Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 7077 ggr
pamina
14

Är cocosfett bättre än smör?

Hej!

Det är så många som äter cocosfett, finns det någon särskild finess med det eller gör man det bara för att få i sig fett i största allmänhet?

Själv äter jag nog hellre smör men om det finns goda argument för cocosfett så kan det ju vara värt att prova.

Zepp
0

Cocosolja är ett komplement till mjölkfettet och köttfettet!

Finessen heter Laurinsyra och är en fettsyra som är en viktig del i imunförsvaret.. modersmjölk innehåller detta och barnmat berikas med detta!!

http://www.mamut.net/somanordic/subdet40.htm

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pitch
0

Vad beträffar fetters nyttighet…

Är smör bättre? Om du steker i smör…varför är det bättre?

Om du gör som vissa TV-kockar säger att blanda smör och olivolja i det du steker…vad händer då med den "kall"pressade olivoljan? Händer inte liknande processer med vårt kära smör när det blir upphettat?

Kan någon här svara på den frågan?

Zepp
0

Mättade fetter typ smör och cocosolja tål upphettning bättre än enkelomättade (oliv- raps-olja), vilka tål upphettning bättre än fleromättade typ margarin, majsolja o sånt skräp!

Cocooljan har högst andel mättade fetter 92% och smör har tror jag 60%!

Ju mer mättat fett destobättre tål det värme innan det oxiderar!

Stek gärna i ister, cocosfett eller smör och häll oliv- raps-olja på grönsakerna!

Nuu är det ju som så att i länder runt medelhavet steks det en hel del i olivolja.. så om att det skulle vara onyttigt eller farligt tror jag inte på iallafall.. men man skall vara försiktig med värmen!

Att kockarna blandar smör o olja har jag för mig beror på att de vill använda "nyttig" olja istället för "onyttigt"smör.. men oljan visar inte när det e dags att lägga ner köttbiten i panna så därför har man i en klick smör som säger till när det e dags!

pitch
0

Tål bättre men inte helt…eller…?

Puhlo
0

Skälet till att vi använde smör och olja när jag jobbade som kock var för att det gav god smak, men kunde hettas upp till högre temperaturer tack vare oljan. Dvs gav det fin stekyta utan så mkt os. :)

Zepp
0

Ibland när jag lagar kycklingfileer brukar jag ha smör i pannan och smörjer in hela filen i olja och kryddor!

Blir en jättefin och god stekyta då.. annars så är det svårt att få stekyta på kycklingkött!

pitch
0

Jo, det finns många fördelar med smör men förändras inte smöret vid upphettning?

Zepp
1

Jo allt förändras vid upphettning.. men mättat fett minst!

pitch
1

Så vi bör alltså äta smöret o-processat och kallt för att det ska ge oss max.Vi Bör göra vårt eget smör av gekologisk grädde.

Vi bör heller aldrig värma upp en olja om vi nu ska äta oljor.

Vi ska alltid bara köpa kallpressade oljor.

Har jag missat något?

Wildrat
0

Om man ska hårddra det är ju allt stekt förstört och farligt.

Ta det lite lugnt och stek i smör eller kokosfett, inte för varm stekpanna och använd kallpressade oljor till sallad.

Zepp
1

Jo du missar en del med det resonemanget.. man skall vara försiktig, att undvika allt som potenciellt skulle kunna vara farligt är farligt i sig, det blir en problematisk livssituation, då allt är potenciellt farligt!

Man får sålla bland alla farorna, man skall leva oxå mitt uppiallt hälsotänk!

pitch
0

#11 Jo just det jag vill komma till…på en j*la omväg men iaf.

Det pratas så mycket om fetter på detta forum men det fokuseras sällan på dessa frågor. Är det då farligt med grisfett (som har helt fel balans av omega3/6) Är Växt fetterna så skadliga som sägs här? Hur kunde Sten Sture Skaldeman få sådana fantastiska värden om han åt så mycket majo?

Zepp
0

Detta diskuterade vi här;

Griskött

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=42764589-a41e-4084-9843-a4890c0ff4a5

Och här;

Grisfett

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=387dbf3f-dc6e-4e67-a194-743a284386ec

Och här kommer snabbresumen av mina inlägg på dessa trådar för den late som inte orkar läsa dom!

Fel fett är mest farligt för de med höga eller förhöjda insulinnivåer, det är isulin som är ett strakt hormon som bestämmer att Omega-6 skall bilda Arakidonsyra vilket leder till nedsatt imunförsvar och ökad inflamatorisk aktivitet!

pitch
0

Jag har skummat lite i dessa trådar… kom  man fram till något?

Zepp
0

Tja om man undviker höga insulinivåer lär Omega-6 användas som energi eller byggas in i våra celler.. vilket inte är speciellt farligt.. snarare naturligt!

pitch
0

Tack för den sammanfattningen!

Då behöver vi inte skrämma upp folk på forumet om dessa fettlarm alltså!?

Jennix
0

#14  Det beror helt på vem du frågar. Vissa anser att grisfett är livsfarligt, andra anser att det är naturligt nyttigt fett.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

pitch
1

#17 Just vad jag menade…Vem kan säkert säga hur det är? Inte ens SLV kan/vågar Kan då våra orakler på kif göra det?

Jennix
0

#18  Eftersom "oraklen" på KIF har olika åsikter så kan jag inte svara på din fråga. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

pitch
0

LOL

Pasi
1

#18 Ingen, gissar jag! Finns nog ingen riktig forskning på vilken kvot som är ohälsosam resp hälsosam….och speciellt inte på någon person som äter LCHF.
Däremot vet man att allt för stor mängd omega 6 inte är nyttigt. Var gränsen går verkar inte den lärdaste lärde veta.Flört

pamina
0

Hej!

Tusen tack för alla svar - ni är fantastiska! Cocosfett är alltså bra, det bästa, när man ska steka, hetta upp rejält. 

Men om man väljer mellan smör och olivolja att steka i så är smör bättre, har jag fattat rätt?

Pasi
0

#22 Helt rätt!

SvartKaffe
0

Du kan också välja ren smörolja, även kallat ghee. Finns bland annat i många invandrarbutiker och är rent fett om jag förstått det rätt. Tål också att hettas upp rejält, vi använder det framför allt till wok.

Medlem
0

Ursäta TS, jag lånar din tråd lite.

Vilket är bättre, ghee eller cocosfett?

[Pennylane1]
0

appropå ghee, jag köpte en burk för några veckor sedan , den luktar rätt speciellt och även smakar så om man tar den au naturelle. Smaken påminner mig om smöret man fick om somrarna hos min faster och farbror. Det skulle visst bero på att kossorna åt mycket klöver om jag minns saken rätt. Min fråga efter denna lite omständliga inledning är: brukar ghee smaka så där eller har jag fått något som inte är bra!?

Bismaken känns inte på maten efter stekning.

Pasi
0

#25 Går nog inte att svara på….lika lite som - vilket är nyttigast av lamm- resp hjortkött?Flört

#26 Jag har aldrig provat smöret hos din fasterSkrattande, men smakar det gott så är det nog inget fel på det.

[Pennylane1]
0

nej det smakar inte gott  Men man känner inte bismaken när det är tillgagat som jag skrev. Jag menar naturligtvis om ghee brukar lukta och smaka konstigt eller om mitt är dåligt på något sätt.

Glennart
0

Smör innehåller mycket fettlösliga vitaminer och spårämnen.

Kokosoljan har så vitt jag vet inte mycket näringsämnen alls utöver fettet.

Medlem
0

#27 Ja, då blir det svårt för mig för jag gillar både sorterta Skrattande

#29 Vitaminerna försvinner väl vid tillganing, eller?

Om ni har köpt ghee och har inte gillat smaken kan ni fritera en lökskiva i tills den blir helt brun innan ni steker. Det blir en härlig doft och smak. Annars fixar jag mitt ghee hemma. Här jag bor är det billigt med smör så jag köper 3 kg och smälter till ghee varje gång.

Blow
0

#28 Ghee luktar lite nötaktigt, tycker jag, nästan som en svag lukt av knäck fast en aning syrligare. Kanske kan det uppfattas som en ganska ovanlig lukt. Jag tycker dock att det både luktar och smakar gott.

Du skulle kanske kunna prova att göra egen ghee hemma (sök i forumet, så hittar du recept) av färskt smör, så märker du hur det ska smaka och lukta.

Glennart
0

#30 Inte mer än något annat livsmedel.