Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5913 ggr
Sagakeramik
0

Stevia och Cocosa?

Hej!

Jag undrar vart ni köper er stevia och cocosa billigt? Har köpt cocosa för 175:- för en burk 500ml på life men tycker det är lite dyrt. Steiva har jag kollat runt lite hittar bla. smaksatt stevia , nån som provat det? Bra? dåligt?

Wildrat
0

Har bara vanlig Stevia. Tycker det är ok men sötningen känns lite konstgjord, det sötar inte alls som socker. Ett alternativ som är mer sockerlikt är Sukrin.

Kokosfett är lite billigare här men det finns nog billigare ändå. Lättast att få tag på är sånt utan smak.

Sagakeramik
0

Ok, bra att veta att det sötar lite annorlunda. Men det smakar väl inte äckligt?

Tack för länken om sukrin. Ska läsa mer om det.

Och tack för länken om kokosfettet också:)

Wildrat
0

Nä, det smakar inte äckligt men det smakar ungefär som konstgjorda sötningsmedel, sådär lite kemiskt…

odezza
0

Jag har köpt direkt från Soma Nordic, till ungefär samma pris som du köpte den för. Ser nu att dom har höjt till 179 kr, så din burk var billigare… Soma Nordic lägger inte på någon frakt…

Jag har fått dessa länkar också, där dom säljer samma kokosolja till priset av 145 kr per burk, men den verkar vara tillfälligt slut på båda ställena…

Bodystore

Gymgrossisten

"still lost in space and time"

[Pennylane1]
0

jag har , som jag skrivit på annat ställe , köpt stevia från tyskland, fick betala 21 euro inkl. frakt för 100 gram, det tror jag är bra pris. Det var premium och visst , det smakar inte riktigt som socker, lite samma smak som vissa sötningsmedel men inte den där söta eftrsmaken tycker jag.  

Det tog fyra dagar tills det kom, efter att jag beställt och sidan jag handlade från: stevia-de.net

MimLan
0

#2 Sök på stevia så kommer du märka att många här inte tycker om stevia. Jag hör till dem, kanske för att den sötning jag vill ha är till milda saker som t.ex. pannacotta och yoghurt, där bismaken av anis starkt framträder och sabbar. Den är starkare än sötman enligt min åsikt. Någon har tipsat om att stevia funkar bättre i rätter med mycket smak och eventuellt om man även tar lite vanligt socker till.

Jag rekommenderar också sukrin.

Sagakeramik
0

Tack för länkarna allihop!

Lät som om det kanske inte var så dyrt på life då:/ Jag som trodde jag skulle kunna komma undan lite billigare:D

Sagakeramik
0

MimLan och Wildrat

Det här sukrin står att det är gjort på sockeralkoholet Erythritol. Nån stans bak i hjärnan ringde nån klocka som sa att man skulle akta sig för alla -ol grejer som xylitol och sorbitol men det kanske inte är samma sak med Erythritol???

Jag hittade en liten ask med fyra olika saksatta stevia som jag tänkte jag kunde köra i min yoghurt , men om alla smakar det samma så är det ju ingen ide´… även om jag gillar anis:)

Buppan
0

Köper cocosa utan smak på Life och betalar 79 kr/burk.

pingela46
0

Jag köpte stevia i "puderform" i en hälsokost.innehåller 25gr.

är 200ggr. sötare än socker.Tar man bara minimalt så är det helt ok.Stevia heter på svenska Sötflockel.

[Pennylane1]
0

Inte smakar då stevia premium det minsta anis i mitt tycke Obestämd

Wildrat
0

#8 Av vilken anledning skulle man undvika sockeralkoholer? Så vitt vi vet är Sukrin inte ett dugg sämre än Stevia hälsomässigt. Sök på forumet så hittar du gamla trådar om Sukrin.

Har aldrig testat smaksatt Stevia men pulvret jag har ger en sötsliskig bismak om man tar för mycket. Har aldrig märkt anissmaken vissa klagar på. Använder det då och då men jag tycker det är lite svårt att dosera. Det blir lätt för mycket och då är det inte så gott.

[Pennylane1]
0

Jag har gjort så att jag tagit en sån där minikanna (tupperware) och fyllt med vatten och så tillsatt lite stevia. Sen kan man ta en tesked eller mer tills man blir nöjd i dryck eller annat som man vill söta och då blir det inte överdoserat.

[Pennylane1]
0

jag förstår inte det där med 100 gram kolhydrater i sucrin, alltså 100 % men bara sockeralkohol… annars kollar man minsann bara kolhydratinnehållet rätt upp och ner men här ska man anta att det inte gör något … eller jag menar.. det är inte kolhydrater som kolhydrater alltså, måste väl vara fler livsmedel då med högt kolhydratsinnehåll som ÄNDÅ är OK? Eller är sucrin unikt?

Kvinnlig40talist
0

Har hittills endast köpt en burk Cocosa.

98 kr i Hälsokostaffären.

Om jag minns rätt så är Cocosa gjord på torkad kokos. Cocosa på färsk kokos lär vara bättre - och dyrare??

Hur mycket tar ni per dag?

MimLan
0

#14 Nej, det är inte unikt. Sök på digererbara/nedbrytningsbara kolhydrater så får du info.

Sagakeramik
0

Tack för era tips om vart man kan köpa billigt.

Jag blir inte ett dugg klokare på det där med sucrin dock:/

pamina
0

Hej!

I Hötorgshallen i Stockholm ( i ståndet där de säljer torkad frukt o dyl, nära rulltrappan)  kan man köpa provpåsar med pyttelite Stevia för 3 kronor.  Så kan man testa om man gillar det.

(det är visst 0,5 gram i påsen, jag kollade precis)

Sagakeramik
0

Tack för tipset.. men lite långt att gå ifrån Skåne;)

Wildrat
0

Här kan du läsa vad som händer med blodsockret efter man ätit Sukrin. Sukrin höjer inte blodsockret, alltså ingen insulinhöjning och inte heller nån fettinlagring. Precis vad man vill ha av ett sötningsmedel. Sukrin är inte varken bättre eller sämre än Stevia, bara utan bismak.

Medlem
0

Jag har provat vanlig stevia och tycker inte alls den sötar. Den har en bismak som jag tycker obehaglig. Nu använder jag konsentrerad stevia (vit), tar bara pytte lite av den eftersom den är 300 ggr sötare än vanligt socker. Jag köpte 100g för 10 Eur på ebay.de.

fatsdomino
0

I Thailand köper du Stevia för 200 baht ca 45 sek 150gram varunamn Biorich Sweet (Stevia) finns bl.a hos Foodland Bangkok,  samt en del Tesco Lotus butiker!!