin hamnar långt ned, långt efter sådant som vitkål, rödkål, broccoli och brysselkål!!!
Per Wikholm
författare "Ideologin och pengarna bakom kostråden"
Skiva rättika och förväll i 10 minuter.
Stek köttfärs, fyll en gratängform med köttfärs, ett lager skivad rättika, mer köttfärs, och avsluta med en gräddäggstanning & riven ost.
Blir lite som moussaka!

#19 Bra info! Vi "måste" ju inte sluta med alla rotfrukter.
Vilken smaksensation! Gillar du ostkaka och saffran så kan jag verkligen rekommendera receptet ovan i denna tråd. Gjorde "tabben" att vispa grädde till detta=risk för överätning!
Fikat till advent och Lucia är inga problem nu.
Samma ostkaka i naturella varianten är väldigt god att pudra kanel över och vispad grädde till är ju inte helt fel. Dock bör diabetiker undvika grädde på kvällen, jag får i alla fall lite för höga bl.skr.värden. Vill ogärna motionera alltför sent för att få ner bl.skr innan sänggående.
Vill bara trycka på vad Per_W är inne på: ha 5g/100g dvs 5% kolhydrater som en måttstock, åtminstone i början. Jag har det fortfarande efter ett halvår, förresten!
Kan det inte vara bregott som baby-d menar med smör? Om jag inte missminner mig finns det som 80 och 60%?
Och isåfall är det ju inte margarin, men ändå bättre att ta den fetare varianten =)