mycket eksem
Jag har ändrat en del i vardagen till mitt minsta barn som inte tål varken mjölkprotein eller ägg , tex så har jag köpt ekologisk kokosfett och tagit bort hennes mjölkfria margariner,har tänkt att det måste vara ett bättre alternativ!, har tänkt att hon säkert har fått för lite naturligt fett överlag.Jag har också börjat ge henne AD droppar ( erkänner att jag varit mycket dålig med det
) men man är ju inte sämre än att man kan bli bättre
! och sen också börjat ge henne Efelex (fiskolja) allt detta ska ju bara vara bra,men jag måste ändå skriva här (eftersom jag tycker man får så mycket bra hjälp)att jag ändå funderar på om det kan finnas något samband, hon är atopiker och har nu fått väldigt mycket eksem även i ansiktet ( vilket hon inte brukar) hon är alldeles blek och nästan "blå " under ögonen. hon brukar bli sämre med sin eksem när hon är nedsatt i sitt immunförsvar ( lite förkyld) så jag tror ju att det är så det är nu! men! vill ändå kolla så det inte kan vara något av det andra som kan spela in i detta? har hört att det sägs att om man äter homopat med, mot något problem kan man bli mycket sämre en övergångsperiod innan det blir bättre igen!? jag har gjort denna ändring ca 1 vecka nu , vad tror ni?
Å tack pitch! visste ej att proteinet försvann med den metoden! ska testa detta.

Svårt att säga. Vet att en del fått eksem i samband med omställningen, en del säger att det är nåt slags "utrensning". Det kan också vara en alldeles vanlig höstförkylning, förstås. Men jag förstår att det känns obehagligt om hon blir blek och får mycket mer eksem.
Verkar hon inte bli jättedålig så röstar jag nog ändå på att du håller ut med förändringarna och ser om det går över och hon rent av blir bättre. Tror absolut att kokosfett är bättre än mjölkfria konstmargariner.

Eksem från omställning?
Omställningen handlar ju om att ta bort kolhydrater och inget annat…såvida du inte är uppfödd på vegetabiliska fetter och proteinpulver.
Jo jag kan tänka mig att kolhydratfögiftning ger en viss abstinens/alergi men det är inte värre än att man kan uthärda det…spring inte till doktorn för att du får "svängningar"
Jag hade tänkt att bara prova med att smörja henne med kokosolja nu ett tag istället för alla andra hudkrämer man har, men var tvungen att ta en ordentlig omgång med kortison iaf, ska se sen när det lugnar ner sig lite om kokosoljan är bra för huden också 
# har inte tagit bort kolhydraterna ifrån hennes kost, bara börjat med mer vitaminer ad och fiskoljan + kokosfett, men tänkte att man kanske kunde reagera även på detta?
Det är många som reagerar negativt på kokosfett. Det är inte en "allergi" utan en reaktion på de naturliga aromatiska ämnen som finns i kokos och är dosrelaterad, äter man kokos som sitt huvudsakliga fett är risken större att få problem.
Ghee som man lagar till hemma är inte 100% fri från mjölkprotein så det beror på hur känslig din dotter är. Annars kan man alltid skira späck/talg hemma på spisen. är dock lite mer tidskrävande.

Bra info Glennart!
Jag iddes inte bara…
Eftersom hon har andra allergier kanske du ska hålla koll på AD-dropparna och fiskoljan. AD-dropparna kan antingen vara i vatten eller olja, kanske reagerar hon på ev olja eller tillsatser. När det gäller fiskoljan kan du testa sälolja istället, det ska tydligen vara bättre om man är känslig för fisk. Har man en allergi ploppar gärna andra upp också.
Det finns även ister att köpa färdigt, minns inte var jag köpte det men jag har ett paket i kylskåpet ivarjefall;) I formen som ett halvtkilos paket med smör/cocosfett, med vitt papper.
Annars funderar jag i Wildrats banor, om hon kan vara känslig för fisk? Prova då säloljan istället.
Här kommer ett tips på en hudcreme som kanske kan vara bra? Ekologisk.
Hm…. det tål att funderas över, kan det vara kokosfettet eller fiskoljan…ADdropparna är med vatten, När jag förut varit hos Allergisköterska och läkare ( med det äldre barnet) predikade dom allvarligt att man inte ska använda sig av hälsokost preparat på barn pga att man oftare reagerar på naturliga ämnen än på "konstgjorda" jag skulle hålla mig till Apotekets varor,det har jag fördetmesta gjort!
men man smörjer och smörjer och ibland funderar ju man på om det verkligen är det rätta? jag provade för ett tag sedan att köpa en hudsalva som bara var gjord på "naturliga" växter mm den ädsta pojken fick ett otroligt utbrott med nässelutslag!! medans det yngsta verkade tåla det bra,
Jag ville ge henne kokosfett eftersom jag funderade på hur mycket naturligt fett hon får isig!? kroppen behöver ju fett
är det inte protein i ister? dom har tyvärr slutat sälja det i våran affär
var väl inte många som vågade köpa det -fettskrämda

Kan det inte vara sa att hon blir varre under vintern?
Jag har sjalv haft jattemycket ekem sedan jag var barn, och for mig blir det alltid varre under hosten och vintern nar huden inte far tillrackligt med luft under alla kladerna. Just nu anvander jag Dream cream fran Lush som faktiskt funkar bra pa eksem (finns under kategorin hand och kropp)! Det ar ingen mirakelkur, inte alls, men jag upplever att huden "lugnar ner sig" med denna kramen. Kombinerar jag sedan med lite kortison sa minskar eksemen gradvis. Korisonen anvander jag mest for att fa ner kliandet och Dream creamen for att lugna ner huden.
Har jag mycket hudflagnor sa anvander jag aven Buffy eller You snap the whip (under kategorin bodybutters) i duschen for att peela av den doda huden.
Sen forsoker jag ocksa att bara sa luftiga klader som mojligt, och undvika stickat i storsta mojliga man. For mig racker det att jag har en stickad mossa och sen har jag eksem i nacken dar mossan ligger at. Bomull fodrat med ngt annat tyg (inte fleece eftersom det blir for varmt at min hud) ar mycket battre for mig.
Torr och varm luft gor ocksa att eksemen blommar upp for mig. Pa vintern brukar min pappa alltid elda i oppna spisen, och da kommer eksemen som ett brev pa posten.
Sa summa summarum; jag far frysa lite pa vintern i mina luftiga bomullsklader och sta mitt kast om jag kryper ner under en fleecefilt, men man vanjer sig snabbt. Barn har ju en tendens att rora mycket pa sig ocksa, sa om de redan har varma klader pa sig och sen ror pa sig ocksa sa blir det annu varmare och mer instangt at huden.
// Amanda
Appropå kläder ska siden vara det bästa mot eksemhud. Inte så billigt och lite knepigt att ta hand om (alltid handtvätt med specialtvättmedel) men det är varmt när man fryser och svalt när man svettas, helt enkelt det allra bästa man kan ha på sig. Helt underbart skönt också för alla.
När jag förut varit hos Allergisköterska och läkare ( med det äldre barnet) predikade dom allvarligt att man inte ska använda sig av hälsokost preparat på barn pga att man oftare reagerar på naturliga ämnen än på "konstgjorda" jag skulle hålla mig till Apotekets varor,det har jag fördetmesta gjort!
Det var bra råd från sjukvården. Det är precis dessa ämnen jag pratar om. Och det är precis dessa ämnen som finns i kokos!
Som du förmodligen vet kan man få exem av sådant man ätar såväl som utvärtes reaktioner.
Den rafinnerade varaianten som finns i silverpaketen i vanliga livsmedelsbutiker är innehåller förmodligen mycket mindre av dessa ämnen eftersom den är deoderiserad och smak och doftfri.

Jag har också haft mycket problem med eksem (böjvecks- som barn, numera mest handeksem), och en sak jag märker är att ingenting parfymerat får komma nära min hud. Lush-tipset förvånade mig, det börjar klia bara jag går förbi någon kilometer från en sån butik och känner lukten. Även parfymerad deodorant får handeksemen att blossa upp!
Från min barndoms vintrar minns jag särskilt eksemet på handlederna, antagligen av glipan mellan jackan och vantarna där det kom in snö och tröjärmen blev fuktig. Kanske hade man någon stickig stickad tröja som kom emot där också?

Fast langt ifran alla saker hos Lush ar sa parfymerade. Har sjalv jobbat dar och har fatt mycket battre hud sedan jag borjde anvanda deras produkter :)
Daremot bor man inte anvanda badbomberna, (de flesta) bubbelbaden eller de solida tvalarna om man har eksem (saltet ar uttorkande).
Daremot kan man anvanda de flesta badoljorna, Dream cream, nastan alla ansiktskramer, massageoljorna (therapy, nutts och soft coeur), deodoranterna (aromaco, aroma creme, coconut), de solida parfymerna (innehaller mestadels fair trade kakaosmor och eteriska oljor), temple balms och lip balms samt alla schampon och balsam :)
Det bor namnas att Lush produkter inte innehaller nagra konserveringsmedel eller parfymer (daremot oljor, extrakt och fysiska delar av orter osv). De flesta produkter bestar daremot av kakaosmor, shea smor, choklad (ja choklad) och farska frukter och bar.
// Amanda
Glennart, jag har gjort som dom säger inom sjukvården, har tänkt att dom kanske är dom som "vet" bäst, men sen pratar man med olika människor och många säger att det naturliga är väl det som vore det bästa! kost, krämer, mm mm lite så är det väl med LCHF kost? äta så naturligt som möjligt? jag tror det är som du säger, men man blir ju så förvirrad! ena stunden är det rätt andra fel
obs säger inte att du säger så
bara jag som snart inte vet hur jag ska göra
men jag ska kanske akta mig ifrån kokosen ett tag iaf? tack för svar.

#16 Men hur hålls de andra produkterna oparfymerade? Jag fick en gång en starkt parfymerad bok i julklapp. Den hade under någon dag en vecka tidigare delat resväska med en annan, inslagen, julklapp från Lush!

#18 Det ar ju klart att de inte "halls" oparfymerade, men later man de sta i nagra dagar och "lufta" sa gar det bra sedan :)
Men det beror ju helt pa hur kanslig man ar for olika dofter. Vissa kanske inte ens klarar av de naturliga lukterna av t.ex. citron eller lavender, och da ar det ju varre.
// Amanda
Ja tyvärr är alla barnen Atopiker
man lider så med dem! vet att det ska vara riktigt bra med silkeskläder! men annars är man dömd till att smörja och smörja, dom har ingen skillnad i eksemen beroende på årstid ( som många har) tänkte att kosten kanske kunde påverka en aning, fiskolja ska vara positivt för eksemhud har jag hört, men det gäller ju att man tål det då
ska kanske våga prova sälolja eller så lugnar jag mig helt ett tag? frågade om ister inte innehöll proteiner ?
ha ha ja man är ju lite snurrig! ska se om jag kan få tag i det när jag åker till stan nästa gång, vill verkligen ha något annat iställetför margariner!
Ister bör inte innehålla mjölkprotein, det är ju ingen mjölkprodukt utan smält talg/fett?
Siden: min svärmor har köpt sängkläder av siden, som ett "resekit", och de är underbart sköna och mjuka säger hon. Finns säkert även vanliga sängkläder av siden, och det finns även sidenlångkalsonger att köpa och undertröjor. Åtminstone till vuxna, jag vet inte hur det är med barnstorlekar.
#21 ja det var ju det jag kom på , att det inte är en mjölkprodukt ha ha
jo det finns silkeskläder till barn, vi köpte en huva till minsta när hon var några mån eftersom hennes eksem började på huvudet, hon skulle ha den på natten eftersom hon hade sånt problem med klådan, barnen har inte gett oss nästan någon sömn pga att de varit så mycket sjuka!! extremt lite sömn under många år! vi satte dock på henne huvan ( typ rånarluva) och jag hörde hur hon lät så konstigt på natten , men uttröttad som jag var så tänkte jag att det låter ju inte så allvarligt!? men efter flera konstiga ljud vaknade man upp ur sin halvdvala och insåg att stackarn hade snott luvan bakochfram så öppningen var i nacken
mössan var lite för stor , fy så dåligt samvete jag fick
i efterhand kan man skratta lite åt det
hon såg rätt rolig ut
Hoppsan!
Jag instämmer med Glennart och rekommenderar köpt Ghee och att försöka hålla sig från hälsokostens rengöringsprodukter, om man är allergisk.
Jag har själv haft väldiga allergiproblem som liten, med stora blödande eksem. Min erfarenhet är att örtkrämer och liknande, samt parfymerade produkter, förvärrar symptomen. En av de vanligaste allergierna är just mot blommor, växter, frukter, gräs och pollen. Att smörja in kroppen med olika krämer som innehåller just den sortens "naturliga" ingredienser, om man har benägenhet till allergi, tycker jag inte är att rekommendera.
Om hon alls behöver smörjas in, så skulle jag prova att ta lite av Apotekets oparfymerade olja precis efter att hon har badat eller duschat.
På Apoteket finns även ett bra schampo som heter Special Care. Välj det oparfymerade alternativet. Det hjälper mot skorv och sår i hårbotten plus lindrar t.ex. mjälleksem. Det är milt och kan användas regelbundet.
Jag tycker att man kan rengöra kroppen med vanligt vatten. Behöver man starkare rengöring än så, kan man blanda havregryn i vatten och använda havremjölken som rengöring. Det gör rent på djupet samtidigt som det fungerar milt och läkande.
Prova gärna att använd t.ex. Ecovers parfymfria tvättmedel och undvik ullkläder.
Med den här behandlingen har både jag och flera jag känner blivit symptomfria. Jag tror på så få ingredienser och så få ingrepp (salvor, tabletter, etc) som möjligt, även om det såklart ibland behövs.
Lycka till!
Hur gammal är barnen? Är de inte allt för små kanske du kan prova med zink. Det är vanligt med zinkbrist vid hudbesvär. Det kan också ge bättre efekt med efamol istället fö efalex. På hälsokosten finns det också en hudkräm som heter Xm fokus och som består bla av gurkmeja och lakrits, kan användas på små barn och är lugnande och klådstillande.
http://www.fedupwithfoodadditives.info/factsheets/Facteczema2.htm
Kan vara av intresse!
kanske jag ska hålla mig till silverpaketet iställetför att göra egen Ghee ( om den nu inte blir helt proteinfri)
#25 hon som har mest problem nu är bara 2 år, men det visste jag inte att zink kunde vara bra.
bara en fråga! hur ställer ni er till att gå till homopat? iget jag gjort trots alla besvärliga eksem mm, men det är många som föreslagit det! dom menar att eksem kan komma innefrån,även då läkarna förklarar det som atopiskt= bara att lindra besvär med kortison och mjukgörande, inget man kan bota (enkelt förklarat), skulle vara så intressant med era synpunkter
för övrigt har vi parfymfritt tvättm, inget sköljmedel tvättar bara i vatten och lite olja, men det som ligger och"gnager är detta med det som vi stoppar i oss
och jag har inte velat stoppa i dem olika "mirakelkurer" typ aloevera mm som jag blivit sååå rekomenderad,nä det undan tag jag nu gjort är att ge fiskolja, kokosfett, ad droppar men jag tror boven finns i dom 2 första
Du kanske kan prova någon hudkräm med aloe vera istället för att ge det invärtes, först bara som en liten prick någonstans för att se om det blir någon reaktion? En del blir väldigt bra hjälpta av det, medan andra reagerar med att få ännu värre eksem.
Tror att det kunde vara en god idé att försöka dra ned på spannmål också, även om du inte vill ge dem LCHF rakt över, och minimera vegetabiliskt fett förutom cocosfettet.
Jag har "botat" min sons eksem med homeopati men tyvärr får de inte behandla barn under åtta år…….kvacksalverilagen