Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1199 ggr
willowpysen
0

Barn och LCHF

Varför envisas jag med att tvinga barnen att äta smörgås till frukost??? Min superaktive 5-åring frågade mig precis om han kunde få salta pinnar till frukost… NEJ svarar jag du får i alla fall äta en smörgås först… Det ville han inte, så tänkte jag efter… e jag dum eller? Varför måste han äta smörgås när jag inte gör det? och när jag vet att det inte är speciellt bra ändå…. Ok, så jag frågade honom om han ville ha fil istället, eller stekt ägg, eller omelett? Japp, omelett gick hem. Vi har bröd och pasta, potatis osv att erbjuda barnen, maken äter det oxå, men numera tvingar jag inte barnen att smaka på det kolhydratrika om de inte vill, De är ju hyfsat duktiga på att äta grönsaker och kött och sånt som jag äter och äter ganska bra med frukt oxå, kan ju vara bra när de växer…. Godis och glass är hänvisat till lördagen, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra där, för de blir sååå sockerspeedade och det känns inte bra…. Kanske skulle man hoppa över lösgodiset helt och låta dem få en liten Rigichoklad och ett kinderägg var. Tror ju det är bättre än alla förgämnen och skit!!!! Själv har jag helt slutat med godis och det är ofattbart, jag som alltid varit godis-råttan nr.1, varenda bantningskur igenom har jag längtat tills jag får äta en stor pizza med massor av coca-cola till det och hur mycket lösgodis som helst…. Nu känner jag bara avsmak för det…. Vi skulle beställa pizza nu i helgen pratade vi om, men det blir nog en kebabsallad till mig, tur att det finns alternativ, så ska vi till svärmor på fredag och äta middag, ska fråga vad det blir för mat och höra om jag ska hjälpa till med ngt, kan ju göra en stor bytta coleslow och ta med mig sen kan jag ta med nån kaka mörk 70%choklad till kaffet så behöver ingen bli besvärad för att jag sitter med en slät kopp kaffe, utan åtminstone har en bit choklad till…. Är ju verkligen inte sugen längre och jag vill inte äta för att ingen ska bli ledsen…. För då riskerar jag ju att falla tillbaka i samma mönster igen!!! Känns som att den sidan av släkten inte har ngn förståelse för mitt sätt att leva, för avviker man det minsta i mathållning så e man skittråkig…… Ja ja… Det e bara att bita ihop och se glad ut!!!!

"En stund i taget - här & nu"

Wildrat
0

Gör nån god LCHF-efterrätt tillsammans med barnen som lördagsgodis istället. Mindre socker och samtidigt får de vad de allra helst vill ha, ha kul med mamma och pappa. Inget godis i världen ersätter tid med mamma och pappa. Laga och ät efterrätt och spela spel med ungarna istället så glömmer de snart allt vad godis heter Skrattande.

subcalva
0

Om barnen tål jordnötter så kan du smälta mörk choklad och blanda ner jordnötter i det. Gärna salta då det ger en god brytning. Bred ut på smörpapper och låt stelna och skär eller bryt i lagom stora bitar.

Har dom svårt för mörk choklad kan man börja på lite lägre kakaohalter och jobba sig uppåt. Jag själv håller gränsen 70% vilket jag förut tyckte var den godaste chokladen. Nu när sötsuget är borta så tycker jag 85% är godast.